Apr 19 | 5 Minuters läsning

Få fler prenumeranter med hjälp av A/B-tester

E-postmarknadsföring får mycket välförtjänt hype som "gräddan" av alla marknadsföringsverktyg – där du får den högsta avkastningen på investeringen till minsta möjliga kostnad. Men det är inte bara en dans på rosor. Låg öppnings- och konverterings-grad kan effektivt ta musten ur alla marknadsföringskampanjer.  

Det behöver dock inte vara så. Att köra A/B-tester när du använder nya format eller tekniker för dina e-postmarknadsföringskampanjer kan vara en viktig förändring. Så, vad är A/B-test? Och vad kan du vinna på att införliva detta i din strategi för e-postmarknadsföring? 

Vad i helsike är A/B-tester? 

Inom e-postmarknadsföring innebär A/B-tester helt enkelt att skicka två varianter av samma e-post till olika uppsättningar prenumeranter på din e-postlista för att mäta hur dessa markerade varianter avgör framgången för din e-postmarknadsföringskampanj. 

Det är en relativt enkel process som används för att få data om element som ämnesrader, e-postdesign eller till och med leveranstid, och mycket mer. Dessa element, hur oviktiga de än kan verka, har stor betydelse för att bestämma engagemangsgraden för e-postmarknadsföringskampanjer; och med A/B-tester kan marknadsförare ta reda på vilka som är mer benägna att ge högst avkastning på investeringen. 

Hur gör du A/B-testning? 

Det finns ingen enhetlig metod för A/B-tester; du kan alltid skapa ett schema som bäst passar dina syften. Den följer dock i stort sett stegen som beskrivs nedan. 

Bestäm dig för ett mål 

Även om du kanske testar flera element måste allt fokuseras på att uppnå ett enda affärsmål. Vissa marknadsförare hänvisar till detta som att "formulera en hypotes". Det kan vara något i stil med "att använda en kortare ämnesrad kommer att öka öppningshastigheten för e-post." Sedan kan du testa effektivt genom att känna till de exakta mått som behövs för att bevisa eller motbevisa din hypotes. 

Välj det element som ska testas och skapa varianter 

Nästa steg är att välja ett element att testa. Även om det kan finnas många varianter att testa, är det omöjligt att extrahera värdefull sammanhängande data utan att begränsa till en variant. 

Sedan anger du A- och B-varianterna – kontrollversionen (den du redan använder) och den nya varianten du testar. Så, om du testade för ämnesrader, kan du använda en som du normalt skulle använda som kontroll och en kortare linje som B-variant. Du kan också skapa flera varianter, bara att du måste testa dem en i taget. 

Det finns ett obegränsat antal exempel på element som kan vara A/B-tester inom e-postmarknadsföring. Några av dem är; 

Ämnesrader: du kan testa om prenumeranter föredrar långa eller kortare ämnesrader. Obama-kampanjen kunde till exempel väcka högre engagemang än förväntat genom att experimentera med e-postämnesrader. 

Förhandsgranska text: du kan testa vilket format av förhandsgranskningstexter som är mer benägna att framkalla engagemang. 

Tidpunkt för sändning: Det har bevisats att svar på marknadsförings-e-post beror på tiden på dagen de tas emot. Ingen vill se något töntigt e-post om insamlingar, till exempel vid lunch precis när de har börjat känna sig trötta på jobbet. Du kan A/B-testa för att avgöra vilken tid på dygnet som garanterar den högsta engagemangsgraden. 

Uppmaning till handling: Du kan vara flexibel med dina uppmaningar för att se vilken som ger bättre resonans och fler resultat. Du kan till exempel testa hur en CTA för "Se planer och priser" skulle jämföras med "Köp nu". 

Du kan också testa andra element som till exempel Personalisering, Brödtext, Rubrik, Avslutningstext, och Bilder.  

