Så banar kundprofiler väg för framgångsrik e-postmarknadsföring
Det går inte att förneka att vikten av data ständigt ökar inom e-postmarknadsföring. Men hur viktiga är egentligen kundprofiler i sammanhanget? Eller räcker det att regelbundet importera data till sin e-postplattform? Vi ger dig svaren på frågorna – här!
E-postmarknadsföring och dess utveckling
E-postmarknadsföring är hetare än någonsin. Och även om det är en metod som ännu bara är i sin linda, har e-postmarknadsföring redan hunnit utvecklas till ett av de mest kostnadseffektiva marknadsföringsverktygen – med syfte att bygga engagemang och stärka kundrelationer.
Men även om vi bara är i begynnelsen för e-postmarknadsföring, har vi ändå kommit så pass långt att vi inte kommer stanna upp, eller gå tillbaka, i utvecklingen. Den utbredda inplementeringen, och det stora användandet, ger nämligen upphov till en ny era inom e-postmarknadsföringen; närmare bestämt eran av personalisering.
Som många av oss vet domineras de rådande trenderna, inom e-postmarknadsföring, av personliga annonser och beteendetriggade kampanjer – med hjälp av automatiserad marknadsföring. Därför är det nu hög tid att inse vikten av personalisering, automatiserad marknadsföring och inte minst grunden i all datadriven marknadsföring; kundprofiler.
Manuell import av prenumerantdata hjälper dig en bit på vägen...
Alla har vi börjat med grunderna: Vi samlar in listor och sätter upp GDPR-vänliga formulär för att samla in opt-ins. Förutom cookie-spårning, är anmälan till ett nyhetsbrev vanligtvis den första tvåvägskommunikationen inom den digitala arenan.
Å ena sidan kan man se detta som grunden inom datainsamling. Och ja – det kommer hjälpa dig en bit på vägen. Men å andra sidan kommer du med stor sannolikhet stöta på problem på vägen. Om du inte har en integration med ditt CRM-system, eller till dina andra marknadsföringsverktyg, måste prenumerantdata kontinuerligt uppdateras – manuellt. Och sitter du inte inne på en gedigen process för manuell dataimport- och export, kommer resultatet sannolikt innebära felaktig information och problematiska kundupplevelser.
… Men kundprofiler hjälper dig in i mål!
Kundprofiler, däremot, gör det möjligt för dig att gå från massutskick till personaliserad kommunikation. Hur? Jo, genom att samla in data från flera olika kanaler – i ett och samma system. På så sätt skapas en helhetsvy över dina kunder.
Kundprofiler inkluderar en blandning av demografisk data och beteendedata, baserat på tidigare beteenden och statiska attribut – något som skapar en faktisk inblick i vem din kund är, hur denne har interagerat med ditt företag tidigare, samt dennes köphistorik.
En kundprofil extraheras och rekonstueras kontinuerligt baserat på inhämtad kunddata. Och genom att veta vilka olika kundprofiler du ska använda dig av, kan du tala med din publik på ett personligt sätt som tilltalar deras behov, krav och förväntningar.
I stora drag kan man säga att man, genom att skapa kundprofiler, använder databaserade stereotyper för att kunna skapa en personlig kundupplevelse genom hela kundresan. Men hur funkar detta?
Jo – kundprofiler skapas genom processen att kombinera insamlad data från flera olika datakällor så att du kan förutse vad dina kunder önskar – både nu och i framtiden. Genom att ta detta i beaktning kommer du kunna anpassa din digitala marknadsföring efter kundens behov på ett mycket precist sätt.
Realtidsdatan är essentiell för kundupplevelsen
När det handlar om datadriven e-postmarknadsföring måste du satsa för att vinna. Om du fortfarande är fast besluten vid att arbeta med manuella importer, kan resultatet bli att du får hantera irrelevant och ouppdaterad data. För även om du kommer kunna skapa utskick med en något personlig känsla, genom att använda dynamiska datafält, kommer det vara svårt att leverera den relevans dina prenumeranter önskar – och kräver.
Å andra sidan är kundprofiler sprängfyllda med data. De samlar nämligen in en persons engagemang med ditt företag – vare sig det är via din hemsida eller via e-post – till en och samma källa. Alltså; istället för att ha din kunddata utspridd i olika datasilos, samlas den i en och samma plattform.
Genom att dessutom addera ditt CRM-system kan du få alla dina plattformar att samarbeta. Detta då det skapas en automatisk tvåvägsintegration av din data, som håller din data uppdaterad. Med andra ord så är det en garanti för relevans i realtid.
Vill du veta mer om integrationer? Här kan du läsa vad en av våra experter säger om saken.
Det ultimata steget för att uppnå relevans: Automatiserad marknadsföring
Sist, men inte minst: Genom att kombinera kundprofiler med automatiserad marknadsföring – som effektiviserar komplexa marknadsföringsprocesser såsom leadsgenerering- och hantering – kommer du kunna leverera en personlig kundupplevelse. Detta genom triggade meddelanden baserade på beteenden.
Tack vare automatiserad marknadsföring kommer du alltså kunna bryta ned befintliga datasilos. Denna process möjliggör att dina kunders sociala data ska kunna direktimporteras till dina kundprofiler.
Resultatet av denna process innebär att du får värdefulla insikter om dina kunders aktiviteter och kan se vilka sidor dina kunder besöker och är intresserade av. Dessutom skapas den faktiska grunden som gör att du kan skicka ut relevanta och personaliserade meddelanden – till rätt person, vid rätt tidpunkt.
För att sammanfatta: De största fördelarna med att använda data från kundprofiler, är förmågan att få en fördjupad förståelse för dina kunder och att du lättare kan omvandla din data till handling. Detta eftersom kundprofiler innehåller all interaktionsdata från dina kunder, insamlad från samtliga kanaler – så fort det händer.
Till skillnad från statisk prenumerantdata i din e-postplattform, uppdateras kundprofiler kontinuerligt. De hjälper dig att planera dina kampanjer mer detaljerat och resultatet blir en betydligt mer personlig kundupplevelse – skapad genom mindre ansträngning och med bättre resultat!
Nyfiken på hur du kan arbeta med kundprofiler? Kolla in APSIS One här!