Apr 27 | 5 Minuters läsning

“Du måste integrera dina system för att hänga med i kundens digitala krav”

Följande artikel är en del av vår nya serie Inside APSIS där vi intervjuar våra experter om deras syn på digital marknadsföring.

Vad är en API och vad innebär en integration? Och hur viktiga är de för att nå jackpott i kundupplevelsen? Våra alldeles egna Max Gunstone besvarar frågorna – och mycket mer – i följande blogginlägg.

 

“Kunddata är en guldgruva”

Med ett namn i sann Clint-Eastwood-anda är Max Gunstone APSIS egna cowboy när det gäller API och integrationer. Som teknisk konsult ligger hans fokus på att säkra våra kunders framgång genom att få marknadsföringssystem att prata.

           “API och integrationer är en kritisk del av digital marknadsföring. Så jag säkrar att
           implementationen av våra integrationer flyter på som det ska”
, säger Max Gunstone.

Även om det är viktigt att integrera system så är det knappast en lätt uppgift för den gemene marknadsföraren. Max och hans team av tekniska konsulter hjälper därför våra kunder att gå från manuell till automatisk överföring av data.

           “Kunddata är en guldgruva. När du analyserar rätt data kan du kamma hem en
           jackpott av kundinsikter som berikar din marknadsföring”
, säger Max Gunstone.

Grundprincipen i smart beslutsfattning är att använda kunddata som en vägledande stjärna. Hur? Genom att frigöra din data från deras silos. Genom att integrera dina system ökar även din organisations effektivitet och måluppfyllelse, eftersom det gör det möjligt för sälj och marknad att samarbeta för att omvandla insikter till handlingar. Men vad är katalysatorn? Max förklarar:

           “Att manuellt bevaka varje klick och öppning är otroligt tidskrävande. Du
           behöver ett system som automatiskt överför data mellan dina system om du
           vill ta lärdomar av kunddata. Det är just här som API och integrationer äntrar
           scenen.”

API and Integrations: den digitala marknadsföringens dolda hjältar

API och integrationer är två termer som slängs runt, men som få verkligen vet vad de innebär. Enkelt uttryckt kommunicerar en API (application programming interface) mellan olika typer av mjukvarukomponenter. En integration, å andra sidan, ansluter system till varandra. Den gemensamma nämnaren? Båda överför data.

Lätt som en plätt? Inte riktigt. Enligt Max är det en utmaning att korrekt beskriva de teknologiska detaljerna – och samtidigt behålla åhörarens intresse. Han brukar istället använda följande liknelse för att förklara processen:

           “Jag brukar likna processen bakom API med en restaurang. När du beställer
           rätter från menyn behövs ett API för att få den specifika ordern till bordet
           – snarare än hela menyn.”

Han fortsätter:

           “När det är frid och lycka i API:ernas värld tänker du inte ens på att systemet
           är igång – och det bör du inte heller göra. Det ska bara flyta på i bakgrunden
           och automatiskt överföra kolossala mängder data mellan dina system.”

 


En tydlig fördel är att  att få dina system att prata är att värdefull kunddata överförs mellan punkt A och punkt B. Resultatet? Bättre kundinsikter och organisatorisk effektivitet.

           “Med hjälp av CRM-anslutare såsom Microsoft Dynamics kan du få bättre koll på din data.
           Dessutom effektiviserar och maximerar den automatiska processen dina resurser i både
           tid och pengar.”

Hur viktigt är internt samarbete för framgång? Se vad vår expert har att säga om saken!

Integrationer banar vägen för relevant marknadsföring

Det går inte att undgå att relevans är den gyllene regeln för framgångsrik marknadsföring. Det är ett obestridbart faktum med rötter i minskat fokus i kombination med ett mättad kommunikativt klimat. För att möta och överträffa kundförväntningar behöver du därför lägga krut i att personalisera dina utskick. Nyckeln? Kunddata.

           “Med en integration kan du synkronisera ditt CRM-system med APSIS. På så vis kan du
           skicka relevanta budskap baseras på aktuell kunddata”, säger Max Gunstone

För att gjuta olja på elden utgör ditt CRM-system ryggraden i automatisering. Detta betyder att det är av allra största vikt att att du integrerar dina system för att maximera sitt system för automatisering. Max förklarar:

           “Enkelt uttryckt är syftet med marketing automation att skicka automatiserade utskick
           till rätt person vid rätt tid. Du kan inte trigga ett automatiserat flöde du skapat manuellt;
           du behöver kunddata och att dina prenumeranter automatiskt importeras till dina system.”

Vill du ha ett exempel på Integrationers verkan i praktiken? Max förklarar att APSIS API eller en integration såsom Microsoft Dynamics gör att du kan bevaka dina event med precision. På så vis kan du se vilka som har tackar ja, vilka som har tackat nej och vilka som inte ens har öppnat ditt e-postmeddelande. Resultatet? Du kan skapa välriktade och personaliserade utskick beroende på den enskilda mottagarens uttrycka intresse.

Har du redan Microsoft Dynamics och vill integrera systemet med APSIS? Läs mer om vår integration!

Därför är Integrationer viktigt för framtidens marknadsföring

Digital marknadsföring har utvecklats i ultrarapid. Marketing automation blir allt vanligare och artificiell intelligens har börjat äntra marknaden. Även om den digitala framtidens är svår att förutspå, menar Max att Integrationer kommer bli limmet som håller samman nya system.

           “Integrationer kommer att spela en viktig roll i framtidens marknadsföring. Allteftersom
           marknadsföringsteknologier blir mer av ett krav än en valmöjlighet behöver systemen
           interagera med varandra. Och hur får vi systemen att prata med varandra? API och
           integrationer.”

Hur utbrett kommer integrationer vara i framtiden? Max förutspår:

           “Om tio år kommer mer eller mindre allt baseras på APIer. Jag tror att 80% av företag
           kommer behöva någon sorts integration för att hålla jämn takt med kundens krav och
           förväntningar.”

Vill du kickstarta din digitala marknadsföring med APSIS API eller integrationer? Ta en kik på våra lösningar!