Jun 11 | 6 Minuters läsning

Så skriver du bra texter för nyhetsbrev

För att skriva bra texter till dina nyhetsbrev behöver du ha ett syfte. Syftet brukar vara att få läsaren att göra något, oftast på din hemsida. Det kan handla om att läsaren ska köpa något, ladda ner ett dokument eller läsa en artikel.

Då gäller det att det är formulerat så att det verkligen får mottagaren intresserad, så att hon börjar klicka sig fram till exempelvis din webbshop.

De flesta vill att webbsidor ska laddas ner blixtsnabbt, går det för långsamt så klickar de sig vidare någon annanstans. Otåligheten är ännu större när läsaren läser mail. Undersökningar visar att du har 5-10 sekunder på dig att fånga läsarens intresse – sedan är chansen borta.

Vill du ha fler tips till nyhetsbrevet? Ladda ner vår handbok i e-postmarknadsföring. 

”I genomsnitt läser 8 av 10 rubrikerna, men bara 2 av 10 läser resten”

Ute på webben kan en person som är intresserad av ett visst ämne ta sig tid till att läsa längre texter som de skulle ha skippat om de fann dem i inkorgen. Det innebär att du väldigt snabbt behöver få läsaren intresserad, engagerad och dessutom få henne att klicka vidare för att ta emot det du erbjuder.

För att lyckas behöver du ha en design som fungerar. Men orden du använder är också viktiga.

Skriv lättläst och tydligt

Att läsa ett nyhetsbrev är inte som att läsa en tidning eller en bok. Det är inte ens som att läsa på en hemsida. Läsaren tittar snabbt genom innehållet i ett nyhetsbrev, så du måste väcka intresset med lättlästa, tydliga budskap.

• Långa stycken kommer helt enkelt inte att bli lästa. Ett stycke bör inte vara längre än 4-5 rader.

Jämför läsbarheten i de här två texterna. Ser du vilken roll längden på styckena spelar?

De flesta vill att webbsidor ska laddas ner blixtsnabbt, går det för långsamt så klickar de sig vidare någon annanstans. Otåligheten är ännu större när läsaren läser mail. Undersökningar visar att du har 5-10 sekunder på dig att fånga läsarens intresse – sedan är chansen borta. Ute på webben kan en person som är intresserad av ett visst ämne ta sig tid till att läsa längre texter som de skulle ha skippat om de fann dem i inkorgen.

 

De flesta vill att webbsidor ska laddas ner blixtsnabbt, går det för långsamt så klickar de sig vidare någon annanstans.

Otåligheten är ännu större när läsaren läser mail. Undersökningar visar att du har 5-10 sekunder på dig att fånga läsarens intresse – sedan är chansen borta.

Ute på webben kan en person som är intresserad av ett visst ämne ta sig tid till att läsa längre texter som de skulle ha skippat om de fann dem i inkorgen.

Kände du skillnad? Det blir en enklare och skönare läsning om du delar upp styckena. Tänk även på följande:

• Använd fet och kursiv stil för att framhäva nyckelord eller budskap (men gör det inte för ofta, då förlorar det poängen).

• Ha gärna punktlistor. Lägg den viktigaste informationen efter första, andra och sista punkten – och inled varje punkt med olika ord.

• Skriv personligt, inte som ett anonymt företag. Skriv så kortfattat som möjligt, utan att tappa dina viktigaste budskap.

Visa tydligt varför läsaren ska intressera sig för ditt nyhetsbrev. Berätta fördelarna med att läsa vidare eller med att klicka på länkarna.

Lägg extra omsorg på att formulera rubriker, ingresser och länkar!

Bra rubriker för nyhetsbrev

Alla vet att rubriker är viktiga, men när det gäller nyhetsbrev är de faktiskt det viktigaste. En studie som APSIS gjorde visar att läsarna lägger ungefär 40 procent av lästiden på att läsa rubrikerna.

Det gör det mödan värt att lägga tid på att formulera bra rubriker. Pröva vilka som verkligen fungerar genom att testa olika rubriker.