Dela upp dina prenumeranter i grupper 

Detta säger sig självt, men det är viktigt att nämna att upprätthållande av randomisering i uppdelningen av dina prenumeranter i lika grupper av mottagare är avgörande för integriteten hos dina resultat. Det är ditt bästa alternativ för att eliminera partiskhet i största möjliga utsträckning. 

Skicka e-postmeddelanden och analysera resultat 

När alla förberedelser har avgjorts kan du fortsätta att köra testet. Du måste vara försiktig för att säkerställa att e-postmeddelanden skickas inom den bästa tidsramen för de mest tillförlitliga resultaten.  

Använd redan befintlig data, bestäm den tid och varaktighet du med sannolikhet kommer att få mest engagemang, men naturligtvis är tidpunkten för sändning det element som du testar för. 

Bästa praxis 

När du kör ett A/B-test finns det några saker du vill ha i bakhuvudet för att få ut det mesta av dina ansträngningar:  

  • Testa tidigt och testa ofta. Du vill också använda de verktyg som finns tillgängliga för att utföra dina tester. 
  • Du vill förlita dig på kall hård data, som den vetenskapliga grunden för vilken hypotes eller teori det än är du testar, snarare än din magkänsla. Även om det kan vara frestande att lita på din magkänsla, finns det vanligtvis ett problem med det, vilket är att du inte alltid kommer att vara korrekt i din förutsägelse. 
  • Testa alltid samtidigt för att minska sannolikheten att tidsfaktorn spelar en roll för att manipulera dina resultat. 
  • Det är alltid bäst att bara testa en variabel åt gången. På så sätt får du tydligare resultat.  

 

Varför du bör A/B-testa  

A/B-tester ger en väg utan dess like för företag att hålla koll på sin grej. Nedan sammanfattar vi fyra fördelar som ditt företag kan få genom att införliva A/B-tester i sin e-postmarknadsföringsstrategi. 

Få bankinformation om prenumeranter 

Personalisering är en av de bästa sakerna som har hänt den här tidens marknadsförare. Personliga annonser och andra marknadsföringsmetoder i utrymmet har gjort det möjligt för företag att låsa upp aldrig tidigare skådade lönsamhetsnivåer. 

Men för att det ska fungera behöver du en viktig komponent – data. Så, A/B-testningens förmodligen största fördel är att företag kan få data från sin publik för att hyperpersonalisera sina marknadsföringsstrategier för bättre konvertering, allt utan de etiska och ibland juridiska dilemman som de flesta andra metoder för datainsamling har. 

Förbättrar öppnings- och klickfrekvenser 

Genom att tillhandahålla data om vilka funktioner som är mer benägna att öka abonnenternas engagemang, ger A/B-tester företag möjlighet att skapa e-postkampanjer som är designade för att göra just det – ge så mycket engagemang som möjligt. 

Öka kundkonverteringen 

Naturligtvis leder ett ökat kundengagemang till en ökad försäljningskonvertering. Ju fler som öppnar dina e-postmeddelanden och klickar sig vidare på dina länkar, desto fler försäljningar kommer du att göra. Det är så. Enkelt.  

Hitta och bevara en konkurrensfördel 

Slutligen, i ett företagsklimat med allt hårdare konkurrens och ständigt minskande konkurrensfördelar, kan företag utnyttja A/B-tester för att ta fram konsumentinformation som gör att konkurrenterna äter damm.  

Få fler prenumeranter med hjälp av A/B-tester 

A/B-tester låter som mycket arbete, men det är lika enkelt som A. B. C.  Det förblir också ett av de säkraste sätten att öka avkastningen från din e-postmarknadsföring utan att nödvändigtvis göra ändringar i grossistledet. Se det som en marknadsföringsmilstolpe du måste nå om du vill få fler e-postsvar med precis samma mängd webbtrafik.  

I helhet kan företag med rätt strategi och verktyg fortfarande låsa upp ännu mer tillväxt och intäkter med e-postmarknadsföring. A/B-tester representerar en av dessa kanaler.