Maximera säsongskampanjerna med marketing automation
Säsongskampanjer och erbjudanden är två utmärkta sätt för att öka försäljning och vinster under de perioderna då kunderna är som mest köpbenägna.
Jul, Black Friday, Halloween och påsk är tillfällen då kunderna släpper på spärrarna och köper mer än under andra tider på året. Det är därför du ser de stora varumärkena satsa ordentligt och i god tid för att driva försäljningen vid shoppinghögtiderna. Och det kan lätt bli irriterande - vem vill se julreklam i oktober?
I år är det viktigare än någonsin att man lyckas med sina säsongskampanjer. De senaste 18 månaderna har påverkats av pandemin, men kunderna är fortfarande villiga att spendera pengar för att göra de här högtiderna speciella.
Och nu när allt fler kunder skippar det analoga och väljer alternativen på nätet, så är din planering A och O. Genom att planera i förväg skaffar du dig rätt förutsättningar till framgång - medan sistaminuten-planering ofta resulterar i galen stress och förlorade vinstmöjligheter.
Innan du kan komma igång behöver du lite hjälp med att ta itu med de utmaningar som en del verksamheter kan ha när det handlar om att organisera stora marknadsföringskampanjer, i synnerhet mindre verksamheter med mindre medel till hands.
Ur ett mer långsiktigt perspektiv kan de här shoppinghögtiderna användas som en språngbräda till att förbättra dina marknadsföringsresultat resterande del av året, samt hjälpa dig att stärka din varumärkesprofil och locka nya lojala kunder.
Täpp igen fallgroparna
Ecommerce har sedan tidigare varit stort, men med COVID-19 har branschen utvecklats med raketfart. Så med bristande planering, och utan en tydlig kampanjidé kommer dina marknadsaktiviteter försvinna i bruset från alla dina konkurrenter som gör det bättre.
Företagen inom retail lider ofta av tidsbrist eftersom de olika arbetsuppgifterna är en ständig prioritetsfråga, och därför är det avgörande att lista ut hur marketing automation kan hjälpa dig att lösa detta samtidigt som det frigör tid för andra viktiga uppgifter.
En bristande inspiration för vilken typ av kampanj du ska bygga kan också vara en faktor som skapar hinder. För att inte hamna där kommer vi backa bandet och ta en titt på framgångsrika säsongskampanjer. Men först - ladda ner en bra content-kalender och hämta inspiration ifrån den när du än behöver det.
Förberedelser innan shoppinghögtiderna startar
Med de senaste 18 månaderna färskt i minnet är det viktigt att du är extra noggrann med dina kampanjers fokus och även se till att inte trampa någon på tårna. Här är några punkter du bör ha i åtanke när du formar dina texter:
- Granska din text och se till att den passar in för säsongen.
- Landningssidorna bör även de granskas så att de matchar med de olika säsongerna, och det gäller dessutom dina inlägg på sociala medier. Och glöm inte att visa din uppskattning!
- Försök att hålla en mer omtänksam ton. Kom ihåg att det finns de som spenderar högtiderna ensamma eftersom reserestriktioner håller isär människor från sina nära och kära.
Effektivisera din marknadsföring
Marketing automation är bra för dina säsongskampanjer på kort sikt, men det kan även tillämpas i din vardagliga marknadsföring och generera växande resultat på lång sikt. Här är de tre huvudfördelarna med marketing automation.
- Det gör det möjligt för dig att skicka personaliserade meddelanden baserat på användares beteenden på din hemsida och effektivisera processerna genom att automatiskt förstå hur kunder interagerar med ditt varumärke, och sedan använda den datan för att kunna leverera rätt meddelanden.
- Marketing automation är ett otroligt tidssparande verktyg då du bland annat kan använda det för att schemalägga dina emails i förväg.
- Det gör det möjligt för dig att automatiskt skicka rätt meddelande dygnet runt, så att du kan ta vara på alla möjligheter som dyker upp.
