Posted 14th October 2021 by APSIS

Så kan datadriven e-postmarknadsföring lyfta din verksamhet

För vissa är e-postmarknadsföring en exakt vetenskap, medan andra mest skjuter från höften. Att gissa och hoppas på det bästa hör till historien - för att få bäst resultat behöver du använda dig av datadriven marknadsföring.

Automatiserade kampanjer eliminerar flera olika utmaningar som håller tillbaka B2B-företag världen över. Många verksamheter använder inte sin data på rätt sätt, men med automatiserade kampanjer kan du använda datan som samlas in från flera olika kanaler för att tanka din digitala marknadsföring med raketbränsle. 

Digitala marknadsföringsverktyg förvarar all din värdefulla data på ett och samma ställe och uppdaterar den automatiskt. Det gör att du blir av med den tidskrävande och ibland tröttsamma importeringen och exporteringen av data, samtidigt som du får en komplett kundvy över din onlinenärvaro. På så sätt kan du använda din data för att effektivare, relevantare och mer pricksäkert bana väg för din e-postmarknadsföring och andra kampanjer.

Innan vi kliver in på “hur och varför”, så ska vi gå igenom de hinder som automatiserade kampanjer eliminerar och ta en titt på några vanliga frågor.

Automatiserade kampanjer är din högra hand

Många B2B-marknadsförare ställs varje dag inför stressande utmaningar, men smart e-postmarknadsföring kan lösa dem. Här är exempel på fördelar:

  • Du kan lita på slutresultatet till 100% tack vare rapporter som går rakt på sak.
  • Du kan fatta resultatbaserade beslut och även rättfärdiga dina val för chefer och kollegor då du har all data till hands.
  • Det hjälper dig att verkligen använda datan som ditt företag besitter.
  • Det kan hjälpa dig att eliminera oproduktiva datasilos och otillgänglig data - när du sen gör datan tillgänglig för varje medlem i dina marknads- och säljteam leder det till bättre resultat.

Grunderna i datadriven marknadsföring

Det finns en hel del vanliga frågor i det här ämnet, men de kan delas upp i följande fyra huvudkategorier.

Hur använder man data i e-postmarknadsföring?

Din data används för att skicka mer relevanta och vältajmade meddelanden till dina kunder - vilket gör att datan ger ditt marknadsteam ett enkelt sätt att mäta beteenden och interaktioner från alla dina kanaler och kontaktpunkter. Med det här underlaget kan de sedan fatta välgrundade beslut för er e-postmarknadsföring. 

Vilka fördelar har datadriven marknadsföring?

Hatgo Consulting listar några av fördelarna med datadriven marknadsföring:

  • Företag som använder metoden är 55% mer framgångsrika.
  • Du får en bättre förståelse för kundernas behov och beteenden.
  • Du kan tillhandahålla en bättre kundupplevelse.
  • Nå ut till rätt personer och förbättra kundengagemanget.
  • Öka dina kampanjers ROI.

Vilken typ av data används för marknadsföring?

Data är en vital del eftersom du skickar olika typer av content baserat på segmentering, automatisering och personalisering. 

Demografisk data är hörnstenen i smart marknadsföring och den består bland annat av plats, kön och ålder. Denna data kan exempelvis samlas in när kunder registrerar sig till ditt nyhetsbrev eller slutför ett köp. Dessutom är datatypen ofta statisk och ändras sällan, vilket gör den enkel att jobba med.

Preferenser är en annan datatyp, och den samlas t.ex.in när kunder indikerar att de föredrar en särskild produkt eller tjänst, eller när de berättar hur ofta de vill höra ifrån dig. Även denna data är rätt så smidig att hantera.

Det blir dock mer komplext när vi kommer in på beteendedata. Den här datatypen är en bra indikator på vad dina prenumeranter är intresserade av och kan samlas in från din hemsida eller via emails. Vanligt förekommande beteendedata är: besökta webbsidor, produkter i kundvagnar och öppnade emails.

Hur skapar man en kampanjplan?

Det finns minst sagt många anledningar till att investera i en plattform för e-postmarknadsföring, men först så bör du forma en plan.

