Customer Data Platform: funktioner och fördelar
Har du hört talas om begreppet customer data plattform (CDP)? Chansen finns om du är en digital marknadsförare som gillar data. Men vad betyder CDP egentligen? Och vad består den utlovade magin av? Låt oss bryta ner de grundläggande funktionerna och fördelarna.
Vad är en Customer Data Platform?
En Customer data platform, eller CDP, är ett system som ger marknadsförare möjligheten att samla in, kontrollera och agera på kunddata från separata datakällor.
Även om behovet av att kontrollera data om kunderna ökar, är det få marknadsavdelningar som har ett system som integrerar deras kanaler och datakällor. Men nu börjar tekniken komma ikapp visionen om ett system som kan visa all data om en specifik kund i en samlad vy.
Den snabba tekniska utvecklingen leder till att CDP är på väg att gå från en utopisk dröm till verklighet. Men innan vi fortsätter bör vi utveckla vad en CDP är och hur det fungerar.
Kärt barn har många namn. Eller ja, många definitioner. CDP-gurun och grundaren av CDP Institute, David Raab, använder följande definition:
“A Customer Data Platform is a packaged system that creates a persistent, unified customer database accessible by other systems.”
Med andra ord så är ett CDP en paketerad lösning som samlar in och sammanställer data från flera källor. Slutresultatet är en överskådlig vy över varje enskild person - en så kallad Single Customer View - som uppdateras varje gång kunden interagerar med ditt företag.
I en CDP kan den data du samlar in analyseras och användas för att berika andra system, såsom system för marketing automation, sociala medier, e-post, SMS och kassasystem.
Men varför är det så viktigt att samla flerkanalig data i ett system? För att det är otroligt komplicerat att nå kundinsikter när din data ligger utspridd över flera kanaler.
Att hitta rätt insikt blir ungefär som att leta efter en nål i en höstack...
En CDP däremot, fungerar som en stor magnet som suger upp “nålen” för få fram de viktigaste insikterna och sorterar ut irrelevant information.
Resultatet blir att du får en samlad bild av varje kund, där du som marknadsförare är säker på att din data håller hög kvalitet. Och detta är en förutsättning för att möta de höga kraven som ställs från kunderna.
Kravet på en sömlös kundupplevelse
I slutändan handlar marknadsföring om en sak: att erbjuda en relevant och personligt anpassad kundupplevelse som sträcker sig över alla kontaktytor.
Men dagens konsumenter förväntar sig att du som företag vet känner till deras behov. Faktum är att 87% av alla britter förväntar sig att varumärket kan leverera kommunikation med personlig relevans. Dessutom visar endast 45% lojalitet gentemot företag som visar att de förstår sig på den enskilda kundens unika preferenser.
Kundernas krav kan låta orimliga… Men om du sätter data och kundinsikt i första rummet kan du förvandla de hårda kraven till din konkurrensfördel.
Däremot kan du inte skapa en enhetlig kundupplevelse om du saknar överblicken. Här träder den verkliga fördelen av en CDP i kraft.
CDP och Single Customer View
En CDP är en skattkista fullproppad med gyllene insikter som banar vägen mot personligt relevant marknadsföring. Genom att kontinuerligt samla in och sammanföra data till kan du förstå exakt vad kunden vill ha, och när den vill ha det.
Detta är möjligt eftersom att en CDP samlar demografisk data, köpbeteenden, aktivitet på webben och offline-data på en plattform.
En CDP fungerar i korthet såhär:
- Data kommer automatiskt in på platformen
- Din CDP standardiserar och analyserar data
- Data sorteras in och läggs på rätt kundprofil
En CDP flyttar alltså inte data från en silo till en annan - det är snarare en dynamisk plattform som samlar, sammanfogar och kopplar data till kundprofiler.
Funderar du på att integrera dina datakällor? Läs vad marknadscheferna själva tycker om att implementera datadriven marknadsföring.