Använd segmentering för att pricka rätt med dina kampanjer
Det kommer vara hektiskt under varenda högtid, det innebär att du gör klokt i att frigöra några timmar åt din personal med hjälp av marketing automation. Du kan skicka välkomstemails till nya prenumeranter, specialerbjudanden till de som har en webbläsarhistorik som visar att de är intresserade av en särskild produkt, och påminnelser till de som är på väg att missa den senaste rean.
Kunder kan segmenteras för att säkerställa att du skickar emails till rätt demografiska grupper - du vill så klart inte slösa tid på att informera 50-plussare om de senaste tonårstrenderna, eller vice versa. Segmentering är viktigt, eftersom personaliserade emails ger dig en rad olika fördelar som du inte bör tacka nej till.
Använd drip marketing för att öka försäljningen under högtiderna
Drip-flöden är en serie emails som skickas för att följa upp med prenumeranter, och mailen kan konfigureras så att de skickas en efter en vid olika tidpunkter. Men det som främst gör dem så värdefulla är att de kan triggas av särskilda kundbeteenden.
De är perfekta för ecommerce då kunder av naturliga skäl tar god tid på sig innan de genomför sina köp. Drip marketing kan användas för att stegvis motivera kunderna inför shoppinghögtider och på så sätt öka försäljning, eller så kan man använda metoden för att dela klipp till de som fortfarande är köpsugna i efterdyningarna av högtiderna.
Drip-emails kan skickas till kunder för att meddela dem om en kommande utförsäljning, och det är ett utmärkt sätt att driva försäljning till kunder som tidigare visat ett intresse för en produkt utan att slutföra köpen.
Du kan segmentera profiler baserat på aktivitet eller inaktivitet under högtiderna och sedan visa dem produkter som passar in med deras profiler. Tips: skapa en brådskande känsla genom att påminna kunderna om att lagret är på väg att ta slut!
Självgående flöden
Eftersom kundresan inte är linjär och potentiella kunder rör sig in och ut ur säljprocessen så behöver du meddelanden som är lika dynamiska som kunderna. Låt oss måla upp fördelarna med marketing automation i ett scenario där det registrerar kundbeteenden och agerar i enlighet med dem.
- En kund har varit inne på samma sida på din webbplats några dagar i sträck - vi säger att du säljer elektronikvaror och kunden är ute efter en ny telefon.
- Marketing automation snappar upp det och skickar ett email till dem med de senaste modellerna du har inne, och kanske ett litet erbjudande för att befästa kundens intresse (gratis frakt eller liknande).
- Kunden lägger sedan en produkt i kundvagnen, men överger den utan att slutföra köpet. Det triggar då ett flöde för övergivna kundvagnar som skickar ett email med syftet att försöka locka tillbaka kunden.
Pang bom så har du gett dig själv chansen att plussa på med vinster som annars hade gått förlorade - och det här var bara första kunden. Tänk dig ett helt system likt detta som automatiskt verkar dygnet runt, 365 dagar om året.
Emailflöden kan vara ordentligt lukrativa, men det finns även ett annat knep som ger strålande resultat och gör att du kan nå kunderna där de oftast är aktiva: på sina telefoner.
Använd SMS i din marknadsföring
SMS-kampanjer levererar bra under högtiderna, men de behöver dock vara välplanerade. Autentiskt och förtroendeingivande content som samklingar med kunderna kan öka engagemang och ge dig möjlighet att leverera rätt erbjudande vid rätt tidpunkt.
Nästan 100% av alla skickade SMS-meddelanden läses, och ungefär 90% öppnas inom tre sekunder efter att de mottagits - tänk dig om dina emailkampanjer hade de här siffrorna! Under de korta högtiderna är det en perfekt metod för att nå ut till upptagna kunder.
Allt detta är toppen, men för att lyckas med din SMS-kampanj under högtiderna behöver du även inspiration - här nedan ska vi försöka ge dig det!
