I dagens e-handelsklimat är mobilanpassning mer av en hygienfaktor än en valmöjlighet. För att styra din e-handel mot fortsatt framgång behöver du däremot överträffa grunderna med responsiv design och få en djupgående förståelse för dina kunders krav på den mobila kundupplevelsen. Jag förklarar varför.
I ett tidigare inlägg betonade vi vikten av att mobilanpassa kundupplevelsen. Vi går in i 2018 med en markant ökning i genomförda köp via mobilen. I Norden har siffran gått från 16% till 26% under ett års tid och mobilen lyckades omkullkasta datorn från tronen som den enhet som globalt genererade mest trafik under Black Friday 2017.
Kunder ställer krav på smidiga och portabla enheter
Mobiltelefonen har inte bara påverkat vår livsstil, utan även sättet vi konsumerar varor på. Allteftersom vi blir mer mobila, förväntas det att alla delar i livspusslet ska stå i samklang med våra flyktiga och portabla vanor.
Detta går helt i linje med Postnords årliga undersökning,
E-handeln i Norden, som berättar att 33,5% av nordbor handlar på nätet för att det går att shoppa när det passar och 10,5% för att det är bekvämt. Detta innebär att kunderna ställer krav på en smidig e-handel där köp kan ske oavsett om kunden befinner sig vid skrivbordet eller på tåget.
Den aktiva och kritiska informationssökaren
Även om mobiltelefonens inverkan och popularitet ökar i ultrarapid, representerar det bara en del av dess slagkraft. Kanalens egenskap som en portabel och rik källa till information gör den till en kraftfull språngbräda i början av kundresan.
Dagens kunder drar sig inte för att söka efter informationen de behöver för att kunna fatta ett välgrundat köpbeslut. Även om mobiltelefonen är en smidig inköpskanal, är en den även ett uppslagsverk över prisinformation, erbjudanden och produktrecensioner som alltid är nära till hands. Se därför till att du har välformulerat innehåll på din e-handel och uppmuntra dina kunder att skriva produktrecensioner som förmedlar en känsla av förtroende.
Kunden hoppar mellan kanaler
Enligt
Postnords undersökning söker 40% av respondenter produktinformation via sin mobiltelefon när de befinner sig inne i en fysisk butik, 32% undersöker lagersaldo i realtid och 36% uppger att de har fotograferat en vara för att utföra köpet vid senare tillfälle.
Trots att mobilen är perfekt för att söka eller få information är inte alltid kanalen optimerad för shopping som kräver mycket research. Ett vanligt fenomen är istället att mottagaren tar emot ett erbjudande via sms eller e-post och väljer att slutföra köpet på en dator.
Kundens nya vanor och transformation från passiva mottagare till aktiva informationssökare suddar ut gränserna mellan dina kontaktytor. Med kundens ökade förväntningar på en integrerad handel ställs det krav på dig att kunna leverera en kundupplevelse som inte är isolerad till en kanal.
Du behöver därför ta dina första steg för att satsa på en
omnikanalstrategi med
kundprofiler som aktivt leder kunden mellan dina kanaler och kontaktpunkter. Detta förbättrar chansen att din mobila e-handel ror köpet i land.
Så lyckades Arla konvertera onlinebesök till köp i fysisk butik.
Den mobilberoende kundens intresse fångas med SMS
Du säkert hört dina äldre släktingar raljera om om att dagens ungdomar sitter fastklistrade vid sina telefoner. Även om det kan vara irriterande att höra, är det ett påstående som till viss del är sant.
Från buzz till krav
Även om mobil e-handel ofta beskrivs som en trend, skulle jag snarare kalla det en nödvändighet för att leverera en god kundupplevelse. Att strunta i att kontinuerligt mobilanpassa köpupplevelsen innebär att du, i förlängningen, ignorerar dina kunders behov och önskningar. Detta har i sin tur efterverkningar på din omsättning...
Om du misslyckas med att leverera en förstklassig upplevelse via mobilen surfar nämligen
40% av dina besökare vidare till din konkurrent. För att inte hamna i efterkälken måste du börja ta dina första steg mot att leverera en mobilanpassad kundupplevelse i symbios med kundens livsstil och konsumtionsmönster.