Posted 22nd January 2021 by APSIS

10 fängslande ämnesrader för att öka din öppningsfrekvens och vinna tillbaka dina medlemmars uppmärksamhet

 

Erkänn, du har hundratals olästa mail i din inkorg? Eller om så inte är fallet, hur många gånger har du markerat dem som lästa utan att ens läsa längre än ämnesraden?

I denna tid då vi knegar hemma så är nätet det enda kommunikationssättet som organisationer kan nå ut till sina medlemmar på. Det leder till att folk varje dag blir bombarderade med alla möjliga meddelanden.

Men du konkurrerar inte enbart med andra organisationer, utan även de företag som sliter för att få det att gå runt i denna tuffa ekonomiska miljö.

Framgångsreceptet är att kunna sticka ut från mängden, göra din röst hörd och återfå dina medlemmars fulla uppmärksamhet.

Öka din öppningsfrekvens och medlemsaktivitet

Du får aldrig en andra chans att göra ett bra första intryck, och ämnesraden är stället där du kan fånga deras uppmärksamhet med ett uppfriskande och blickfångande ämne.

Vi har konstant förespråkat hur viktiga emails är för att kamma hem bra resultat åt dig. Det är ett ämne vi belyser ofta då det är mycket, mycket viktigt. På tal om ämnen så leder det in oss på just ämnesrader.

En fängslande ämnesrad kan hjälpa dig med att: öka din öppningsfrekvens, vinster, konvertering, antalet återkommande medlemmar och stärka ditt varumärke.

I slutändan sprider en högre öppningsfrekvens ditt varumärke på nätet vilket leder till fler medlemmar, och det vill vi väl alla ha!

Håll din ämnesrad enkel

MailChimp som är experter på hur folk öppnar mailutskick från organisationer och företag säger att ett av de bästa sätten att vinna sina medlemmars fulla uppmärksamhet på är att hålla det enkelt.

MailChimp gav följande tips:

  • Använd inte fler än 9 ord eller 60 tecken
  • Använd inte fler än tre skiljetecken per ämnesrad

Massor av skiljetecken på din ämnesrad kan påverka öppningsfrekvens och emailservrar märker det ofta som skräppost - istället är det generellt sett bäst att hålla det kort, särskilt då många öppnar emails på mobila enheter. Mindre skärmar = mindre utrymme för orden.

För emailaviseringar som uppdateringar kring ämnen dina medlemmar har ett intresse kring bör du hålla det kort, koncist och enkelt.

 


Visa på handlingskraft

Ni är en organisation som får saker och ting gjorda - och det är därför era medlemmar har registrerat sig till ert nyhetsbrev, eller hur?

I så fall bör du försöka förmedla en känsla av handlingskraft i din ämnesrad. Använd verb som inspirerar och skapar en positiv energi. Du kan prova de här:

  • Gå med
  • Hjälp
  • Spara
  • Ändra

UK charity Help For Heroes greppade tag om sina medlemmar med den här ämnesraden: “Visa veteranerna att de inte är bortglömda”. För en organisation som samarbetar med försvarsmakten är detta verkligen en fras som väcker intresse och känslor.

Skicka ödmjuka emails

Ifall dina medlemmar hjälpt dig att göra 2020 till ett bra år, eller om de hjälpt dig uppnå ett särskilt mål, rott i hamn ett projekt eller stöttat en grupp - var ödmjuk, tacka dem och visa din uppskattning!

Folk går med i organisationer för att det hjälper dem att uppnå något större än vad man som individ kan. Så se till att lyfta fram de goda sakerna som sker.

  • Hjälp till att bygga relationer med dina medlemmar
  • Håll medlemmarna aktiverade

Här är ett utmärkt exempel från Charity: Water. 

Du lyckades!

Den här ämnesfrasen är koncis, upplyftande och fångar omedelbart läsarens uppmärksamhet. Ett framgångsrecept för att öka öppningsfrekvens.

Bygg relationer

Tänk om det fanns ett sätt att öka öppningsfrekvens på bara ett kvartal. Studier av Experian visar att personliga ämnesrader ökar unika öppningar med 29%, men de genererar även 41% fler unika klick. 

Ett annat känt knep för att fånga uppmärksamhet är att använda sig av medlemmars förnamn på ämnesraden.

Prova något likt detta:

  • “Rickard, ditt stöd har varit ovärderligt i år”

Skapa en brådskande känsla

Livet rusar på snabbt och du kan använda det i dina ämnesrader. Få dina läsare att känna att de behöver ta tillfället i akt och agera nu - där det första steget är att öppna ditt email och få deras fulla uppmärksamhet. Den här studien visar att din öppningsfrekvens ökar med 22% om ämnesraden skapar en brådskande känsla.

Här är några mallar du kan testa dig fram med:

  • Låt inte månaden rinna iväg
  • Hjälp oss att nå vårt mål ikväll!
  • Avsluta veckan med en positiv

FOMO (Fear of Missing Out)!

På samma spår som att ge dina medlemmar en brådskande känsla kan du även försöka införliva en känsla av att de går miste om något du erbjuder, uppmuntra dem att klicka på det där emailet och öka din öppningsfrekvens. Använd FOMO helt enkelt!

❗Tiden rinner ut! ___ dagar kvar att donera

❗Du får inte missa detta! Boka din plats nu

Frågor

Frågor kan fungera bra. Spela på dina medlemmars nyfikna natur och gör det oemotståndligt för dem att klicka på öppna. Här har du några exempel:

Kan du hjälpa oss?

Kommer du att hjälpa [organisationsnamn]?

[Namn], kan du donera idag?

Använd dig av folks generositet

Välgörenhets- och icke-statliga organisationer behöver alltid lite extra hjälp, och det är något som dina medlemmar är medvetna om. Så det är inget fel att av rätt anledningar be om en donation då och då.

Wikipedia är mycket bra på detta: de spelar alltid på ens innersta känslor.

Berör dina medlemmar med ämnesrader som:

  •   Förändra någons liv, ge idag
  •   [Namn], du kan vara en hjälte idag
  •   Tiden rinner ut för att skicka din donation

Platsanpassa dina emails

Det här bygger lite på idén om att göra personliga emails. Om du kan skapa olika emails baserat på var dina medlemmar befinner sig, och på de händelser som sker i deras omgivning så kan du skapa ett aktivare medlemskap.

Undvik Spam Triggers

Den här rubriken kanske inte fängslar dig på samma sätt som de övriga, men det är faktiskt både intressant och värdefullt att ha en bra uppfattning om hur spamfilter fungerar. 

Det är otroligt viktigt att dina emails landar i inkorgarna och inte bland skräpposten för att stimulera dina läsares aktivitet.

Undvik:

  • Vanliga spam triggers som “gratis”, “möjlighet” och “tjäna”
  • Långa ämnesrader
  • Överdrivet många skiljetecken
  • Massor av versaler

 

För att ta reda på hur APSIS kan göra mer än att hjälpa dig att öka dina öppningsfrekvensen på dina e-post, läs mer om vår plattform APSIS One!