Jun 09 | 6 Minuters läsning

Nå ut till fler: Så här förbättrar du din leveransbarhet med dubbel opt-in

Det är tufft att driva en framgångsrik emailkampanj! Det känner vi alla till. Du kan få jobba hårt för att öka antalet prenumeranter och förbättra leveransbarheten för email. Ett strålande content, ett lockande call-to-action och den perfekta ämnesraden är viktiga delar, men ibland räcker det inte - särskilt om du inte använder dubbel opt-in.

Tänk dig hur det känns när man spenderat massor av tid på att skapa det där briljanta innehållet med ett riktigt engagerande CTA bara för att se öppningsfrekvenssen plana ut eller minska. Dina prenumeranter vill höra från dig, men de kräver även rätt meddelande vid rätt tidpunkt.

Nu kan du bli av med dessa smärtsamma stunder, tack vare marketing automation som ger dig all kunskap och de rätta verktygen för att förbättra leveransbarheten av dina emails.

Dubbel opt-in, samtyckeslistor, kundsegmentering, anpassningsbara mallar och automatiserade utskick kan verkligen hjälpa dig att maximera ditt content, och så här lyckas du.

Två marknadsförare planerar sina e-mails för bättre leveransbarhet

Samtycke är attraktivt

En dubbel opt-in är en av de första åtgärderna du kan göra för att säkerställa att dina prenumeranter faktiskt vill höra från dig. Genom denna inställning kan du känna dig trygg med att de som verkligen ger sitt samtycke vill läsa dina mail.

Samtycke är hörnstenen i data-driven marknadsföring. För att skapa en kundprofil måste användaren ge sitt samtycke och det måste vara ett medvetet val. Dubbel opt-ins är det effektivaste sättet för att samla in detta samtycke.

Så det är verkligen en win-win för dig och dina prenumeranter. Du får deras data som du kan bygga dina kundlistor med, och dessutom får du ytterligare ett namn på din utskickslista - ett namn som verkligen vill vara där. Din nya prenumerant har även gjort klart för dig att hen vill läsa dina meddelanden eftersom man fått chansen att ångra sig.

En dubbel opt-in fungerar så här:

  1. En profil fyller i ett registreringsformulär.
  2. Du skickar ett bekräftelsemail till dem.
  3. Den nya profilen ombeds bekräfta sin prenumeration. När de gjort det är dubbel opt-in slutförd.

Fördelarna med dubbel opt-in

En dubbel opt-in gör det alltså möjligt för ditt företag att bibehålla städade listor då det säkerställer att spam och felaktiga adresser inte läggs till i en mail-lista, vilket hjälper användare att undvika spamfällor och aktivitet som kan skada en avsändares tillförlitlighet.

Dessutom innebär en lista fullmatad med dubbla opt-ins att dina mail löper en lägre risk att landa i skräpposten och generera spamrapporter som minskar leveransbarheten.

En effektiv emailkampanj måste vara byggd av automatiserade flöden som drivs av data. Du kan förbättra deras leveransbarhet genom att nå rätt kunder vid rätt tidpunkt med automatiserade utskick.

Ett exempel

Du kan generera dina flöden beroende på handlingarna som profilerna gör på din hemsida. Ett  exempel är om du erbjuder äventyrsupplevelser och har ett utmärkt utbud online som du kopplat ihop med APSIS One.

En användare klickar igenom dina tillgängliga kayak-dagar men har inte ännu bokat in sig. Du kan skapa ett mailflöde som är anpassat efter hens beteende och kan inkludera rabattkoder eller påminnelser om den senaste rean på din hetaste äventyrsupplevelse!

Målet är att driva personen till att genomföra en bokning genom smarta och personaliserade emailkampanjer som genereras automatiskt när ett särskilt villkor uppfylls av kunderna. Eftersom kunderna på din lista gått igenom den dubbla opt-in-processen kan du känna dig trygg med att prenumeranterna vill höra från dig, vilket ger dig fler öppnade mail.

Det visuella får inte utelämnas

Du får inte glömma att dina email även måste se bra ut. Det är inte lönt att berätta om de senaste trenderna ifall det ser ut som att en 8-åring klistrat in gammal Word Art i dina mail. Kom ihåg att alla prenumeranterna på din lista förväntar sig en hög standard från dig annars kommer de avanmäla sig.