  1. Bestäm kampanjens mål. Det kan förslagsvis vara att förbättra kundlojalitet eller öppningsfrekvensen och konverteringen av dina emails. Besluten du fattar i det här skedet kommer avgöra vilken typ av data du behöver samla in, så var noggrann.
  2. Segmentera din maillista i kundgrupper. Det kan baseras på var de befinner sig i kundcykeln.
  3. Tänk ut en personaliseringsstrategi och bestäm några riktlinjer för de anpassade e-postmeddelandena som ni ska skicka till varje segment. Ju mer data du har, desto mer kan du personalisera dina emails - men som minimum bör du inkludera kundens namn och personalisera ämnesraden.

När du spikat din plan är du redo att sätta ditt datadrivna beslutsfattande på prov genom ett antal olika kampanjer.

Automatiserade kampanjer som drar in pengar åt dig

Företag är konstant på jakt efter nya kunder och få de befintliga att spendera mer. Därför är en av de allra främsta fördelarna med datadriven e-postmarknadsföring att det kan tjäna pengar åt dig när du sover! Här är några metoder du kan använda.

Emails för övergivna kundvagnar

Det här är en av de vanligaste typerna av beteende-mail. Emails för övergivna kundvagnar triggas inom 24 timmar efter att en kund lämnar din hemsida utan att köpa varorna som lagts i kundvagnen.

Den här typen av email ger rätt så bra resultat. 2019 konverterades 42,64% av dessa meddelanden - det betyder att nästan hälften av mottagarna fortsatte med att slutföra sina köp! 

Emails för övergivna kundvagnar tenderar även att ha en positiv klickfrekvens och öppningsfrekvens, vilket minskar risken till att dina emails svartlistas och markeras som spam och ökar leveransbarheten.

Som du kan se har den här automatiserade kampanjtypen flera fördelar. Kampanjens mål är att skicka hjälpsamma och relevanta emails som kan hjälpa dig att öka dina intäkter genom att locka tillbaka distraherade kunder och öka din leveransbarhet.

Win-back-emails

Om du förlorat några kunder under årens gång, så är win-back-kampanjer ett av de bästa sätten att öka din försäljning på. Med marketing automation kan du nå ut till de här kunderna igen genom välplanerade emails som driver dem tillbaka till dig.

Det finns ett par välbeprövade knep för detta:

  • Planera att skicka minst tre winback-emails. Det ökar chanserna till att mottagarna läser dina meddelanden.
  • Ditt content bör få dina mottagare att känna sig uppskattade och saknade - visa upp alla fina fördelar med din produkt eller tjänst, och berätta sedan vilka spännande nyheter som kommer lanseras i framtiden.

Det är avgörande att dina meddelanden är engagerande. Du kan till och med erbjuda en rabattkod eller skicka ett relevant whitepaper eller webinar till dina kunder. Detta är även något som visar kunderna att du tillhör toppskiktet i din bransch och att din röst är värd att lyssna på.

Slutligen behöver du se till att ditt email ser bra ut - så investera i en emailplattform som är fullmatad med inspirerande mallar och miljontals visuella element för att kunna imponera på både nya och befintliga kunder.

Personaliserade emails

Alla bör skicka personaliserade emails - det är hörnstenen i datadriven e-postmarknadsföring. Om dina meddelanden ser opersonliga eller irrelevanta ut kommer de inte öppnas utan bara klickas iväg till papperskorgen.

Din kunddata används för att guida ditt e-postinnehåll. Det gäller allt från småsaker som att använda mottagarens namn, deras yrke eller komplexare content som att skicka information om en ny produkt till en kund som har behörighet att köpa den. Personalisering är viktigt i alla aspekter.

Du kan samla in datan som du behöver från din hemsida eller e-postleverantör, via Google Analytics eller via enkäter. Intern försäljningsdata kan integreras via CRM-system med din e-postleverantör för att ge dig ytterligare ett informationsskikt.

Återaktivering

Slutligen, använd din data för att bibehålla lojala kunder. Kunddatan som du samlar in kan stärka din e-postmarknadsföring och generera fler återkommande köp. Det är en metod som skapar långvariga och hängivna kunder, vilket kan komma att utgöra kärnan i ditt företag under många år framöver.

 

Om det känns som att det vi diskuterat kan hjälpa din verksamhet framåt, boka en demo för en tjuvkik live - eller så kan du läsa mer i vår handbok om webbeteenden här!