Multikanal och omnikanal: vad är skillnaden?
Multikanal och omnikanal är två närliggande begrepp som kan orsaka en del förvirring. Även om båda strategier fokuserar på att nå kunder över flertalet kanaler finns det distinkta skillnader som styr strategiernas utförande såväl som resultat.
Den digitala eran sätter krav på multipla kanaler
Vad är multikanal?
Vad är omnikanal?
Omnikanalsmarknadsföring innebär, likt multikanalsmarknadsföring, att ett företag interagerar med potentiella och befintliga kunder över flertalet kanaler. Men till skillnad från en multikanalstartegi synkroniserar en omnikanalstrategi marknadsföringen över alla kontaktytor – utan barriärer. Resultatet blir en integrerad, sömlös och personaliserad kundupplevelse över samtliga kanaler.
Separerad eller frigjord data?

Aggregerad data är en förutsättning för kundprofiler
En omnikanalstrategi är i allra högsta grad kundcentrerad. I dagens marknadsföringsklimat där din framtid bokstavligt talat ligger i kundens händer, blir kundtillfredsställelse avgörande för framgång.
För att gjuta olja på elden, förväntar sig konsumenter att din organisation ska bemöta, förstå och förutspå deras individuella önskemål. Detta sätter en del press på din organisations förmåga att personalisera kundens upplevelse. För att detta ska kunna ske, måste viktig kunddata analyseras och kundprofiler konstrueras.
Men varför är detta så viktigt? En strategi som förmedlar ett konsekvent och kundcentrerat budskap över samtliga kanaler förstärker ditt varumärkes image och igenkänningsfaktor, samtidigt som det blir möjligt att kontinuerligt vässa dina segment och dina kundprofiler faktiska beteendemönster. Och detta, är nyckeln till lyckad datadriven marknadsföring.
Vill du veta mer om integrerade, personaliserade och datadrivna marknadsföringsstrategier?

Läs vår guide:
Personalisering inom e-handel i norden Rapporten är baserat på svaren från över 4000 personer bosatta i Norge, Sverige, Finland & Danmark.