Titta på tidningarnas rubriker och löpsedlar. Hur formulerar de sig? Vilka rubriker får dig att haja till? Vilka får dig att köpa tidningen? Låt dig inspireras av tidningsspråket och lägg märke till att de sällan använder hela meningar eller korrekt grammatik. Tillåt dig att vara kreativ när du formulerar dina rubriker. Hur kan dina rubriker svara på läsarens underförstådda fråga: Vad tjänar jag på att läsa det här?

Läs den här rubriken:

Ny grönsaksleverantör!


Korrekt, men knappast engagerande. Den här kanske lockar mer?

Vill du ha ekologiska grönsaker till bättre priser?


Ingresser

Rubriken ska fånga intresset och ingressen ska få mottagarna att läsa vidare. Den ska motivera dem att antingen läsa vidare eller att göra något konkret. Grundregeln är att ingressen ska vara kort, men du kan prova dig fram med lite olika längd på dem.

Ibland kan det fungera att skriva lite längre texter. Vissa produkter eller tjänster kan behöva förklaras lite mer ingående.

Börja med att skriva det som du tycker krävs för att dina läsare ska göra det du önskar. Det är viktigare att du får med det nödvändiga än att hålla dig till ett visst antal ord eller rader. Tänk på att det är lättare att skriva en lång text än en som är kort och kärnfull. När du har skrivit en första version av ingressen, låt den vila en stund, och se sedan var det finns möjligheter att korta ner den, så att texten blir mer effektiv.

Berätta inte allt i ingressen. Då finns det ingen anledning att klicka vidare.

Länkar

Ett vanligt missförstånd är att många som sysslar med nyhetsbrev tror att det räcker med att ha bra rubriker och ingresser och att det inte är så viktigt hur länkarna och länktexten ser ut. Det stämmer inte alls.

Det är viktigt med bra länktexter. Låt länktexterna samspela med rubrikerna och låt dem innehålla nyckelord eller fraser. Undvik länkar med texten ”klicka här”. Uppmana gärna till handling i länktexten.

Så här kan du göra fungerande länkar:


• Prova olika placeringar: ovanför och under ingressen, till vänster och till höger eller direkt i texten.

• Pröva att ha flera länkar som leder till samma plats. Du kan få fler klick om en länk ligger i texten och en ligger direkt under.

• Var tydlig – det ska synas att det är en länk. Använd understruken text, kontrasterande färger eller knappar. Prova olika former, färger, bakgrunder för att se vad som lockar till flest klick.

• Länka till rätt webbsida. Sidan läsaren kommer till (landningssidan) måste vara relevant. Om det står ”Hitta skor här” bör länken gå just till produktsidan med skor. Länka inte bara till första sidan på din hemsida. (Läsaren ska inte behöva leta sig fram till rätt sida själv.)

• Om någon del av nyhetsbrevet skulle kunna vara klickbart, lägg en länk där. Läsare klickar ofta på bilder och rubriker – länka dem till relevanta landningssidor.

• Skriv kort och engagerande. ”Klicka här och få rabatt” är vanligtvis bättre än ”klicka här”.

Skapa en helhetskänsla

Gör så att läsaren får en helhetskänsla när hon ser ditt nyhetsbrev. Låt bilder, rubriker, ingresser och länktexter hänga ihop på ett tilltalande sätt.
 

Sammanfattning:

• ”Vad tjänar jag på att läsa detta”, är en fråga läsarna alltid ställer sig. Din text ska ge svaret så snabbt som möjligt och ge dem skäl att läsa vidare.

• Håll texten kort och dela upp längre texter i korta stycken. Använd rubriker, ingresser, fet stil, kursiv stil och punktlistor för att fånga läsarnas uppmärksamhet.

• Prova olika typer av rubriker och ingresser. Målet är att engagera läsarna och få dem att klicka sig vidare.

• Skriv länktexter som motiverar läsarna att använda länken. Testa olika formuleringar, placeringar, färger, teckensnitt och former för att lära dig vad som fungerar bäst. Gör klickbara rubriker och bilder.