Maj 23 | 7 Minuters läsning

Kraften i personaliserad kommunikation

Under lång tid har vi sett att ett bra rykte överträffar alla andra former av traditionell reklam. McKinsey uppskattar att det ligger till grund för mellan 20 och 50 % av köpbeslut. Har du någonsin undrat varför? Två ord; tillit och målinriktning. 

Känner du dig redan vilseledd? Det här inlägget handlar inte om kundnöjdhet och personliga rekommendationer inom marknadsföring. Det handlar om hur den moderna marknadsföringens episka duo; tillit och riktade meddelanden, kan användas i stor skala med hjälp av en mer exakt marknadsföringsstrategi, så kallad personaliserad kommunikation. 

Varför är personaliserad kommunikation viktigt? 

I dagens kommersiella landskap är konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet hårdare än någonsin. Arenan för nystartade företag är översvämmad med venturekapital som bidrar med enorma marknadsföringsbudgetar, vilket inte heller hjälper. Konkurrensen om den digitala uppmärksamheten blir allt hårdare för varje minut. Ta Netflix till exempel. Teknikjätten var en av pionjärerna i de tidiga skedena av streamingkulturen. Men till följd av den hårda konkurrensen (som ibland kallas "streamingkriget"), har företaget fått se sin marknadsandel sjunka kraftigt till drygt 25 %

Konsumenter har aldrig tidigare varit så bortskämda med så många valmöjligheter på marknaden. Och som flera undersökningar har visat, är personalisering numera oftast det som lockar de flesta konsumenter.  

Enkelt uttryckt vill kunderna ha annonsinnehåll som är specifikt anpassat till deras personliga behov och som är kurerat för dem, till skillnad från tidigare tiders vanliga allt-i-allo budskap. Denna studie från McKinsey, visar att 71 % av konsumenterna har börjat förvänta sig personaliserad kommunikation från företag, och 76 % blir besvikna när det saknas. 

Förutom att personaliserad kommunikation blir alltmer populärt och efterfrågat har den också visat sig vara rätt effektiv när det gäller att öka avkastningen per dollar i marknadsföringsutgifter. Genom att skapa kontakt med enskilda kunder på ett djupare plan med innehåll som är utformat för att passa deras individuella intressen kan företag avsevärt förbättra kundernas engagemang och andelen kunder som konverteras, vilket i slutändan är det ultimata målet. 

Hur personaliserar du kundkommunikation? 

Att skräddarsy kommunikationen för varje kund i din långa lista med miljontals kunder kan låta som en stor uppgift, men det är det verkligen inte. I det här avsnittet diskuterar vi hur företag kan uppnå personalisering i några få enkla steg: 

Samla data 

I denna nya gyllene era av personaliserad digital kommunikation är det data som får marknadsföringsvärlden att gå runt. Med hjälp av data från dina kunder kan du förhoppningsvis få en god inblick i kundernas beteende.  

Ju fler datapunkter du har, desto mer exakta personas kan du skapa. Naturligtvis kan detta vara något begränsat till vissa åtgärder på grund av EU:s GDPR om protokoll för insamling, lagring och behandling av data.  

Begränsningarna i GDPR innebär inte att du inte kan skapa en välinformerad persona med hjälp av tillgängliga data. Enligt denna undersökning från Europeiska unionens byrå för grundläggande rättigheter, var endast 41 % av de tillfrågade ovilliga att dela sina uppgifter med privata företag. En siffra som oundvikligen krymper ytterligare när den begränsas till de personer som frivilligt har anmält sig till dina e-postlistor.  

Detta innebär att du har en stor andel prenumeranter som inte behöver övertalas särskilt mycket för att de ska samtycka till att dela sina uppgifter med dig. Förutom att bara samla in eller registrera kundernas interaktioner med din e-post eller webbplats kan du också administrera frågeformulär, undersökningar eller omröstningar för att få intern, direkt feedback från dem. 

Skapa personas och segmentera din e-postlista 

När du har samlat in de data du behöver kan du börja skapa personas. Dessa personas kommer att definiera hur din marknadsföringsstrategi kommer att se ut.  

Du kan till exempel skapa personas baserat på hur ofta de betalar prenumerationer. Du kan alltså ha regelbundna prenumeranter, prenumeranter som prenumererar för första gången och prenumeranter som prenumererar av och till. Genom att skapa personas för dessa tre klasser kan du avgöra vilket tonfall i dina meddelanden som ger bäst respons från dem. Du kan sedan segmentera din e-postlista enligt dessa riktlinjer. 

Segmenteringen slutar inte bara med parametrar som "hur ofta de prenumererar". Beroende på dina marknadsföringsmål kan du segmentera din e-postlista utifrån en mängd andra faktorer, som till exempel demografi, plats och även konsumenternas behov. Listan kan göras oändlig. 

