Black Friday: Så omvandlar du förstagångsköpare till återkommande kunder
Vi är mitt uppe i en global pandemi, men det betyder inte att kunder har slutat jaga fynd – och Black Friday är årets bästa dag att håva in dem. Vill du veta hur du kan omvandla förstagångsköpare till återkommande kunder som stannar för alltid? Läs då vidare!
Black Friday kraschar internet - och nordiska postkontor
Black Friday-febern har otvivelaktigt tagit världen med storm. Från Staterna till Europa och Norden har denna flippade shopping-guldgruvan blivit ett ypperligt tillfälle för företag att slå försäljningsrekord och attrahera nya kunder.
Mellan 2018 och 2019, ökade den svenska Black Friday-försäljningen från 6,6 miljarder kronor till enorma 7 miljarder kronor. För att ytterligare hälla tändvätska på elden förutspår nu PostNord att 2020 kommer att slå alla tidigare rekord med stor marginal.
COVID-19 må ha greppat världsekonomin, men shoppingsuget och Black Friday-hypen har knappast lättat. Så hur kan du använda ett kortvarigt evenemang för att generera vinst i det långa loppet?
Få ut det mesta av Black Friday: Därför är upprepade köp viktiga
Enligt en Bluecore-rapport bestod 54% av alla köp under Black Friday 2019 av förstagångskunder. Dessa engångsköp må vara fantastiska och ger en bra säljskjuts, men den verkliga vinsten ligger i att konvertera det första köpet till ett andra, tredje, fjärde och femte köp.
Men vad är då nyckeln till att lyckas? Det kretsar kring en grej: att smida medan järnet är varmt genom att fortsätta kommunicera medan du har deras uppmärksamhet i behåll.
Vi vill omvandla kundlojalitet till upprepade köp, och för att kunna göra det är kommunikation och personliga meddelanden extremt viktiga.
Men ingen vill känna sig som en i mängden – eller ännu värre: som ett beställningsnummer. En viktig pusselbit på vägen mot högt kundengagemang och upprepade köp är därför att tala med – inte mot – kunden. Och detta kräver att du kan skapa ett bra kommunikationsflöde som känns relevant för varje enskild person.
Men hur kan du få ut det mesta av det? Låt oss titta på sex sätt för att omvandla engångsförsäljningar under Black Friday till upprepade köp!
Black Friday - tips #1: Kommunicera smidigt för att leva upp till kundens förväntningar
En viktig del av kundresan och varumärkesupplevelsen är att kommunicera efter köpet har slutförts. Ett exempel på detta är automatiserade kommunikationsmedel och automatiserade uppföljningar.
Ett enkelt sätt att göra detta på är att skicka triggade transaktionella email. Om något går snett i leveranskedjan finns det en stor risk att ditt varumärke påverkas negativt. Det kan kosta pengar och skada ditt varumärke.
Black Friday - tips #2: Fråga efter feedback för att förbättra köpupplevelsen
Som en del av ditt automatiserade kommunikationsflöde efter köpet, kan du även be om feedback från kunderna några dagar efter att beställningen har anlänt. Varför? Jo, för att visa dina kunder att du bryr dig om dem, deras tankar och bekymmer, vilket alltid är något som hjälper med att bygga varumärkeslojalitet och förtroende.
Black Friday - tips #3: Relevanta rekommendationer som fungerar som merförsäljning och korsförsäljning
Produktrekommendationer är ett kraftfullt verktyg för att öka försäljning. Men visste du att du kan öka genomslaget genom att personalisera dem med hjälp av köpdata och beteendedata?
Personaliserade produktrekommendationer har betydligt högre genomslag än standardiserade. Men även om det kan låta krångligt, behöver det inte vara så. Om du har en marknadsföringsplattform som samlar alla interaktioner i unika kundprofiler så är det enkelt att diktera vilka produkter som ska visas för vilka kunder och kundsegment.
Låt oss illustrera det med ett exempel:
Karolin köpte en TV på Black Friday. Innan köpet bläddrade hon igenom hemsidan och spenderade mycket tid för att titta på soundbars och spelkonsoler.
En produktrekommendation som saknar köpdata skulle visa TV:n samt ett urval av soundbars och spelkonsoler. Men när du sammanför köpdata med beteendedata kan du välja att utesluta TV:n från dina produktrekommendationer. Så istället för att fylla värdefullt utrymme med att marknadsföra det hon redan köpt så kan du istället visa produkter som verkar för merförsäljning, korsförsäljning och för att förbättra hennes TV-upplevelse. Något som gynnar både dig och kunden.
Psst! Visste du att vi nyligen släppt en integration med Magento som gör det enkelt att använda e-handelsdata i dina produktrekommendationer - och mycket mer? Nu vet du!
Black Friday - tips #4: Be om recensioner för att öka socialt bevis
78% av alla kunder litar på recensioner från andra kunder, och det är förståeligt. Människor tenderar att lita på andra människor, inte på stora företag som berättar för dem vad man ska tänka och göra. Det är detta som gör recensioner och socialt bevis så viktiga, och de är avgörande om du vill inspirera varumärkeslojalitet och hitta upprepade köp.
Om du kan ge potentiella kunder en bra känsla av ditt företag innan de ens klivit in genom (den digitala) dörren då har du redan fått en bra start och det kommer att göra det mycket lättare att marknadsföra dig till dessa individer.
Men hur kan du gå till väga? Automatiserad e-post eller SMS kan vara ett mycket praktiskt sätt att samla snabba och positiva recensioner från kunder som haft utmärkta kundupplevelser hos dig.
Black Friday - tips #5: Erbjud rabatter för att hålla relationen vid liv
När du har deras uppmärksamhet kan du passa på att lägga lite extra grädde på tårtan genom att erbjuda 10% rabatt på kundens nästa köp.
Du kan även erbjuda en rabatt för kunder som registrerar sig till ditt nyhetsbrev. Detta banar inte bara vägen för att kunna fortsätt kommunikation, men det ökar även sannolikheten att kunden nappar på nyhetsbrevets innehåll och återvänder för ett andra köp. Och du – om du vill bättra på chanserna ytterliggare, kan du med enkla medel personalisera din e-post utefter olika kundsegment.
Black Friday - tips #6: Använd marknadsföringslösningar som gör det enkelt att främja engagemang
Även om detta låter som mycket hårt arbete så kan många av de här metoderna ställas in och sedan är de självgående - vilket ger dig mer tid att fokusera på helhetsbilden.
Det finns marknadsföringsplattformar med kampanjverktyg som skapar intelligenta marknadsföringsflöden, driver storskaliga kampanjer eller mycket personliga SMS-kampanjer för att locka tillbaka kunder. De är värda sin vikt i guld, så kom igång med det!