Posted 16th November 2021 by APSIS

Ta med dina kunder på en resa med de här automatiseringsverktygen

Ett bra automatiseringsverktyg för email kan ge dig massor av fördelar i vardagen utan att kosta skjortan. Om du bedriver din verksamhet online (gör man inte det inom experience missar man massor av möjligheter), så kan i synnerhet e-postmarknadsföring göra stor skillnad.

Marketing automation driver e-postmarknadsföring, vilket innebär att man använder en mjukvara för att automatisera repetitiva flöden. Denna smarta mjukvara kan effektivisera ditt arbete och ta hand om tidskrävande uppgifter som lead nurturing och kundsegmentering.

Du kan till och med använda det för korsförsäljning och merförsäljning, vilket kan vara mycket användbart inom experience-branschen. Som exempel kan du ha aktuella erbjudanden med ditt baspaket - låt oss säga en nöjespark. Om du har tillgång till automatiserande e-postverktyg kan du skapa en plan för att nå ut till dem med en kampanj som leder till att de uppgraderar deras upplevelsepaket.

Men det här är bara en av alla fördelar - läs vidare!

Automatiserade emails kan stärka dina kundrelationer

Konkurrensen är tuff, och kunderna är bättre pålästa än någonsin tidigare. De flesta av dem letar runt innan de beslutar sig för din upplevelse - men det finns hjälpmedel som gör det enklare för dig. Marketing automation gör det möjligt för verksamheter att följa och förstå potentiella kunder och deras behov, vilket leder till personligare och effektivare kommunikation.

Personalisera dina mailutskick

Möjligheten att kunna förstå de personerna som interagerar med ditt varumärke över olika kanaler kan hjälpa dig att skicka rätt meddelanden till rätt personer. Och bättre blir det om du personaliserar dina meddelanden.

Med marketing automation kan du kategorisera onlinebesökare över flera kanaler baserat på deras beteenden och karaktärsdrag. Sedan kan du personalisera ditt content utifrån deras interaktioner.

Detta gör att du undviker små misstag som att skicka ett visst meddelande till fel demografisk grupp. Exempelvis om du har en produkt som snarare tilltalar äldre än yngre kunder, så kan du använda dig av marketing automation för att säkerställa att ungdomar slipper ta del av något som inte är tilltänkt för dem.

Omvandla leads till lojala kunder

Tänk på det senaste tillfället du hade en riktig bra kundupplevelse. Fick den dig att vilja komma tillbaka och köpa något mer från det varumärket? Det är högst troligt. En studie som gjorts av PWC upptäckte att nästan 75% av kunderna värderar upplevelsen de har hos ett varumärke, men ändå misslyckas nästan 50% av företagen med att göra det lilla extra.

Marketing automation och emailverktyg kan hjälpa dig att motivera potentiella kunder och konvertera dem till lojala kunder genom att leverera rätt erbjudande till rätt målgrupp.

Bli bättre på e-postmarknadsföring

För massor av verksamheter är email det främsta kommunikationsmedlet. Metoden kan dock medföra vissa svårigheter, i synnerhet med att nå ut till en bredare publik och se till att du delar relevant kommunikation med alla.

På grund av detta behöver man regelbundet optimera och uppdatera sin strategi för e-postmarknadsföring. Marketing automation kan hjälpa marknadsförare att skapa relevant och engagerande content som når potentiella kunder vid rätt tidpunkt.

Det låter bra, men hur fungerar det i praktiken?

Det är bra att ha den här kunskapen, men du behöver även kunna tillämpa den. För att automatisera emails behöver du skaffa en marketing automation-plattform som tillåter dig att skapa särskilda triggers för att automatiskt skicka ut emails. Ett grundläggande exempel är välkomstmeddelanden, som vanligtvis triggas när någon registrerar sig till din maillista.

Ett annat är emails för övergivna kundvagnar. Om en kund besöker din hemsida och lägger en av dina fantastiska upplevelser i kundvagnen men sedan lämnar utan att genomföra köpet, då kan du skicka ett vältajmat email som påminner dem om varan de tittat på. Det kan hjälpa dig att återhämta förlorade affärsmöjligheter och öka dina vinster!

