Maj 08 | 5 Minuters läsning

Går det att kombinera marketing automation och kundprofiler?

(Detta blogginlägg är del 3 i vår serie om datadriven marknadsföring. Om du missat de två första delarna finns de att läsa här och här.)
 

Föreställ dig att varje kund utgör ett unikt segment

 
En kundprofil hjälper dig att identifiera individens problem och behov, samtidigt som det skapar en detaljerad bild av personen med hjälp av demografisk och psykografisk data.
 
Men vad skule hända om du kombinerar kundprofiler med marketing automation? Hur skulle det påverka dina möjligheter att identifiera potentiella kunder och leverera personligt anpassade budskap till dem? 
 
Har du ont om tid? Här kommer artikelns viktigaste lärdomar:
  • Kundprofiler skapar en överblick av kundens demografiska och psykografiska särdrag
     
  • Marketing automation rationaliserar komplexa processer såsom bearbetning av potentiella kunder genom triggade e-postmeddelanden
     
  • Om du kombinerar marketing automation med kundprofiler kan du skapa en heltäckande bild av dina befintliga såväl som potentiella kunder
     
  • Sammanslagningen av dessa marknadsföringsstrategier kommer möjliggöra mer relevant och mer personlig kommunikation med varje person i målgruppen...
     
  • ... vilket i förlängningen engagerar kunderna och får dem att fördjupa relationen med ditt varumärke

En kort sammanfattning: Vad är kundprofiler?

Enkelt uttryckt kan en kundprofil liknas vid en sammansättning av all data som du samlat in om en viss person. För dig som marknadsförare hjälper kundprofiler dig att vidga din förståelse för varje enskild person genom att kombinera datakällor som annars är separata. I slutändan hjälper det dig att öka försäljningen eftersom att du kan leverera mer relevanta och personligt anpassade erbjudanden till varje person i målgruppen. 
 
En kundprofil uppdateras och omformas ständigt i takt med att ny data om kunden hämtas in. Så länge du vet vilka profiler som du vill bearbeta, kan du leverera budskap på ett sätt som känns personligt och meningsfullt för dem. Det går att liknas vid att varje person utgör ett unikt segment i din marknadsföringsstrategi.  
 
Vill du lära dig mer om konsten att bygga en kundprofil? Läs vår introduktion här!
 
... Och marketing automation? 
Marketing automation är en strategi som hjälper dig att systematiskt och automatiskt utföra en viss aktivitet inom marknadsföring. Om det görs på rätt sätt, kan det exempelvis användas för att leverera skräddarsydda kundupplevelser med hjälp av triggade meddelanden. 
 
Eftersom automatiseringen tar bort tidskrävande arbete kan marknadsföraren ägna sig åt strategi och analys av kunderna och därmed optimera deras väg från potentiell till befintlig kund. 
 
Faktum är att marketing automation kan öka säljarnas produktivitet med 14,5%. Och som ett resultat av detta minskar även administrativa kostnader för marknadsföring med 12,2%
 

Hjälp dina kunder att ta nästa steg på den digitala resan

Kunderna förväntar sig personlig och relevant marknadsföring. Som ett resultat av detta har spelreglerna förändras inom digital marknadsföring. Det handlar inte längre om vem som skriker högst och syns mest, utan snarare om vem som kan vara mest relevant för kunden. 
 
Detta förklarar den stora potentialen i kombinationen av personalisering genom kundprofiler och marketing automation. 
 
De flesta företagen har tillgång till stora mängder data om deras kunder och prospekt. Problemet är däremot att denna information ligger lagrad i separata silos vilket innebär att förståelsen av kunden blir fragmentarisk och ibland även felaktig. 
 
Med framväxten av marketing automation är det lättare att riva ner dessa silos och skapa en heltäckande bild av kunden. Det ger möjligheten att utöka kundprofilen med värdefull beteendedata från potentiella såväl som befintliga kunder. 
 
Som en direkt effekt av detta kommer du få djupare insikter om vilka sidor din målgrupp besöker, samt vilket innehåll de är intresserade av att konsumera och ladda ner. Detta skapar ett fundament som hjälper dig i arbetet att skicka ut vältajmade och personaliserade budskap. 
 
Dessutom ger marketing automation en tydlig överblick över var dina kundprofiler befinner sig i kundcykeln. Så om du kombinerar ditt verktyg för marketing automation med data från andra kanaler kommer det bli betydligt lättare att hjälpa dina kunder vidare på den digitala kundresan. 
 

Skicka intelligent innehåll

Med de nyvunna insikterna kommer det bli lättare att spåra dina kunders intressen för dina produkter eller tjänster och därmed skräddarsy budskap som stämmer överens med dessa intressen. Detta lägger grunden för intelligent innehåll och hjälper dig att skapa personligt anpassade shoppingupplevelser. 
 
Så vad räknas som intelligent innehåll? Påminnelser via e-post, exempelvis. Den är typen av meddelanden kan skickas till kunder som har varit inaktiva under en viss tidsperiod: till exempel en månad, tre månader eller till och med ett år...
 
Utbildningsföretaget Coursea gör utskick som definitivt faller inom ramen för intelligent innehåll. I det nedanstående utskicket har Coursea hämtat data om vilka kurser mottagaren tidigare tagit och kombinerat det med beteende-data från hemsidan för att få fram rekommendationer på lämpliga kurser.
 
 
Resultatet är ett personligt och högst relevant innehåll som enkelt kan anpassas till varje mottagare. Därmed kan Coursea väcka besökarens intresse och samtidigt bygga förtroende såväl som tillit genom att visa att de förstår kunden och dennes behov. 
 

Relevanta meddelanden i realtid

Ett meddelande som automatiskt triggas igång skapar en känsla av relevans hos mottagaren eftersom det baseras på dennes egen aktivitet och tidigare beteende. Om du dessutom kombinerar automatiserade meddelanden med data från kundprofilen (till exempel köphistorik, ålder, civilstatus, etc.) kan du beröra mottagaren på ett ännu djupare plan.  
 
Beauty Bay är ett annat exempel på företag som är framgångsrika när det gäller att återväcka engagemanget hos deras kunder.
 
 
Den personligt anpassade ämnesraden drar till sig mottagarens uppmärksamhet och återknyter till ämnet (användarens inaktivitet). Innehållet i själva meddelandet är tydligt och effektivt samtidigt som det är kryddat med ett lekfullt tonfall som uppmanar till att besöka webbutiken igen. 
 
(Även om utskicket är ett bra exempel på ett automatiserat och personaliserat meddelande, finns det möjligheter att ytterligare spetsa till budskapet med anpassade produktrekommendationer, till exempel). 
 
Som du märker går det att kombinera marketing automation med kundprofiler och därmed uppnå ännu mer personlig och riktad marknadsföring. Kombinationen innebär stora möjligheter i allt från hantering av potentiella kunder, ökad försäljning med mer tajming och relevant. Spännande, eller hur?