Fem hacks för content writing inom B2B
Bra content writing driver trafik som ökar vinster, och om ni är en verksamhet med ett digitalt fokus är detta med stor sannolikhet två av era huvudmål. Ju bättre content ni har, desto mer kommer trafiken öka och på så sätt ökar era vinster.
Därför fokuserar allt fler B2B-företag på att producera sitt eget content. Enligt data från HubSport, uppger 82% av marknadsförare att de använder sig av content marketing, men en studie som publicerats av Zazzle Media visar dock att nästan en tredjedel anser att content marketing endast är någorlunda effektivt.
Det låter som att de här marknadsförarna behöver några hacks för content writing!
Om man gör det ordentligt kan content marketing driva trafik, aktivitet och konvertering, men det kan vara svårt att veta var man ska börja. Häng med i det här inlägget för att lära dig mer om content marketing och hur du kan använda det för att ta din verksamhet framåt!
Vad är bra content marketing?
“Content” är en riktigt bred term, vilket kan göra det svårt att veta hur man kommer igång. Sedan gammalt kanske du tänker att det för det mesta handlar om att skriva blogginlägg och artiklar som kan sträcka sig från 500 ord till enorma whitepapers. Men nu för tiden producerar företag även videos, podcasts och interaktivt content.
Troligtvis kan man inte kröna ett visst format som “bäst” inom content marketing. Verksamheter bör snarare rikta in sig på att använda en blandad strategi. Videos har blivit en allt viktigare distributionsform, men det är inte säkert att det passar din kundbas - samtidigt är whitepapers mindre förekommande idag men de hjälper dig att förmedla auktoritet och visa din kunskap för potentiella kunder.
Marknadsföringstrender att hålla kolla på
Följande trender behöver inte vara ditt huvudfokus, men det är bra att hålla koll på vilket håll vinden blåser. Exempelvis har användningen av video och podcasts tagit ordentlig fart de senaste åren - med bra skjuts av det faktum att Google anpassat sina sökalgoritmer för att även inkludera bilder, röst och video.
Om Google ställer in siktet på något, då bör även du plocka fram kikaren. Här är några trender du bör hålla koll på:
-
Video blir större
Filuppladdningarna är nu större än någonsin. Enligt Wistia ökar videouppladdningar med 80% varje år, och nu ser konsumenterna på över 12 biljoner minuter av videoinnehåll.
Längre videos är också populära, men som B2B-företag kan det vara klurigt att addera det till er strategi. Ett annat alternativ är att anordna webbinarier eller produktmanualer och publicera dem som videos till potentiella kunder när de vill veta mer om din verksamhet och utbud.
Idag är video en så pass avgörande faktor och viktigt för SEO att det är svårt att hoppa över det.
-
Podcasts slår inte av på takten
I oktober förra året fanns det över 30 miljoner podcast-avsnitt från över en miljon aktiva podcastprogram, samtidigt fortsätter stora företag som Spotify och Apple att investera tungt i sina ljudplattformar. Detta göra att det ännu finns en förväntad tillväxt här också, då marknaden förutspås nå fler än två biljoner människor under de kommande två åren.
Det är många öron det.
Podcasts kan hjälpa verksamheter att stärka kommunikationen med sina kunder på ett personligare plan. Istället för att prata inför (ibland) döva öron, så inger podcasts känslan av att man pratar till en stor, engagerad publik. För företag är det ett utmärkt sätt att etablera en auktoritet inom deras nischade område.
Företag behöver tänka noggrant över hur man ska krydda contentmixen med ljudinnehåll, och det är inte något som passar alla verksamheter. Men dess popularitet och fördelar gör att alla borde överväga att inkludera ljudinnehåll i sina marknadsföringsaktiviteter.
-
Personalisering är viktigare än någonsin
Det har aldrig varit lika viktigt att leverera personaliserat content som det är idag. Genom att interagera med dina leads och kunder på ett personligt plan kan personalisering få en hel rad olika fördelar att växa fram. Marketing automation kan ge dig datan du behöver för att dela detta personaliserade content, emails och landningssidor med dina besökare.
Om din verksamhet tillhandahåller tjänster i Europa eller över hela världen, så kan du använda samtyckeslistor för att överskåda hur många profiler du har i varje lista och kunna bemöta dem på olika sätt. Du kan även kategorisera dem efter ämnen och sortera dem baserat på intressen.
Föreställ er att ni är en marknadsföringsbyrå med flera olika företagskunder, och några av dem använder er tjänst för att skriva pressmeddelanden, andra använder er tjänst för sociala medier. Du har precis publicerat ett blogginlägg baserat på ett webbinarium som du genomförde via Instagram, då använder du din samtyckeslista för att kommunicera med relevanta kunder som är intresserade av att se ditt webbinarie.
