5 stora fördelar med systemintegrationer
Vad är det egentliga värdet av att samla alla dina marknadsföringsaktiviteter på ett och samma ställe? Och varför är det hög tid att nu, och inför framtiden, integrera dina olika system och plattformar så att de kan arbeta unisont? Svaret är enkelt. Integrationer är lösningen för att du ska kunna förstå dina kunder och deras individuella behov – på alla plan.
I den här bloggartikeln går vi igenom konceptet och presenterar fem fördelar med systemintegrationer.
Vad är systemintegrationer?
Låt oss ta det från början. År 2020 kommer integrationer för digital marknadsföring vara essentiellt. Men vad är egentligen integrationer? Enligt IBM är följande en definition av konceptet:
“Dataintegrationer är kombinationen av tekniska processer och verksamhetsprocesser som används för att kombinera data från olika källor till värdefull information.”
Faktum är att det är integrationsprocessen som möjliggör att du kan kombinera data från olika källor till en enad och holistisk helhetsvy över dina kunder. Låt oss titta på två exempel av olika system: CRM (Customer Relationship Management system) och CMS (Content Management System). Genom att integrera ditt CRM-system med din allt-i-ett-plattform för marknadsföring, öppnar du upp för nya möjligheter för segmentering, personalisering, analys och rapportering.
Och genom att integrera ditt CMS-system (din hemsida är en skatt fylld av rik beteendedata) kan du skapa meningsfulla, digitala upplevelser – i alla kanaler.
Exempel på integrationer med din allt-i-ett-plattform för marknadsföring:
- Ditt CRM-system
- Ditt CMS-system
- Din plattform för e-handel
- Ditt kassasystem
Integrationer – varför?
För att kunna förstå dina kunders önskemål och behov, och för att kunna fatta smarta beslut, är kunddata A och O. Och genom att göra så att dina system – som innehåller data från olika källor – kommunicerar med varandra, kommer du kunna öka effektiviteten i ditt arbete och nå bättre företagsmässiga resultat.
Dessutom hjälper integrationer till med att säkerställa att marknads- och säljavdelningen arbetar i samma riktning – alltså att de båda avdelningarna kan dela samma holistiska helhetsvy över kunderna.
5 fördelar med integrationer
1. Helhetsvy över dina kunder – införstådd av alla avdelningar
En av de viktigaste sakerna inom digital marknadsföring är att skapa en holistisk bild över dina kunder. Och för uppnå detta behöver ihopslagningen av all information, som din organisation innehar om en viss kund, vara samlad på ett och samma ställe. Om detta inte görs kommer det bli svårare att få en tydlig överblick över varje kunds (ständigt föränderliga) önskemål, behov och beteenden.
Låt oss exemplifiera: Om ditt CRM-system identifierar när en person blir en kund, men din marknadsföringsplattform fortfarande tror att personen är ett prospekt – då är det mycket svårt för marknadsföringsavdelningen i fråga att skapa innehåll anpassat efter den specifika personens önskemål och behov. Data bevarad i olika källor och system, det vill säga data-silos, är alltså grundproblemet när det kommer till att skicka ut irrelevant innehåll.
Integrationer är helt enkelt lösningen på att alla avdelningar ska kunna ha samma förutsättningar att förstå era kunder, få ett bättre samarbete och för att kunna leverera personligt och relevant innehåll.
Lär dig mer om vanliga misstag inom personalisering – och hur du löser dem här!
2. Systemintegrationer möjliggör för relevans
Relevans, relevans, relevans. Vad vore vi utan det? I dagens digitala samhälle är vår relevans en mycket viktig aspekt för att förbli konkurrenskraftiga. Kunder idag överöses dagligen av tusentals av budskap och just därför behöver vi respektera dem – genom att enbart leverera relevant innehåll. Om dina kunder ens ska överväga att handla från just ditt företag, krävs det helt enkelt att du levererar högst relevant innehåll.
