Så skriver du den perfekta e-postpåminnelsen
E-postpåminnelser kan vara knepiga. Du vill inte låta påträngande eller ropa efter uppmärksamhet som ett litet barn, men du vill ändå få fram ditt budskap på ett sätt som lockar dem att öppna ditt mail.
Det är även viktigt att lyckas direkt eftersom ingen vill lämnas “oläst” - då det kan skada ditt företag.
Men vad pratar vi egentligen om? Konceptet är enkelt: e-postpåminnelser gör precis det namnet antyder. De påminner prenumeranter om något specifikt, och de skickas för att se till att dina lojala medlemmar inte glömmer händelser, förnyelser eller något annat som är en tillräckligt viktig anledning för att skicka ett email.
De kan även vara ett viktigt sätt för att dra in lite extra vinst på. Att påminna medlemmar om utlottningar, produkter och händelser kan verkligen hjälpa dig att kamma hem lite extra slantar som till slut kan bli ett ordentligt belopp när du summerar det hela efter 12 månader.
Låt inte dina medlemmar glömma dig
På den gamla goda tiden fick marknadsförare skicka ut dessa påminnelser en och en - men lyckligtvis är det historia! En kombination av smarta marketing automation-verktyg, flöden och designplattformar har förenklat vardagen.
Som exempel: Person A använder din gratisplan men har sedan några månader tillbaka inte loggat in på hemsidan, samtidigt är Person B en guldmedlem som inte loggat in på några veckor. I det här fallet skulle dessa medlemmar få två olika mail, och dessutom skulle de uppvaktas olika flitigt beroende på vilken typ av medlemskap de har.
Använd engagerande ämnesrader
Du måste även se till att dessa email öppnas, och öka öppningsfrekvensen, vilket alla marknadsförare strävar efter, samtidigt håller detta dina medlemmar engagerade.
För en mer djupgående insikt kan du klicka in på vårt blogginlägg om hur man skriver perfekta ämnesrader. Här är några snabba tips:
- Håll det kort och koncist - använd nio ord maximalt eller färre än 60 tecken.
- Använd ett språk som skapar en brådskande känsla som uppmanar till handling.
- Var ödmjuk.
Utrusta dig med marketing automation-verktyg
E-postpåminnelserna hanteras helt automatiskt via marketing automation-verktyg. Med verktyget använder man sig av olika segment som de olika medlemstyperna sorteras i. Det sätt som en användare interagerar med din hemsida och typ av medlemskap avgör i vilket segment hen hamnar i. Exempelvis skulle en medlem av gratisplanen få en annan typ av kommunikation än en medlem av det dyraste prenumerationsalternativet får.
Eftersom ni är en medlemsorganisation anordnar ni säkert speciella events och liknande aktiviteter - och det är här den grundläggande e-postpåminnelsen har en viktig roll. Om en användare registrerar sig till ett av dina events så kan du segmentera hen till en kategori och sedan med jämna mellanrum uppdatera och påminna om eventet.
Så skriver man en e-postpåminnelse
E-postpåminnelser kan formas på många olika sätt, och den stora mängden valmöjligheter är det fina med dem.
Först och främst behöver du bestämma dig för vilken typ av email du vill skicka, och självklart behöver det inte vara begränsat till endast ett email.
Som vi nämnde tidigare har ni som medlemsorganisation troligtvis regelbundna events eller specialerbjudanden - och dessa har ett sista giltighetsdatum. Därför är det alltid en bra idé att ha dina nedräkningsmail spikade.
Ett nedräkningsmail skickas för att säkerställa att medlemmar inte missar den senaste superkampanjen du kör! En timer gör denna typ av email lite mer spännande och riktar verkligen uppmärksamheten på den överhängande deadlinen.
Håll medlemmar engagerade
Medlemsorganisationer kan under året även anordna tävlingar eller utlottningar. Har någon vunnit ett pris men inte hämtat ut det ännu? Skicka en påminnelse till dem och se till att de lägger beslag på sina grejer!
Du gynnas av den extra goodwill som detta genererar och för kunderna är ju gratis som bekant gott!
Det är även en bra idé att lägga till ett call-to-action här. Målet med de här meddelandena är trots allt att få dina kunder från mail till handling, oavsett om det innebär att köpa något splitternytt från dig, registrera ett konto eller lösa ut ett pris. Så gör resan enkel och smidig för dina kunder!
Reagera på kundbeteenden och anpassa ditt budskap
För att göra det behöver du tillgång till en marketing automation-plattform. APSIS One ger dig allt. På plattformen kan du generera automatiserade flöden som reagerar på dina besökares aktivitet eller inaktivitet.
Vid sidan av det behöver du ge kunderna ögongodis i form av snyggt designade emails. APSIS Ones emailverktyg har en smidig drag-and-drop funktion som gör det superenkelt att skapa iögonfallande emails.
Kunderna på din plattform läggs till i segment, som sedan berättar för din marknadsföringsplattform hur man ska kommunicera med dem. Du kan skapa olika flöden baserat på hur kunderna har interagerat med dig.
Segmentering kan användas för att mer generellt skapa personaliserade meddelanden som skickas till fler. Implementeringen är otroligt flexibel då du kan skapa dina egna segment eller komma igång snabbt med APSIS Ones fördefinierade segment.
Ordning och reda med din data
I den ordning kunder interagerar med dig rör de sig igenom olika segment. Exempelvis kan kunden påminnas om att använda sin nykundsrabatt, men när kunderna väl använt den tas de bort från segmentet och får inte längre denna kommunikation.
Ett annat sätt att använda flödet på är att lägga till engångskunder i ett segment som efter en viss tid (exempelvis sex månader) skickar ut en påminnelse till dem med en uppmaning om att förnya sitt medlemskap.
Eller så kan du lägga till ett flöde som automatiskt skickar emails till de som varit inne på en särskild del av din hemsida och som skulle kunna ha nytta av den kunskap du har på din blogg eller en sektion som endast är tillgänglig för medlemmar.
Föreställ dig att Carl är medlem i din förening, och du ger honom expertkunskap och råd via en särskild sektion på din hemsida. Om han går igenom den delen av din sida utan att klicka in på dina blogginlägg, då kan du maila blogglänkarna till honom.
Data är avgörande för att få saker och ting att fungera, och APSIS Ones verktyg låter användare samla in medlemmars beteende och aktivitet från sina hemsidor - smidigt och enkelt. Det gör att du kan övervinna dina utmaningar som splittrade datapunkter, bristande kundlojalitet och manuell ineffektivitet.
Skicka den perfekta e-postpåminnelsen idag!
Man behöver inte gå igenom särskilt många steg för att skapa och skicka den perfekta e-postpåminnelsen. Data är nyckeln och att ha en bra marknadsföringsplattform, för annars är det omöjligt att hålla koll på vilka medlemmar som man ska skicka de olika påminnelserna till.
Ordentliga drip-kampanjer i samverkan med smarta segment kommunicerar med dina kunder på ett sätt du inte trodde var möjligt. Ett sätt som kan öka konvertering och expandera din kundbas.
Låter det intressant? Om det gav dig en bra känsla, slå en pling till de vänliga experterna hos APSIS för att höra vad de kan göra för dig!