Fem hacks för content writing
Nu har vi belyst några trender och det är dags att vända strålkastaren mot några hacks för content writing som placerar dig främst i ledet. De här tipsen kan både snabba på din process och göra så att du kan skapa verk som rankas högre i diverse sökmotorer!
-
Använd data för att få ditt content att utstråla auktoritet
Världen är full av data och studier, och om du vet var du ska leta så kommer någon, någonstans att ha gjort en undersökning som ger dig den faktan du behöver för att ge ditt content en auktoritär röst.
Låt oss säga att du sysslar med SaaS och vill skapa ett blogginlägg som beskriver hur din mjukvara kan hjälpa andra företag att förbättra deras effektivitet och minska tiden som personalen lägger på rutinmässiga uppgifter. Ditt första steg är att hitta konkreta bevis och ögonbrynshöjande statistik som backar upp dina argument i innehållet.
Sedan kan du fortsätta att bygga på den stadiga grund du satt för att forma ett starkt content som ger dina läsare värdefulla insikter!
-
Återuppliva befintligt content
Om du redan har ett content som har gett bra resultat bör du försöka spinna vidare på det och presentera det i ett nytt format för att nå ut till fler med det. Det kan göras på flera olika sätt, men här är några förslag:
- Skapa blogginlägg från podcast-transcripts.
- Använda nyckelpunkter från webinars i inlägg på sociala medier.
- Använda kundrecensioner för att skapa artiklar med kundcase.
Det här hjälper dig att snabbt och enkelt skapa tilltalande content, ge nytt liv till gammalt innehåll och leverera nyheter till dina användare. Dessutom kan du bädda in videos eller ljud i dina blogginlägg för att öka exponeringen.
Win-win ända in i kaklet.
-
Visa auktoritet inom ett specifikt område
Du behöver sikta på att skriva en koncis och fokuserad text som förmedlar ett tydligt budskap från början till slut. Med den här approachen gör du dina artiklar mer lättlästa och kan kommunicera med dina kunder på ett rakare sätt.
Genom att fördjupa dig i ett specifikt område kan du generera ett värde inom ett visst ämne vilket även stärker din auktoritära aura.
-
Använd dig visuella resurser
Visual marketing kan vara en viktig del i att tilltala dina kunder. Exempelvis kan du använda dig av infografik för att snyggt dela upp en artikel, demonstrera auktoritet och visuellt betona dina punkter.
När du använder bilder i dina artiklar eller redigerar dem för att tillhandahålla grafiker är det viktigt att du hämtar dem från rätt ställe.
Statistik från webbinariet The Power of Visual Marketing hävdar även att:
- Kunder läser mer content om det innehåller foton.
- Läsare spenderar 15 sekunder på att ta in varje bild, vilket ökar tiden de spenderar på sidan.
- Artiklar med bilder får 94% fler visningar.
Varför nöja dig med bilder? Video drar till sig uppmärksamhet och adderar ett till sätt att ge nytt liv till ditt befintliga content. Det kan öka tiden som besökarna spenderar på din hemsida och ge dig mer information om vad dina läsare är intresserade av.
-
Arbeta smartare inte hårdare - det ultimata hacket!
Då har du alltså samlat in datan, samtyckeslistorna och skapat profiler. Nu kan du använda flöden för att skapa personaliserade emails som delar ditt bästa content, visar din auktoritet och motiverar nya kunder.
Om någon registrerat sig till din maillista kan du bibehålla ett regelbundet och automatiskt kommunikationsflöde för att dela dina insikter med prenumeranterna. Genom informationen du har om dem, som exempelvis produkter som visats eller nedladdningar kan du se vad de är intresserade av. Det gör att du kan lista ut vilken typ av innehåll du ska skicka till dem.
Säg att du har några olika typer av whitepapers på din hemsida, och en potentiell kund laddar ner den. Detta signalerar att de är intresserade av ämnet i fråga, sedan kan du använda den här datan för att följa upp genom automatiska flöden där du tipsar dem om content som du publicerat inom samma ämne. I slutändan demonstrerar det din auktoritet och ökar chanserna att konvertera läsarna.
Vi är nog båda överens om att något som gör att vi kan få mer gjort genom att jobba smartare, inte hårdare är det ultimata hacket?
Låter det bra?
Om det låter bra i dina öron, boka en personaliserad demo idag! Och om du vill veta mer, klicka in på vår B2B-sida för att lära dig om hur APSIS One kan fungera i just din organisation!