Mar 02 | 4 Minuters läsning

Content marketing - del 2: så får du bättre resultat med hjälp av e-post och sociala medier

Idag ser vi en nystart för content marketing som till stor del beror på framväxten av  sociala medier där redaktionellt material kan skapas, publiceras och delas. Men hur passar e-post in i din satsning på content marketing?

För det första krävs det mer än bara bra redaktionellt material för att lyckas med content marketing. Du måste nå ut med det till rätt målgrupp också. E-post är ett utmärkt sätt att komma i kontakt med människor – du kan berätta om aktiviteter du planerar eller artiklar du skrivit, du kan länka till filmer, locka till läsning av rapporter – och mycket mer.

Men en väsentlig fråga är om e-post passar för content marketing. Är e-post inte egentligen bäst på snabba erbjudanden som mottagaren ska reagera på direkt?

Nej, nyckeln till framgångsrik e-postmarknadsföring är att skicka något som har ett värde för dina prenumeranter. Och det finns en gräns för hur värdefulla erbjudanden och köptips kan vara i längden. När allt kommer omkring är det många som helt enkelt inte behöver eller vill handla något JUST NU.

Innehåll med värde har stor betydelse:

  • Relevant information engagerar prenumeranterna. Det stärker förtroendet för dig och gör att intresset för ALLA dina brev ökar.
  • Du kan skicka nyhetsbrev även om du inte har något nytt erbjudande eller någon ny produkt just för tillfället.
  • Det gör att du framstår som expert på ditt område, den man vänder sig till för hjälp och råd – något som ökar förtroendet och lojaliteten (samma koncept som i ett B2B-nyhetsbrev).
  • Det skiljer ut dig från andra i en allt större konkurrens.
  • Dina prenumeranter får något de kan dela med sig av i sina sociala nätverk. Delningen ökar räckvidden på dina nyhetsbrev och lockar nya prenumeranter.

Du kan skapa innehåll med hjälp av e-post

E-post kan vara mer än en kanal för att skicka brev. Det kan hjälpa dig med en av de största utmaningarna när det gäller content marketing: att producera bra, redaktionellt innehåll. Du kan använda e-post för att uppmana dina läsare att hjälpa dig med material, eller för att ge dig uppslag som hjälper dig att planera bättre.

Ett byggvaruhus skulle kunna använda e-post för att:
 

  • Uppmana prenumeranter att skicka in sina bästa gör-det-själv-tips till ett nyhetsbrev med fokus på ”Läsarnas Bästa Tips”.
  • Samla frågor till artikel med butikens kakelexpert.
  • Tipsa om en tävling på Facebook, där kunder kan skicka in sina roligaste gör-det-själv-bilder (som sedan publiceras i ett nyhetsbrev).
  • Göra en undersökning där läsarna tillfrågas om sina sommarplaner, så att man kan planera vad man ska skriva om då.
  • Skicka brev efter ett inköp där man ber kunden att sätta betyg eller recensera produkten på webbplatsen. Den här typen av recensioner fungerar utmärkt i mer säljinriktade e-postkampanjer.

En tillverkare av bokföringsprogram skulle kunna använda e-post för att:
 

  • Fråga sina läsare om deras största utmaningar, publicera resultatet som en pressrelease och använda svaren som grund för framtida rapporter.
  • Göra reklam för en kommande chat på Twitter med företagets skatteexpert.
  • Uppmana läsare att skicka in berättelser om ovanliga avdrag för en rolig artikel i ämnet.
  • Fråga vad läsarna tycker om regeringens senaste skatteutspel.

Alla dessa punkter ökar läsarnas engagemang och kan betyda mycket för avsändarens varumärke. Aktiviteterna skapar också underhållande, kreativt och värdefullt innehåll som kan användas i kommande nyhetsbrev.

E-post tillsammans med sociala medier

E-postens roll förstärks när den används tillsammans med sociala medier. Det blir en stark samverkan som producerar och levererar ett flöde av värdefullt material som når en stor publik på en mängd platser.

E-post kan också skapa social aktivitet på många sätt. Du kan exempelvis:
 

  • Uppmana prenumeranter att dela innehåll från nyhetsbrev i sina sociala nätverk och skapa diskussioner på nätet om ditt varumärke, dina produkter och tjänster eller relevanta frågor.
  • Bjuda in läsare att diskutera innehållet i ditt nyhetsbrev på ditt forum, din Facebooksida eller liknande. Tipsa om blogginlägg eller filmer på YouTube och uppmana till kommentarer.
  • Göra reklam för aktiviteter i sociala medier, som en chat på Twitter eller en tävling på Facebook eller Instagram.

Mycket av det dina läsare skapar kan senare användas i dina nyhetsbrev – förutsatt att du har tillstånd, så klart.

En annan användbar strategi är att övervaka när ditt varumärke, dina produkter och dina tjänster nämns i sociala medier. Informationen kan användas som en marknadsundersökning inför framtida nyhetsbrev. Precis som mer formella betyg och recensioner kan alla positiva kommentarer (som en Tweet) användas för att stärka dina produktsidor på nätet och dina nyhetsbrev.

Som avslutning på vår artikelserie om content marketing vill vi visa en fiktiv fallstudie, där ett företag integrerar e-post och sociala medier i sin satsning på content marketing. 

Fler artiklar om content marketing

Missa inte del 1 och 3 i vår artikelserie om content marketing.