Segmentering görs naturligtvis inte manuellt. Det finns många programvaror på marknaden som gör det möjligt för e-postmarknadsförare att segmentera och personalisera sina e-postmeddelanden på rätt sätt. APSIS One erbjuder till exempel en funktion för kundsegmentering som är både smart och effektiv. Med funktionen för radsegmentering kan du segmentera varje rad i din e-postdatabas för olika kundprofiler.  

 

Riktade e-postkampanjer 

Riktade e-postkampanjer tas med stor sannolikhet emot väl och är effektiva eftersom de är skräddarsydda efter mottagarens individuella preferenser. Genom att förstå de olika preferenserna och sedan utforma budskapen därefter kan du se till att din kommunikation blir effektivare och har större påverkan. 

Du kan sedan använda dessa segmenterade datamängder i dina riktade e-postkampanjer. Dessa kampanjer kan anpassas för varje enskild person, och avsändarna kan till och med anpassa e-postinnehållet så att det tilltalar varje mottagare vid namn.  

Om du inte har tillgång till ett system för riktade kampanjer kan du ändå anpassa dina e-postmeddelanden genom att inkludera mottagarens namn i ämnesraden eller i e-postmeddelandet. 

Med den här taktiken kan du enkelt skapa innehåll som är unikt för varje enskild prenumerant på din lista. Det är personaliserad kommunikation i ett nötskal. Det hjälper dig att skräddarsy ditt innehåll och dina meddelanden för att leverera mer tilltalande, relevant och effektiv kommunikation. På så sätt kan du i slutändan öka engagemanget och skapa starkare relationer med dina kunder eller klienter. 

Bästa praxis 

Som du säkert redan vet spelar din tekniska utrustning en stor roll för hur väl du kan anpassa din kommunikation, och där är APSIS och dess innovativa egenskaper en utmärkt utgångspunkt.  

Men när du är redo att gå in för det 100 %, behöver du de där små detaljerna som ger dig den där extra procenten för att överträffa dina konkurrenter, särskilt när det gäller att skapa engagemang hos kunderna med hjälp av personaliserad kommunikation. Här är några av dem: 

Tonen spelar roll 

En ganska självklar, men ofta förbisedd detalj i kundkommunikation är tonen i samtalen. När du personaliserar din kommunikation är ditt mål att bryta den sociala barriären mellan dig och din mottagare. Ett otroligt enkelt sätt att göra detta är att ha en vänlig, välkomnande och avslappnad ton.  

Med hjälp av A/B-testning eller andra tekniker kan du dessutom ta reda på vilka kunder som föredrar långa konversationer framför snabba och direkta samtal. Du kan också se om de föredrar mer formellt eller informellt språk. Att kartlägga denna information i dina kundprofiler gör hela skillnaden i svarsfrekvensen. 

Uppföljning, vänliga gester och massor av förmåner 

Det räcker inte att bara ha intressanta interaktioner med dina kunder. Det är lika viktigt att följa upp efteråt. Säljtratten slutar inte förrän du har fått in kunden i lojalitetssegmentet. Se till att du då och då kontaktar dem för att uppmana dem att ge feedback.  

Försök också att erbjuda hjälpsamma tips och kanske slänga in några kampanjer och lojalitetserbjudanden som är skräddarsydda för dem i mixen. Det finns inget bättre sätt att skapa en personaliserad kundupplevelse.  

Slutord 

I en värld där det lurar annonser överallt på din mobil eller dator, erbjuder personlig kommunikation företagen en livlina, på sätt och vis. 

 Genom att anpassa e-postinnehåll till enskilda konsumenter kan marknadsförare skapa mer genuina kopplingar till dem och sedan dra nytta av dessa relationer för att öka chansen till konvertering.  

Det är här som vår programvara för automatiserad marknadsföring, APSIS One, återigen kommer in i bilden. Under det senaste decenniet har APSIS One bidragit till att skapa sömlös enkelhet, nyttiga insikter och effektiv automatisering av marknadsföringsinsatser för våra åtskilliga kunder.  

Särskilt segmenteringsfunktionen har en magisk effekt som kan få din svarsfrekvens att skjuta i höjden. Genom att segmentera innehållet i dina e-postmeddelanden sparar APSIS One tiden det annars tar att klona och/eller redigera flera e-postmeddelanden så att de skräddarsys för varje målgrupp. Med ett enkelt klick kan de få ett enda e-postmeddelande med varierande innehåll som är skräddarsytt för varje enskild person.  

APSIS One har massvis med olika funktioner och erbjuder allt du behöver för att skapa en skräddarsydd marknadsföringsstrategi som är utformad speciellt för att möta dina behov. Vill du se hur det fungerar? Ge APSIS en testkörning. Boka en demo redan idag!