Så återaktiveras inaktiva prenumeranter
När du föreställer dig din perfekta utskickslista finns sannolikt inte inaktiva prenumeranter med där, men det är något som hör till verkligheten. Du kommer alltid behöva handskas med inaktiva prenumeranter.
Till och med dina flitigaste kunder kan slumra till när deras liv och prioriteringar förändras. När detta händer finns det ett par olika sätt att agera på.
Gör dig av med dem!
En uppfattning är att inaktiva prenumeranter ska tas bort från din utskickslista för att exempelvis undvika leveransbarhetsproblem. Det kan vara skadligt att skicka iväg massor av emails till inaktiva kunder eftersom emailklienter är mer benägna att markera dina meddelanden som spam om öppningsfrekvensen är dålig. Och ingen vill spendera en massa tid på att skapa bländande emailkampanjer som riskerar att åka rakt ner i skräpposten.
Ta hand om dem!
Det andra alternativet är att försöka få över dem på din sida igen. De är trots allt personer som av en anledning registrerat sig till din lista, så det vore väl logiskt att ge dem chansen att återupptäcka hur strålande din upplevelse är?
Dessutom är det fem gånger dyrare att hitta nya kunder än att motivera en befintlig att köpa! Om du använder dig av dubbel opt-in som en del av registreringsprocessen, och regelbundet ser över dina kampanjer, då har du möjlighet att återaktivera de inaktiva kunderna utan att det påverkar din leveransbarhet negativt.
Återaktivera emailprenumeranter!
Det finns många anledningar till varför du borde överväga att återaktivera prenumeranter. Här är några av dem:
- Dina prenumeranter har gjort ett aktivt val när de registrerat sig hos dig
- Varje prenumerant innebär en möjlighet att tjäna pengar
- Det är ett smart drag oavsett tid och rum
Alla företag går igenom perioder med slumrande eller oengagerade prenumeranter. Dessa är kunder som tidigare varit aktiva, men vars aktivitetsnivå nu börjar minska.
Eftersom de här personerna är i valet och kvalet borde du skapa återaktiveringstrategier som triggar igång dem igen. För att nå bästa möjliga resultat behöver du använda dig av marketing automation, och återaktiveringsflöden i synnerhet.
Skapa dynamiska profiler
Först och främst behöver du identifiera vilka användare det är du vill nå ut till och skapa ett segment för varje typ av inaktiv prenumerant. Exempelvis periodvis inaktiva eller långsiktigt inaktiva prenumeranter.
Du behöver ha en ordentlig content-plan och skapa minst tre emails som du skickar till varje inaktiv prenumerant. Eftersom bara en liten del av mottagarna kommer nappa på ditt första återaktiveringsmail är det avgörande att du är övertygande.
Håll en tydlig linje med vad det är du erbjuder i ditt email. Dina strålande upplevelser är redan ett starkt säljargument, men ibland kan den där oförglömliga upplevelsen vara dyr. Därför kan du erbjuda små rabatter eller ge bort en gratisgåva för att göra det lite mer lockande.
Det är dessutom viktigt att du sprider ut dina emails över tid för att inte bombardera dina mottagare, vilket är det enklaste sättet att skrämma bort kunderna på!
Det här är två olika typer av prenumeranter:
- Slumrande prenumeranter. En gång i tiden var de aktiva, men har nu hamnat i en dvala som fått dig att börja fundera om de verkligen kommer återvända. Den här typen av prenumeranter har mest potential att återaktiveras.
Det är avgörande att nå ut till de här prenumeranterna så fort som möjligt innan de väljer en konkurrent istället.
- Zombies. Den här typen av prenumeranter kommer troligtvis aldrig återvända till dig då de varit borta under en längre tid, men det skadar inte att försöka. Över tid bör du minska frekvensen på dina återaktiveringsmeddelanden tills du stoppar helt.
Personalisera din kommunikation
Oavsett vem du försöker vinna tillbaka, så är nyckeln att använda all potential från marketing automation för att skapa personaliserade meddelanden. Det är en huvudprioritet hos företag eftersom personalisering genererar större vinster.
När du delar upp din maillista i segment och profiler kommer du kunna rikta din kommunikation till kunder baserat på deras beteenden och personliga information. Det gör att du kan nå fram till dem på ett sätt som inte är möjligt utan marketing automation.
Du borde även väga in deras historik med ditt företag. Det kan ungefär se ut så här: Ni är en temapark med en riktigt bra plan för e-postmarknadsföring, och ni håller på att förbereda inför sommarens högsäsong. Ni anpassar er kommunikation baserat på hur många gånger de besökt er park under de senaste 24 månaderna - där de flitigaste kunderna kan få en förköpsrabatt eller lojalitetsbonus.
Ett eventföretag som specialiserar sig på att anordna gigantiska musikfestivaler kan samarbeta med researrangörer för att erbjuda icke-lokala fans ett paket med biljett till eventet plus resan - något som inte är lika relevant för kunder som är bosatta i stan.
Andra viktiga aspekter kan vara:
- Hur många gånger har de bokat hos dig tidigare?
- Är de internationella resenärer?
- Har de bokat resa och boende eller bara eventet?
Det finns otroligt många alternativ baserat på hur olika kunder interagerar med ditt varumärke - en del vill få allt serverat i ett paket, medan andra gärna bokar de olika delarna själva. De är alla viktiga frågor att ställa sig, och datan bär på svaren.
Samla data
För att genomföra det behöver du rätt data. Det betyder att du behöver använda en dubbel opt-in som säkerställer att prenumeranterna verkligen vill bli kontaktade - och därmed kan du även samla in mer data från dem.
Tveka inte att ställa frågor. Använd frågeformulär för att be om preferenser, och om någon vill avregistrera sig kan du alltid fråga om anledningen, vilket du kan använda som input för framtida beslut.
Städa din lista med avregistreringsmail
Då var återaktiveringen avklarad. Tyvärr finns det prenumeranter som aldrig kommer svara, men det finns något annat man kan göra med dem - Ta bort dem!
Ibland är det bäst att minimera förlusterna genom att få bort dem från din utskickslista. En städad lista kommer ge högre öppningsfrekvens och förbättrad statistik, så allt är ändå inte grått och dystert.
Du kan göra detta manuellt eller med ett avregistreringsmail. Ett avregistreringsmail är ett email som omdirigerar prenumeranter till ett ställe där de enkelt kan avregistrera sig från din lista. Fördelarna är att du automatiskt kan uppdatera ditt system, bibehålla städade listor och en bra samtyckeshantering.
Ge inte upp
Som vi varit inne på är det viktigt att inte slänga in handduken direkt. Det finns en stor del prenumeranter som man kan skicka återaktiveringsmail till, och det borde vara en del av din content-strategi.
Det kostar mycket mer att hitta nya kunder än att sälja till befintliga, därför är det bara naturligt att man inte rensar sin maillista så fort någon slutar svara. Nå istället ut till dessa med en skräddarsydd kampanj, och om inte det fungerar kan du alltid skicka ett avregistreringsmail till de som inte engagerar sig.
På det här sättet begränsar du åtminstone riskerna att hamna i en spamfälla, samt kan bibehålla en städad lista och ge dig själv chansen att tjäna lite extra pengar.