Mar 06 | 5 Minuters läsning

Optimera din e-handel: vinn tillbaka förlorade kunder (del 1)

 

Visste du att: 80% av svenskarna nyligen övergett en produkt som de placerat i varukorgen?

 

 

Hur många besökare lämnar din webbutik utan att handla?

Kan du relatera till följande scenario? Du surfar omkring i en webbutik, lägger något spännande i varukorgen men väljer sedan att lämna sajten utan att klicka på köp-knappen. Känner du igen dig? Du är långt ifrån ensam. 

Det kan finnas många anledningar till att du avbröt köpet. Du reagerade kanske på den höga fraktkostnaden? Du surfade bara runt för att koppla av? Eller så var du tvungen att springa iväg till jobbet?

Men att överge en varukorg betyder inte att du som besökare saknar intresse för den aktuella produkten. Det är faktiskt så att 75 % av kunderna som överger sin varukorg säger att de planerar att återvända till webbutiken och slutföra köpet. Här har du som e-handlare en utmärkt möjlighet att hjälpa dina besökare att faktiskt genomföra deras avbrutna köp.

Öka din konverteringsfrekvens med retargeting

Övergivna varukorgar orsakar e-handeln förluster i miljonklassen. Men det finns metoder för att vända den potentiella förlusten till vinst: en strategi för övergivna varukorgar.  

En välfungerande strategi för övergivna varukorgar börjar med ett automatiserat och triggat e-postmeddelande som syftar till att locka tillbaka dina besökare. Som tidigare nämnts så kan den som lämnat din webbutik fortfarande vara intresserad även om han eller hon inte fullföljde köpet direkt.

Här kommer din chans att påverka beslutsprocessen. Se till att ge besökarna den knuff som behövs för att återuppväcka deras intresse och gör det så smidigt och enkelt som möjligt att komma tillbaka till din webbutik.

Genom att ha en strategi för övergivna varukorgar kan du helt enkelt ge dina potentiella kunder en liten knuff framåt i beslutsprocessen. Faktum är att den här lilla knuffen kan vara väldigt värdefull. I snitt leder påminnelser om kvarglömda produkter till att 10 procent av de som får meddelandet återvänder och slutför köpet.

Vill du veta mer om de skandinaviska konsumenternas beteende online? 

 

Tar du hand om nyfikna besökare?

Att bearbeta kunder som lämnat varukorgen är en utmärkt strategi för dig som vill öka försäljningen och inleda en tätare dialog mellan ditt varumärke och dina potentiella kunder. Men denna taktik fungerar endast för dem som tagit sig tid att lägga något i sin varukorg.

En hel del besökare går in på din sida, surfar runt och lämnar sedan webbutiken med en tom varukorg. Detta kallas för browse abandonment, eftersom att besökaren lämnar webbutiken utan att lägga en enda produkt i varukorgen. Dessa "digitala fönstershoppare" har onekligen en negativ inverkan på din konverteringsfrekvens.

Vad är lösningen?

Men det går att lösa problemet. Det finns en strategi som fungerar på ungefär samma sätt som för övergivna varukorgar. Samma typ av automatiserade och triggade e-postmeddelande kan nämligen användas för att engagera de som endast besökt din hemsida.

Som du förstår kräver detta ett system som samlar in och hanterar data. Du behöver spåra varje steg som dina potentiella kunder tar: du måste veta när besökaren lämnade, hur många produkter den klickade på, och vilken specifik produktkategori som den är intresserad av. 

För att få den mest precisa analysen av din målgrupp måste dina data vara detaljerade och integrerade med flera kanaler. Annars kan du inte sätta dig in i dina kunders tankesätt och personliga behov.

Att skicka ett generiskt och opersonligt e-postmeddelande kommer inte locka tillbaka många kunder. Men det gör däremot ett e-postmeddelande som har en personlig touch och är baserat på relevant data. Då ökar drastiskt sannolikheten att kunden får lust att återvända.

Dina kunder förväntar sig att du ska vara relevant och det enda sättet att uppnå relevans är att använda data på ett sofistikerat sätt i din e-postmarknadsföring.

 

 

Personliga rekommendationer…

En strategi för att bearbeta övergivna varukorgar kan göra en märkbar skillnad på din konverteringsfrekvens och försäljning samtidigt som du ger kunden en bättre service.

Men det finns även en kompletterande strategi som kan förbättra och öka chanserna att återfå intresset för dina varor: produktrekommendationer. Personliga rekommendationer kan faktiskt utgöra upp till hela 31 procent av de totala intäkterna för en webbutik.

... förvandlar data till handling.

Det kanske låter enkelt, men så är det inte i realiteten. Varje beslut som besökaren tar dig ger en ledtråd till vem som är din kund och vad han eller hon tycker om. Det kan jämföras med att lägga ihop små pusselbitar som till sist bygger en bättre förståelse för dina kunder.

Rent tekniskt görs produktrekommendationer genom en djupgående analys av data som kartlägger vilka produkter varje kund föredrar. En produktrekommendation kan baseras på kundens surfhistorik, vad han eller hon letade efter, placerade i varukorgen, eller köpte.

Dessutom kan du använda data från dina kampanjer för övergivna varukorgar eller browse abandonment för att se till att ännu fler väljer att avsluta sitt köp.

Om du vill ha ännu större och samtidigt mer precis överblick kan du blanda personlig data med data från hela kundbasen. Även här kan du använda dig av data från dina tidigare kampanjer för att öka din konvertering genom att rekommendera särskilda produkter, bästsäljare eller relevanta erbjudanden!

Även om övergivna varukorgar drar ner din konverteringsfrekvens så kan du vända trenden med hjälp av personlig data och riktade e-postmeddelanden. Om du lyckas återskapa besökarnas intresse har du goda chanser att omvandla dem till återkommande och betalande kunder! 

Summering:

  • Övergivna varukorgar och avbrutna köp är ett problem för alla webbutiker...
  • ... men du kan enkelt vinna tillbaka dina förlorade kunder med hjälp av en smart strategi!
  • Du behöver ha ett system som kan samla in data för att lyckas
  • Produktrekommendationer kan boosta din försäljning - om du personaliserar dem utifrån analys av dina data