Faktum är att integrationer är ett stort fundament när det kommer till att kunna skapa personliga och relevanta upplevelser. Varför? Jo, för att genom att noggrant kartlägga data, säkerställer du att du har exakt och synkroniserad data tillgänglig – i realtid. Det innebär att du, som marknadsförare, kan följa dina kunder och anpassa dina budskap efter dem i varje steg de tar – oavsett vilken fas de befinner sig i.
3. Integrationer leder till ökad produktivitet
Trött på att lägga tid på att hålla din data uppdaterad? Eller har du fått nog av att manuellt behöva samla in data från olika konton och källor? Så ska det inte behöva vara. På Apsis tycker vi att du som marknadsförare ska spendera din dyrbara tid på att göra det du gör bäst; nämligen att skapa värdefullt innehåll och fokusera på att bygga starka kundupplevelser.
Integrerad data kan, med stor sannolikhet, vara lösningen på problemet. Den kan nämligen reducera antalet fel och omarbetningar, vilket innebär att du inte behöver lägga ner tid på uppgifter som kan automatiseras – och istället vara mer produktiv under arbetsdagen.
4. Insikter innebär organisationsförbättringar
Integrerad data innebär en helt ny transparens i din organisation. Genom att ha all data tillgänglig på ett ställe, kommer du kunna analysera och utnyttja värdefull information på ett bättre och enklare sätt. Och som du säkert vet, så är grunden till all smart beslutsfattning att använda data som din vägvisare.
Alltså; genom att integrera all data till ett och samma ställe, kommer du frigöra data från begränsande data-silor – vilket innebär att du kan få en tydligare översiktsbild, analysera och agera på data och få realtids- och faktabaserade insikter…
… Och dessa insikter är nyckeln till att:
- Skapa mer värde i din organisation
- Allokera din marknadsföringsbudget
- Kunna ta fler faktabaserade beslut inom organisationen
- Lättare kunna förutspå framtiden (Här kan du ta del av när fem experter från Apsis förutspår trender inom digital marknadsföring under 2020)
Genom att analysera din insamlade data kommer du med tiden lära dig vad som får din publik att klicka, du kommer kunna förutspå din målgrupps behov och förväntningar och du kommer kunna optimera dina resultat genom att ha koll på var dina kunder konverterar.
5. Integrationer – din väg till ökad försäljning
Förutom att integrationer är en effektiv lösning för att du ska kunna leverera relevant, personligt och uppdaterat innehåll – har de också stor inverkan på din försäljning. Faktum är att ansluten data, tillgänglig för alla organisationer inom ett företag, ofta leder till förbättrade resultat. Varför? Jo, för att det alltid är enklare att använda ett system istället för flera.
Låt oss exemplifiera via online-försäljning. Idag finns det miljontals av e-handlare som strävar efter samma mål; att sälja mest. Det innebär att konkurrensen alltid bara är ett klick bort. Därför är din förmåga att kunna förse dina onlinekunder med all den information de behöver för att färdigställa ett köp – ofta den avgörande faktorn gällande om dina kunder köper – eller inte.
Genom att integrera dina e-handelssystem med andra system – såsom ditt lager-, leverantörs-, eller kassasystem – kommer du kunna skapa en helt ny kundupplevelse som andas enkelhet, snabbhet, komfort och personalisering. Och det är just detta dagens kunder efterfrågar för att ens överväga att handla från dig.
Lär dig mer om personalisering inom e-handel i Norden!
Förutom fördelarna ovan, kan systemintegrationer leda till bättre lagerhantering, förbättrad kundservice och snabbare intäktsredovisning – aspekter som alla banar väg för ökad försäljning.
Sammanfattningsvis...
Integrationer innebär att man sammanslår olika, oberoende datakomponenter så att dessa kan arbeta i samklang. Genom att göra detta, kommer du kunna få en övergripande helhetsvy över dina kunder och prospekt, förbättra affärsresultaten, skapa effektivitet och öka försäljningen. Allt du drömmer om och strävar efter, inte sant?
Lycka till!
Nyfiken på att veta mer om integrationer? Ta första steget med oss!