Föreslå en present
Varför inte utforma en text som föreslår en present man kan köpa till sina nära och kära? Du kan inkludera en HTML-länk med de 10 främsta idéerna som du skickar ut till kunderna. Det hjälper med att öka trafiken till din hemsida och förhoppningsvis driva försäljningen.
Skicka påminnelser
Om du anordnar ett särskilt evenemang under en högtid då kan du använda SMS för att skicka ut påminnelser och öka biljettförsäljningen. Kunder kan till och med svara på inbjudan via en länk som bäddas in i textmeddelandet, vilket gör det enklare för dem att berätta för dig om deras
avsikter.
Personalisera efter plats
Du kan använda marketing automation för att skicka SMS baserade på kundens plats. Om du har särskilda regionala rabatter kan du segmentera kunder och leverera informationen som de behöver.
Exempel på säsongskampanjer
All information vi gått igenom är nyttig, men hur ser det ut i praktiken? Här är några exempel där du kan hämta inspiration.
Rose & Dove
Ibland räcker det med att annonsera en ny säsongsbaserad produkt för att kunderna ska flockas, och det är exakt vad Rose & Dove gjorde.
Det här emailet hade två huvudsakliga nycklar - produktannonseringen hade en passande förväntansfull ton, samt en rabattkod i slutet av meddelandet. Det visade sig vara riktigt effektivt för att motivera kunderna.
Dessutom var bildinnehållet vackert, fräscht och förmedlade det rätta budskapet.
reMarkable
reMarkable tillhandahåller mjukvaror för surfplattor som omvandlar handskrivna anteckningar till läsbar skrift. Företaget använde sin nyårsreklam till att ge kunder 50 $ rabatt via vackra emails som förmedlade det många förknippar med ett nytt år: att planera, ordna upp affärer och sätta upp nya mål.
Produkten presenterades som det ideala sättet för att utföra de här uppgifterna på - tillsammans med en lockande rabatt och en uppmaning om att de kunde lösa allt med deras app!
Resy
Resy är en app som kopplar ihop kunder med de bästa restaurangerna i världen. De marknadsför sig som det självklara valet för att upptäcka restauranger, få exklusivt tillträde, tillgång till originellt content och kulinariska evenemang.
För deras nyårsemail bjöd de in prenumeranter till de bästa matställena i San Franciscobukten - där man lät kunderna reservera bord enkelt och krångelfritt.
Mailet utformades rättframt, med ett fokus på firande och att positionera Resy som det bästa alternativet för att fira in det nya året.
Murad
Black Friday har också förvandlats till en “högtid” nuförtiden, och Murad skapade ett riktigt färgrikt reklammail. De gjorde det på ett sätt som representerade varumärket genom att välja färger som estetiskt matchade deras produkter, och tog fram en ämnesrad som matchade den förväntansfullhet som Black Friday har.
De hade ett tydligt CTA som gav kunderna en brådskande känsla och en rak väg till produkterna och kassan, samt en liten rabatt för att ge kunderna en extra puff i rätt riktning.
Apsis Content marketing Kalender sätter dig i förarsätet och hjälper dig att maximera dina resultat under shoppinghögtiderna - precis som i exemplen vi nyss gick igenom. Ladda ner den här eller prata med en expert hos Apsis idag!
Optimera dina säsongskampanjer!
Det var det - nu har du massor av knep för att optimera dina säsongskampanjer, och säkerställa framgångsrika resultat.
Om du lyckas med det kan du enkelt nå alla dina mål, samt skapa långsiktiga kundrelationer. De här lägena dyker bara upp några gånger om året, så du måste ge dig rätt förutsättningar för att maximera dem, och det gör du kort och gott med hjälp av smart marketing automation, vältajmade SMS-kampanjer och perfekt utformade emails.
Om du tillämpar det vi gått igenom finns möjligheten att årets shoppinghögtider blir de bästa du upplevt! Men konkurrensen är hård, så lycka till.