För att detta ska fungera måste du ha tillgång till en marketing automation plattform som tillåter dig att samla in data om dina besökare.

Vilka är fördelarna med att automatisera dina emails?

Det finns massor av fördelar med att använda automatiserad e-post.

  • 90 av konsumenterna upplever personaliserat content som mycket eller hyfsat tilltalande, 91% av konsumenterna väljer mer sannolikt en verksamhet som ger individanpassade rekommendationer.
  • Klickfrekvensen ökar och vinsterna växer när man levererar annonser som är baserade på deras egen aktivitet.
  • Du kan öka dina medarbetares produktivitet, spara tid genom att ta bort de repetitiva processerna i arbetet och låta dem fokusera på uppgifter som kräver mänsklig touch.
  • En förbättrad kundlojalitet ökar dina vinster eftersom det är enklare att sälja till befintliga kunder än det är att konvertera nya.
  • Skapar en marknadsföringsprocess som är skalbar allt eftersom din verksamhet växer.

Fyra automatiserande e-postverktyg du bör ta en titt på

Med automatisering får man fler saker gjorda, produktiviteten ökar och du kan öka dina intäkter utan att öka utgifterna. Och om du börjar märka en nedåtgående försäljningstrend så kan du smidigt skala upp dina marknadsföringsaktiviteter utan att logga massor med övertid eller rekrytera mer personal.

Det finns en rad olika automatiserande e-postverktyg på marknaden, men vi har gallrat åt dig.

APSIS One

APSIS One tillhandahåller flera effektiva marketing automation-lösningar. Med noder kan användare skapa specifika och skräddarsydda kundscenarier baserat på hur profiler interagerar med ditt flöde.

Med Split Node kan du dela profiler i två, tre eller fyra olika utgångar som breddar din allmänna flödesstrategi. På så sätt kan du automatiskt erbjuda dina profiler flera olika kundupplevelser.

APSIS One erbjuder även integrationer för ecommerce som ser till att du kan kapitalisera på allt arbete du gör genom att driva in fler köp!

MailChimp

Om du någonsin funderat på att skaffa ett e-postverktyg så är chanserna stora att MailChimp varit med i tankegångarna. MailChimp är en stor aktör och de hjälper sina användare med en rad olika uppgifter, som exempelivs att skicka emails för övergivna kundvagnar, skapa välkomstflöden, skicka födelsedagsgratulationer och uppföljningsmail efter köp.

Men de hjälper inte sina användare att fördjupa sig i datan och möjliggöra en ordentlig dynamisk personalisering som driver ökade vinster. Med Mailchimp är det inte möjligt att skapa villkorsbaserade automatiseringar, vilket är något som är otroligt användbart i välkomstflöden - exempelvis kan ett villkor vara att skicka ett till email om en mottagare öppnat det första mailet. 

Drip

Drip erbjuder ett djupgående alternativ för automatiserade emails som både passar nybörjare och avancerade användare. Drip tillåter dig att skapa fler typer av triggers än vad MailChimp kan/gör, och du kan filtrera dem för att säkerställa att det endast tillämpas för personer du vill nå ut till. Detta ger dig också möjligheten att återanvända en lista av sparade mallar som du enkelt kan applicera i ditt bolag.

MailJet

MailJet är ett rätt så simpelt alternativ för marketing automation. Med tjänsten kan användare generera välkomstflöden och mailsekvenser på särskilda datum eller trigga dem när kontaktuppgifterna för en profil ändras.

MailJet är likt MailChimp begränsat då de inte erbjuder villkorsbaserade flöden - och som vi belyst kan dessa vara riktigt värdefulla. Det är heller inte möjligt att integrera MailJet med din ecommerce-plattform, vilket är ett stort minus.

Lär dig mer om marketing automation-verktyg

Fördjupa dig i ämnet och utforska varför du behöver investera i marketing automation, läs vår fem essentiella drip-kampanjer för experience-branschen eller upptäck fler verktyg som du kan använda för att göra nästa högsäsong till din bästa någonsin!