Feb 12 | 5 Minuters läsning

Content marketing - del 1: vad är det och hur kommer jag igång?

Det talas allt mer om content marketing och om hur det spelar en central roll inom digital marknadsföringen. Men vad är content marketing? Och är det verkligen någonting nytt?

 

 

 

Syftet med content marketing är att dra till sig målgruppens intresse genom att förse de med innehåll (content) som är engagerande och relevant. Genom att engagera målgruppen kan företaget bygga förtroende och lojalitet genom att visa kunnighet och expertis inom särskilda områden.

Och vad betyder ett högt förtroende för varumärket? Ett litet försprång gentemot konkurenterna när kunden väl fattar sitt beslut. 

För att lyckas med content marketing krävs material som mer liknar redaktionellt innehåll snarare än traditionell reklam. Det redaktionella materialet ska inte vara säljande och inte skriva läsaren på näsan. Content marketing handlar istället om att bjuda läsaren på något intressant, meningsfullt, användbart eller roligt som i förlängningen leder till ett köp. 

Content marketing via e-post

För att någon ska ta del av ditt innehåll måste det finnas kanaler som leder läsaren till din egen plattform, vilket oftast är hemsidan eller bloggen. När det gäller att dra trafik till hemsidan spelar SEO och sociala medier en avgörande roll. Den stora fördelen med SEO och sociala medier är att nya personer kan hitta ditt content och få upp ögonen för ditt varumärke.

När du väl du lyckats skapa ett intresse för ditt innehåll gäller det att vårda och vidareutveckla engagemanget. Här kommer e-post vara en viktig kanal för att få ut ditt innehåll och utveckla potentiella kundrelationer.

Det finns flera metoder för e-postmarknadsföring: från klassiska nyhetsbrev till automatiserade utskick utifrån användarens aktivitet - så kallad marketing automation.

När det handlar om att välja rätt strategi för att skicka ut innehåll via e-post handlar det om att sätta rätt för förväntningar. Mottagarens förväntningar avgör vad, när och hur du ska kommunicera med din målgrupp. Så länge du är tydlig och sätter rätt förväntningar kan du vara säker på att dina mottagare uppfattar ditt meddelande som relevant. Om du dessutom använder data om målgruppen kan du få varje mottagare att uppleva ditt innehåll som personligt adresserat till just dem. 

Hämta vår handbok i e-postmarknadsföring om du vill öka ditt genomslag och få bättre spridning av ditt innehåll. 

Fyra exempel på content marketing

Alla företag har sitt eget sätt att arbeta med content marketing utifrån vad som känns relevant för deras verksamhet och deras kunders intressen. Låt säga att du driver ett byggvaruhus som säljer verktyg och byggmaterial till hemmafixare. Om du vill producera relevant innehåll gäller det att förstå hemmafixarens situation. Vilka byggprojekt vill de genomföra? Vilka problem kan de ställas inför? Vad behöver de veta för att komma igång?

Genom att besvara dessa frågor kan du komma fram till en plan med följande aktiviteter:

  • Skapa en blogg med inspiration och goda råd om olika gör-det-själv-projekt
  • Starta en YouTube-kanal med korta filmer med tips från experten
  • Skicka ett nyhetsbrev som varvar relevanta erbjudanden med innehåll från din blogg
  • Sätt upp betyg- och recensionssidor på webbplatsens produktsidor

Content marketing för B2B och B2C

Content marketing kan användas både inom B2B såväl som B2C, även om det är något vanligare inom B2B (93%) jämfört med B2C (90%). Även om säljprocesserna ofta skiljer sig inom B2B och B2C är den övergripande strategin för content marketing ganska lika varandra. Men däremot kan det finnas skillnader i vilka typer av innehåll som är bäst lämpat för de olika typerna av företag. Inom B2C är det ofta mer naturligt att använda sociala medier, artiklar på webben, nyhetsbrev, filmer och bloggar medan B2B-organisationerna också gärna använder fallstudier, whitepapers, webinarier och forskningsrapporter.

Kom igång med content marketing

Om du funderar på att komma igång med content marketing gäller det att från början formulera ett tydligt syfte. Att skriva sporadiska blogginlägg när känslan faller på kommer inte generera en trogen läsekrets. Det innebär inte att du ska bombardera dina läsare med innehåll bara för sakens skull. Nyckeln är istället att ha en tydlig idé om vad dina läsare vill ha och vad du vill ha i utbyte av dem. För att vara säker på att strategin kommer hålla hela vägen bör du bockat av följande punkter: 

Vad vill du göra? 

Börja med att bestämma vad syftet är. Är det att skapa en högre försäljning? Förklara ett begrepp? Eller kanske att öka antalet prenumeranter på nyhetsbrevet? När är du vet vad du vill åstadkomma kan du sätta dig in i målgruppens situation: Vad behöver de som du kan erbjuda? Var och hur letar de efter information? Tänk igenom beslutsprocessen och de olika stegen som föregår ett köp. Se därefter till att hjälpa de på vägen med din expertis och kunskap.

Var står du just nu?

Se över ditt befintliga innehåll (online och offline) för att se vad som kan användas för content marketing. Kan du använda något från kundtjänst, produkt-dokumentation, befintliga rapporter, artiklar på hemsidan, recensioner eller bilder? Ofta kan du återanvända ditt innehåll genom att anpassa utformningen och presentera det i en ny förpackning. Om du saknar innehåll och saknar tid och kunskap, kan det vara värt att anlita extern hjälp. 

Gör en plan för ditt content

Bestäm vem som är ansvarig för att skapa och implementera din strategi för content marketing. Den ansvariga ska utveckla riktlinjer för innehållsproduktionen och se till att allt som produceras följer gemensamma mål och din varumärkesprofil följs. Håll sedan koll på produktion och distribution med en hjälp av en utgivningsplan – och glöm inte att bestämma hur du ska mäta och utvärdera resultatet av dina insatser.

Planera för spridning

Ett bra redaktionellt material ger dig fantastiska marknadsföringsmöjligheter. Men oavsett hur bra ditt innehåll är, så gör det ingen nytta om ingen tar del av det. Därför är spridningen kanske den viktigaste punkten. För att skapa överblick av din distribution bör du dela upp innehållet i ägda respektive hyrda kanaler. Ägda kanaler innefattar de plattformar som du själv bestämmer över, t.ex. din hemsida, blogg, nyhetsbrevet via e-post.

De köpta kanalerna kännetecknas av att du inte har samma kontroll över hur och när innehållet når läsaren. Detta kan vara allt från sociala medier, till köpta Google AdWords eller köpt redaktionellt innehåll i medierna (så kallad native advertising). 

För att maximera möjligheterna till god spridning bör se till att det är enkelt att dela allt du publicerar på nätet. Lägg in länkar och ikoner så att din artikel eller din film kan delas med epost eller på Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest eller andra sociala medier.

E-post är en utmärkt kanal för att sprida och dela saker på nätet. I artikel 2 i vår serie om content marketing tar vi en titt på hur e-post och sociala medier kan användas i din marknadsföring.

 

Fler artiklar om content marketing

Missa inte del 2 och 3 i vår artikelserie om content marketing.