Feb 06 | 4 Minuters läsning

De 4 bästa sätten att slippa spam i dina formulär

Sedan lanseringen av de första robotfiltren (CAPTCHA) har den tekniska utvecklingen tagit stora steg. Därför är det läge att titta närmare på de lösningarna som fungerar bäst just nu. Vi har samlat fyra exempel på hur du undviker spam och att robotar fyller i dina formulär.

Alla kan inse att det uppstår problem om spambottar (eller människor) lämnar falska uppgifter i formuläret på din hemsida. Men exakt varför är detta ett problem?

 

 

Falska eller vilseledande data från formulär ger missvisande resultat som påverkar dina kommande beslut i negativ riktning. Låt säga att du driver en webbutik och den felaktiga datan från formuläret visar att majoriteten av besökarna är kvinnor, när det i själva verket är män.

De felaktiga uppgifterna kan leda till att du fattar en rad felbeslut som påverkar hela verksamheten. Detta innebär också att du förlorar kännedom om dina egentliga kunder. Därmed kan du inte personalisera innehållet och förlorar relevansen gentemot din målgrupp.

Och sist men inte minst: spambottar kan lägga till skadliga länkar i dina formulär som påverkar din IT-säkerhet.

Så hur ska man gå tillväga? Det beror på vad du vill åstadkomma. Ta del av våra exempel på lösningar för att se vilken metod som passar dig bäst!

CAPTCHA 2.0

Den så kallade CAPTCHA-tekniken har dykt upp i flera olika varianter sedan dess lansering i början av 2000-talet. Varje ny version har i stort sett följt samma mönster: först fungerar tekniken nästan felfritt, men med tiden hittar spambottarna luckor i systemet.

De företag som ställer höga krav på design och användarupplevelse har länge klagat på att CAPTCHA inte är tillräckligt snyggt rent visuellt och att det sticker ut för mycket från deras grafiska profil.

Därför har flera designers försökt att återuppfinna CAPTCHA genom initiativ såsom “sweet CAPTCHA”, “Math Captcha” och Googles “No CAPTCHA” (en teknik som ber användaren att klicka i en ruta och sedan analyserar surfhistoriken för att verifiera att det inte är en robot eller människa som klickat).

 

De nya varianterna av den ursprungliga tekniken har fått spambottarna att flytta uppmärksamheten till andra, oskyddade sajter. Dessutom är de nya lösningarna mer estetiskt tilltalande. 

“The Honeypot Method”

Falska uppgifter i formulär kan också stävjas genom att lägga till så kallade “honeypots” i formulären. Genom att dölja fält i formuläret med CSS eller JavaScript kan du automatiskt avgöra om det är en människa eller robot som försökt fylla i formuläret (roboten kommer fylla i fält som männsikor inte ser).

Många företag föredrar den här metoden eftersom att den inte påverkar användarna eller det visuella intrycket. Men precis som tidigare så har spambottarna hittat sätt att kringgå systemet, men trots detta så är "honeypots" en av de snyggaste lösningarna som finns just nu.

Mobil-verifikation

I takt med att smartphones används allt mer blir det också naturligt att använda dem som verktyg för verifikation. Mobil-verifikation är dessutom ett av de säkraste metoderna eftersom att spambottarna inte kommer åt information i en separat enhet.

Men däremot påverkas användarupplevelsen för den som ska fylla i formuläret. På grund av omständligheten är det främst företag med extra hög säkerhetsprioritet som använder tekniken, även om fler och fler branscher börjat använda metoden på senaste tiden.

Skräddarsydda lösningar

Företag som är särskilt måna om att förse användaren med en enhetlig användarupplevelse tar ibland ett mer unikt grepp för att garantera säkerheten i deras formulär.

Ett berömt exempel är Snapchat, som valde att utveckla en egen säkerhetslösning efter att de råkade ut för en hackerattack år 2014. Snapchat tog fram ett spel där användaren fick i uppgift att välja ut ett visst antal bilder för att kunna fortsätta inloggningsprocessen.

 

 

Detta är visserligen en unik lösning som är enhetlig med Snapchat grafiska profil, men säkerhetsmässigt kan den inte mäta sig med de alternativ som är listade ovan (googla på "Snapchat captcha" för mer information). Däremot: om lösningen kombineras med en mobil-verifikation kan den hjälpa till att hålla ovälkomna gäster borta.

Om all teknik kan hackas - varför ens bry sig?

Det är lätt att bli uppgiven över faktumet att all teknik är sårbar och att alla system kan hackas. Oavsett vilken teknik du väljer för att slippa spam i ditt formulär så kommer det finnas brister.

Men det är viktigt att du har ett skydd så att de mest aggressiva spambottarna väljer att rikta sina insatser och sin energi på sajter med lägre säkerhet. Så istället för att leta efter ett idiotsäkert alternativ bör du satsa på: 1) att ha en teknik som uppfyller dina säkerhetsprioriteringar och 2) att kontinuerligt se över och vid behov uppdatera din lösning så att du ligger steget före de elaka bottarna.