Hur ser den digitala kundresan ut?
Att hitta nya prospekt är faktiskt inte säljarens uppgift, det är marknadsförarens. I dag etableras ofta den första kontakten med ett varumärke genom ett besök på hemsidan, därför är det viktigt att förstå den digitala kundresan
När besökaren landat på hemsidan gäller det att skapa engagemang och intresse som gör prospektet redo att skickas vidare till säljavdelningen.
För att skapa en engagerande resa måste du som marknadsförare förstå dina prospekt. Hur har de kommit i kontakt med dig? Hur fångar du deras intresse? Och när ska du skicka prospektet vidare till säljavdelningen?
Vår infographic illustrerar den digitala kundresan. Från det första besöket på hemsidan fram till att prospektet ska lämnas över till säljavdelningen. Vill du också jobba med kunddata för att optimera kundresan?
Den digitala kundresan. Från marknadsföring till säljavdelning. Var kommer dina prospekts ifrån? Sociala medier, e-post, SEO, Google Adwords, Media/PR, nätverkande, referenser. 1-2% är redo att köpa direkt. 70% påbörjar sin resa på din hemsidan. 29-30% trillar ur tratten direkt. Av de som besöker hemsidan; vad klickar de på? Vad är deras mål? Toppen av tratten: etablera kontakten. Se till att inte bli bortglömd genom autmatiserade utskick. Mitten av tratten: skapa engagemang. Behåll dina prospekts i tratten och försök engagera och skapa interaktion. Slutet av tratten: dags att växla upp. Skapa kampanjer som driver prospektet vidare mot säljprocessen. Ge en knuff i rätt riktning med hjälp av skräddarsytt budskap. Till slut; lämna över till säljarna.