Du behöver välja en tjänst som gör att du kan skapa det perfekta mailet med iögonfallande mallar. Genom anpassningsbara mallar får dina prenumeranter ett välformaterat, varumärkt och proffsigt innehåll i varje meddelande som landar i deras inkorgar och motsvarar de högt ställda förväntningarna.

Ett tips! APSIS One erbjuder allt detta och mycket mer. Du kan använda plattformen för att verkligen spetsa till dina nyhetsbrev då tjänsten även ger dig ett bildbibliotek med gratis tillgång till över 10 miljoner foton, ikoner och illustrationer.

Segment betalar räkningarna

Vid sidan av en perfekt leveransbarhet behöver du producera personligt content som har hög relevans för din maillista. Framgångsreceptet är att skapa de rätta profilerna och segmenten som ser till att rätt innehåll skickas till rätt person.

Och det är inget man kan generera slumpmässigt eller efter allmänna trender - Mailchimp har bevisat det. Deras studie visade att segmenterade kampanjer presterade betydligt bättre än icke-segmenterade. Här är statistiken som bevisar att segmenterade kampanjer har:

✅ 14,1% högre öppningsfrekvens

✅ 100% fler klick

✅ 10,64% högre unik öppningsfrekvens

✅ 4,65% lägre bounce-frekvens

✅ 3,9% färre spamrapporter

✅ 9,37% färre avanmälningar

Du kan skapa dina segment baserade på grundstenarna från marknad och sälj, som demografi, köphistorik och position i kundresan.

Riktigt värde för pengarna

Varje segment kommer sedan få olika meddelanden med mer personligt innehåll, på ett sätt som effektivast riktar sig till dem. Allt du behöver göra är att besluta dig för vilket innehåll som passar de olika segmenten. Det tar visserligen lite mer tid än att skicka iväg samma meddelande till hela din lista, men fördelarna talar sitt tydliga språk.

Återigen får du inte glömma dubbel opt-in som minskar risken för att dina email markeras som spam, då för många spamrapporter kan förstöra ditt företags tillförlitlighet. Detta leder dessutom till att bounce-frekvens minskar och kvalitativa leads ökar. Det kallar vi värde!

Profiler står för avlöningen

Profiler är databehållare som skapas och länkas till användare som interagerar med ditt varumärke online. De kan antingen vara okända eller kända, och lagrar fyra typer av data: attribut, handlingar, taggar och samtycke.

All denna data tillhandahålls genom samtycke, förhoppningsvis med en dubbel opt-in som vi tidigare varit inne på.

Okända profiler är fyllda med data från okända användare, medan kända profiler innehåller data som samlas in från användare som försett dig med sitt telefonnummer eller emailadress.

Målet är att generera så många profiler som möjligt för att du ska kunna definiera din genomsnittliga kund och skapa meddelanden som tilltalar fler.

När du kombinerar en utmärkt profildatabas med intelligenta segment har du verkligen möjlighet att få jackpot med leveransbarheten för dina email.

Ämnesrader är också viktiga

Utan en engagerande ämnesrad kommer dina mail inte öppnas. Prenumeranter har sagt ja till dubbel opt-in, men det betyder inte att de ska tas för givet - du behöver fortfarande ligga i för att behålla deras uppmärksamhet!

Här är ämnesraden en viktig del. Du behöver följa några riktlinjer för att kunna uppmana till handling, utan att vara för påträngande:

  • Håll det kort och koncist, 60 tecken eller mindre!
  • Försök att uppmana till handling - öppna nu!
  • Var ödmjuk om det stämmer överens med er varumärkesprofil.
  • Var vänlig.
  • Spela på känslan av att kunden går miste om något.

Dubbel opt-in är avgörande

Du behöver inte flytta berg för att skapa content och email som förbättrar leveransbarheten eftersom prenumeranterna vill ta del av det - men du behöver ge nyhetsbrevet lite omsorg.

Börja med att se till att du har rätt data och samla in samtycke från alla i din mail-lista.

Sedan är det dags att vara kreativ - använd segmenten och skapa dina profiler för att kunna dela personaliserat innehåll som lockar dina prenumeranter att klicka.

Slutligen - optimera dina ämnesrader. Du kan ha de smartaste och effektivaste processerna för din e-postmarknadsföring, men utan en bra ämnesrad kan det gå helt till spillo.

Har allt prat om bästa praxis för email gett dig mersmak? APSIS har en detaljerad handbok för att reda ut saker och ting! Klicka här för att ladda ner den, och förbered dig på en helt ny värld av insikter.