Mar 23 | 5 Minuters läsning

5 sätt som maximerar värdet av en perfekt kundupplevelse

Vi kommer inte berätta för dig hur viktigt det är att ge dina kunder fantastiska upplevelser, det står redan högst upp på listan hos alla företag. Och studier visar dessutom att 86% av kunderna är villiga att betala mer för en bättre upplevelse.

Smarta strategier för kundupplevelser bör implementeras för att öka kundnöjdheten och vinster samt minska kundbortfall. Det kanske låter som att det kräver mycket planering, men dina investeringar kommer snabbt ge resultat.

Inte nog med det! Endast 44% av företagen investerar i strategier för kundupplevelser, vilket gör att du enkelt placerar dig steget före dina konkurrenter.

Men vad är egentligen en kundupplevelse? En kundupplevelse eller CX är det som sker varje gång en kund interagerar med ditt varumärke. Det kan handla om att gå in på dina sociala medier, besöka din hemsida eller kontakta din kundservice.

Det är viktigt att bära med sig att kundupplevelse och kundservice är två olika saker: kundservice kan exempelvis vara när du ringer upp din bredbandsleverantör som snabbt löser ett problem åt dig, medan en perfekt kundupplevelse kan vara när din bredbandsleverantör ger dig en gratis vecka i födelsedagspresent.

Hur ska man då hålla koll på kunders födelsedagar eller deras framtida köpbehov? Det behöver du inte! Vår trogna vän CRM-integrationer tar hand om detta. Integrationerna gör att du får tillgång till köphistorik för att förutspå vad kunderna behöver i framtiden innan de ens själva är medvetna om det, och det gör att du omedelbart kan ge kunderna det de vill ha.

Här nedan ser du varför det är viktigt att erbjuda en bra kundupplevelse:

  • 95% av de kunder som anser att ett företag tillhandahåller “mycket bra” kundupplevelser kommer sannolikt rekommendera företaget till andra.
  • 94% av de kunder som ansåg att de fick en “mycket bra” kundupplevelse, kommer “mycket sannolikt” att göra ett till köp hos det företaget.
  • 75% av kunderna förlåter “mycket sannolikt” ett företag som gjort ett misstag om de levererar bra CX.
En bra kundupplevelse leder ofta till bättre rykte och fler konverteringar

Få kundresan att fungera för dig

Genom att aktivt stärka dina kundrelationer maximerar du värdet av dina perfekta kundupplevelser. Det tenderar att ta längre att konvertera B2B-kunder, och deras kundupplevelser kan avgöra hur mycket du behöver anstränga dig för att lyckas. När du väl är säker på att din potentiella kund har fått en perfekt upplevelse får du baserat på upplevelsen lägga i växeln som krävs för att konvertera dem.

Verktyg som Listen nodes kan hjälpa dig att effektivisera din strategi för marketing automation och få in fler segment i ditt flöde. Det gör att du kan tillämpa personaliserad, riktad och relevant marknadsföring som hjälper dig att driva potentiella kunder till köp. När du lyckas med detta tillsammans med en perfekt kundupplevelse kommer du börja se de verkliga fördelarna.

Var transparent för att öka vinster

I B2B-landskapet är det viktigare än någonsin att hålla dina kunder uppdaterade både före och efter köp. En av nycklarna till att skapa fantasiska upplevelser för dina kunder är att vara transparent.

Var öppen och ärlig, ge dina kunder uppdateringar om deras leveranser, och se till att du löser eventuella problem som uppstår under resan.

Regelbundna uppdateringar och pricksäkra meddelanden efter köp gör att du kan hålla igång konversationen med kunderna, medan en strålande kundupplevelse ökar chansen till att få förstagångskunder att komma tillbaka till dig.

Implementera en strategi för kundsegmentering 

Som företag strävar man efter att ge varje kund samma perfekta kundupplevelse, och det bör vara en grundpelare för alla möten och relationer med kunder och leads.

Men kunderna är olika - oavsett vilken bransch du är i kommer kundernas budget, krav och behov att skilja sig åt.

Så för att få ut mesta möjliga av den perfekta kundupplevelse du precis levererat behöver du implementera en strategi som säkerställer att rätt meddelanden landar hos rätt personer.

Segmentering ger även de här fördelarna:

  • Färre avslutade prenumerationer
  • En högre aktivitetsnivå
  • Nöjdare kunder

Om du lyckas kombinera en briljant kundupplevelse med ovannämnda punkter då är du en riktig vinnare!

Öka aktiviteten på sociala medier

Visa dina nöjda kunder på dina sociala medier så att fler får en positiv bild utav varumärket

Sociala medier är vital del i dagens moderna verksamheter, engagemang och antalet interaktioner är viktiga måttstockar för alla företag.

Genom att visa upp dina nöjda kunder öppnar du upp dörrar som attraherar nya kunder eftersom recensioner fortfarande är en mycket viktig faktor för att öka siffrorna på sociala medier.

73% av kunderna säger att en bra upplevelse har en stor påverkan på deras lojalitet ger kraften från sociala medier dig ett gyllene läge att få ut mesta möjliga av det.

Fortsätt att maximera värdet av din kundservice genom att utveckla klockrena content-strategier med mål att ta vara på de möjligheter som genereras genom dina nöjda kunders upplevelser. Det hjälper dig att både attrahera och engagera de kundgrupper du vill rikta in dig på.

Förstå din kundupplevelse på företagsnivå

Ett annat knep för att skapa extra värde åt ditt företag är att få insikt i dina kundupplevelser på företagsnivå. Alla avdelningar bidrar på olika sätt, därför är det viktigt att alla är synkade och med i loopen.

Marknadsavdelningar har insikt i hur bra varumärkesmedvetenheten är och hur väl besökarnas förväntningar uppfylls. Säljavdelningar kan identifiera vilka leads som inte konverterats, och de kan ge rådgivning kring hur man bygger en bättre kundupplevelse.

Tillsammans skapar den här informationen värde för hela företaget och ökar vinster.

Maximera värdet av dina kundupplevelser 

Företag vet vad de ska fokusera på för att leverera högkvalitativa kundupplevelser, så vi ska inte gå in djupare på det. Men när du väl lyckas finns det fortfarande en del jobb kvar för att maximera värdet av dem.

Människor kan lösa mycket av det, men du behöver ändå en touch av marketing automation och CMS-integrationer för att verkligen maximera och öka vinsterna som allt ditt blod, svett och tårar förtjänar.

 

Men banka inte huvudet i väggen! Chatta med experterna hos APSIS och testa vår gratis provperiod, eller ladda ner ett whitepaper för att lära dig mer om ämnet.