5 tips för oslagbara B2B-nyhetsbrev
Om ni är ett företag som försöker ta er in på marknaden kan det vara ovärderligt att ha ett bra nyhetsbrevsverktyg för B2B i bakfickan.
Idag är det viktigare än någonsin att ha en tydlig emailstrategi. Det har visat sig boosta vinster, expandera verksamheter och leda till större framgång inom B2B-branschen.
Exempelvis föredrar 86% inom B2B att kommunicera via email när de diskuterar branschämnen, samtidigt som klickfrekvensen (CTR) i B2B-nyhetsbrev kan vara 47% högre jämfört med CTR för B2C-mail. Och dessutom säger över hälften av alla B2B-marknadsförare att e-post är deras bäst presterande strategi.
Så utan några omvägar styr vi skutan rätt in på fem tips som hjälper dig att skapa oslagbara B2B-nyhetsbrev.
Ligg steget före konkurrenterna
Det bör nämnas att e-postmarknadsföring inte är en fyrkantig uppgift. Det är viktigt att hålla dig uppdaterad med teknikens utveckling, och då har du nytta av ett kraftfullt nyhetsbrevsverktyg.
Dessa verktyg hjälper dig att skapa kraftfulla automatiseringar som gör att du kan planera för varje steg i kundresan. Ända från välkomstmeddelanden, introduktioner för kunder, personaliserad marknadsföring som får dem att känna sig uppskattade, och hela vägen till aktivering av leads och återaktiveringskampanjer som lockar gamla bekanta tillbaka in i värmen.
Dessa email har en otrolig potential då var och en av dem kan ge dig ett effektivt sätt att bygga långsiktiga kundrelationer; något som är viktigt över hela B2B-landskapet.
Marketing automation ger dig kraften att skapa oslagbara B2B-nyhetsbrev. Så att du genom att rikta in dig på rätt kunder, i rätt kanal, vid rätt tidpunkt och med rätt meddelande kan få ditt företag att lyfta.
Ge dina kunder värde
Du behöver inte alltid ge dina kunder en fysisk anledning till att prenumerera, och läsa dina nyhetsbrev. Du behöver inte heller ge rabatter eller gratis provperioder för att väcka kunders intresse (även om det säkerliga kan hjälpa). Försök att röra dig mot mer teoretiska erbjudanden som att dela er kunskap, visa att ni är experter och lär andra!
I grund och botten är det viktigt att leverera värde med varje nyhetsbrev. Om du bara skickar spaminnehåll för sakens skull så ger det inga resultat. Tänk på hur många emails du får varje dag, och hur många du markerar som lästa utan att ens öppna dem.
Vi måste undvika att hamna i den här fällan. Och för att göra det kan du överväga att följande innehåll i dina nyhetsbrev:
- Gratis provperioder
Det är viktigt att du berättar för dina potentiella kunder varför de bör vända sig till ditt företag istället för till dina främsta konkurrenter. Men det finns ett mycket effektivare sätt än att påtala detta - visa istället! Ta en praktisk approach med dina nyhetsbrev och gör det enkelt för kunderna att på kort tid greppa din produkt.
- Eventinbjudningar
Om ni är ett kunskapsbaserat företag kan event eller webbinarier vara ett perfekt sätt att introducera din produkt eller tjänst till potentiella kunder, eller för att informera befintliga kunder om hur de kan få ut det mesta av dem. Det kan hjälpa dig att bygga förtroende och goda relationer med dina kunder och öka försäljningen.
- Kunduppskattning
Öka engagemanget och lojaliteten mellan dig och dina kunder med välskrivna kundcitat. Alla gillar att höra hur uppskattad man är, så tveka inte, låt dina kunder höra hur mycket du älskar dem.
Skapa personaliserat content
Alla framgångsrika nyhetsbrev inom B2B-marknadsföring produceras med en specifik kundgrupp i åtanke. Och med hjälp av marketing automation är personaliseringen inte så svår som den kan verka.
Med de här verktygen kan varumärken och marknadsförare använda segmenteringsverktyg och se till att varje nyhetsbrev når rätt kundgrupp, samt de mest relevanta kundprofilerna. Genom att skapa kundprofiler behöver du inte längre skicka information som du tror att dina kunder vill ha, utan information som du vet att de vill ha.
Därför är det viktigt att förstå kunderna, för utan denna kunskap kommer du inte kunna segmentera optimalt.
Skriv engagerande ämnesrader
Ämnesraden kanske känns som en liten grej, men första intrycket kan vara helt avgörande. Faktum är att ditt fulländade nyhetsbrev helt saknar värde om ingen klickar in på det. Därför behöver du en fängslande ämnesrad som drar till sig blickar och styr in ditt företag på vinstspåret.
Här är en snabbgenomgång i hur du skriver engagerande ämnesrader som får dina kunder att klicka och upptäcka ditt perfekta content:
- Gå rakt på sak. Ingen gillar att läsa långa konversationsliknande rader. Håll dina ämnesrader till nio ord, eller max. 60 tecken, och använd inte fler än tre skiljetecken.
- Handling! Uppmana till handling direkt i ämnesraden - använd ord som delta, hjälp, spara eller ändra.
- Var ödmjuk. Säg tack, gratulera både nya och gamla kunder. Bygg omfattande relationer och ett personligt rykte.
- Brådskande! Genom att skapa en brådskande känsla kan du förbättra öppningsfrekvensen ordentligt. Kunder gillar inte att missa något, så inge känslan av att något håller på att rinna ut i sanden. Prova termer som “missa inte detta” eller “upphör snart” i nästa nyhetsbrev.
Var självkritisk
Det betyder inte att du ska klanka ner på dig själv varje gång en öppningsfrekvens eller klickfrekvens sjunker nedanför en viss gräns. Vi menar snarare att du bör utforska möjligheter och analysera vad som funkar och inte, så att du kan designa ett nyhetsbrev som är baserat på statistik.
Varje kampanj behöver övervakas och analyseras för att du ska kunna gå tillbaka till ritbordet och optimera den. På så sätt kan du lyckas med en konstant tillväxt.
Sätt upp dina mål, kom igång med nyhetsbrevsverktyget, ta reda på din referenspunkt och justera dina kampanjer efter det. Det kan vara klurigt och tidskrävande att samla in data och därför är plattformar som APSIS One ovärderliga.
Om dina signalsubstanser precis triggat ett grönt ljus i din hjärna - slösa inte mer tid! Med tvivel riskerar du att dina konkurrenter får ett försprång och roffar åt sig dina kunder. Prata med experterna hos APSIS, och boka en gratis provperiod idag!