Jan 05 | 9 Minuters läsning

En vattentät guide till att skapa oemotståndliga B2B-nyhetsbrev

E-postmarknadsföring är ett strålande verktyg, och B2B-marknadsförare är medvetna om detta då 59% av dem säger att det är deras bästa metod för att generera vinster, enligt en studie som gjordes av Btop Magazine

Till skillnad mot B2C-nyhetsbrev som ofta är maxade med säljande material, bländande designer, erbjudanden och andra former av konverteringsbaserad marknadsföring, så är B2B-nyhetsbrev en helt annan sport. Här är det viktiga att visa fakta och inte spela på känslor. 

Du behöver inkludera siffror, konkreta exempel och visa hur kunderna kan tillämpa det för att öka sina vinster. Om du inte erbjuder något som får det att vattnas i munnen och något som löser deras utmaningar då dimper dina e-postmeddelanden med största sannolikhet ner i skräpposten. 

Nyhetsbrev kräver en särskild metvetenhet, det behövs olika penslar för olika typer av kunder. I affärsvärlden är B2B bakgrundsfiguren som kommer på alla goda idéer åt frontfigurerna, och det tål att sägas att branschen råder brist på uppmärksamhet då man alltid har fullt upp med att tillfredsställa kunderna behov. 

Bloomberg (en av USA:s största B2B-företag inom SaaS) beräknas dra in 6,5 biljoner dollar i årlig vinst genom de 325,000 företagen inom finansvärlden som betalar för månatlig tillgång till deras Bloomberg-terminaler. Ett konsumentinriktat techföretag skulle behöva sälja miljoner produkter för att tjäna i närheten av det. Trots alla deras olikheter bär förhållandena inom B2B och B2C på liknande drag. 

Nyhetsbrev för B2B har en särskild formel som bör följas för att få maximalt resultat. För det första behöver du erbjuda en lösning på kundens nuvarande eller framtida företagsutmaningar. Om det inte finns något sådant får du sikta på att tillhandahålla branschspecifika guldkorn, insikter, bästa praxis och trender som stärker företagets verksamhet. 

Vi har en aning om vad som poppar upp i ditt huvud nu - “skickar inte alla mina konkurrenter nyhetsbrev redan?”. Tyvärr är svaret ja, de gör säkert det. Men du ligger steget före eftersom du hittat den här bloggartikeln (Grattis!). Så nu får du din konkurrensfördel eftersom de troligtvis inte har full koll på hur man ska använda och inte använda nyhetsbrev, och vilka verktyg som bäst löser uppgiften. 

Vi kommer ge dig några exklusiva tips om verktyg och pålitliga tekniker som med rätt tillämpning stämplar dig som en PROBLEMLÖSARE (fråga vem som helst, en problemlösare är företagsägares levebröd), vilket smidigt placerar dig i front position. 

Forma content som kunderna bara “måste läsa” 

Det är en sak att skapa engagerande content och en annan att skapa content som får dina kunder att känna att de riskerar att missa något. 

Content som bara måste läsas definieras av en eller flera av dessa punkter: 

  • Innehåll som stärker kundrekryteringen (fler kunder = ökad vinst). 
  • Löser en administrativ utmaning - alla företag letar efter det bästa sättet att göra jobbet enklare. 
  • Hjälper med att öka ROI för investeringsbudgeten (en högre ROI är alla B2B-företags främsta mål). 
  • Ge kunderna en ledtråd om framtida trender som hjälper dem att hålla sig steget före. 

Helt ärligt, att regelbundet producera kvalitetsinnehåll som detta utan att skapa repriser av tidigare nyhetsbrev kan vara svårt. Så vi förstår att många marknadsförare fyller sina nyhetsbrev med tråkigt och grått innehåll som bara förmedlar en kreativ torka om något. 

Kom ihåg att ditt email kommer läsas av mänskliga anställda hos de mottagande företagen som även de troligtvis bär ett ansvar för att upprätthålla relationen mellan deras verksamhet och din. Därför bör dina nyhetsbrev skrivas på samma sätt som för B2C - kul, informativt och ENGAGERANDE. 

Härnäst ska vi gå igenom några tips för att skapa engagerande content för dina nyhetsbrev. 

— Segmentering 

Ett mycket ödesdigert misstag som företag tenderar att göra är att behandla alla sina kunder på samma sätt. Du tänker säkert: “Vi är ett SaaS-företag, alla våra kunder betalar samma prenumerationskostnad för att använda vår mjukvara”. Har du övervägt att de här kunderna ofta befinner sig i olika branscher? Och ibland i olika länder och kontinenter med olika omständigheter, olika datasegment och olika utmaningar. 

När du välkomnar nya kunder har du mest troligt begärt det mesta av datan som krävs. Allt du behöver göra nu är att segmentera din e-postlista baserat på skillnaderna eftersom kunder är mer benägna att ge positiv respons när deras personliga behov tillfredsställs. APSIS Ones segmenteringsverktyg löser den här uppgiften till perfektion. 

Du kan segmentera din e-postlista och sedan skräddarsy dina meddelanden för varje grupps branschspecifika behov. Om du exempelvis tillhandahåller en mjukvara till ett gruvbolag och ett livsmedelsföretag, då tillgodoser du båda kunderna bättre genom att forma ett email som innehåller gruvinnehåll och ett annat som är riktat mot livsmedel istället för att skicka ett slätstruket nyhetsbrev med kopierat material som du inte står för. 

— Visa hur kunderna får ut mer av din produkt 

Ett annat bergsäkert sätt att skapa content som gör nyhetsbreven mer engagerande är att visa dina kunder hur de får ut mer av dina produkter. Produkter har ofta fler användningsområden än vad den allmänna beskrivningen avslöjar, dessutom kan en del kunder använda produkter inkorrekt eller i ett annat syfte än vad som är tilltänkt. 

Med en sektion av ditt nyhetsbrev tillägnat åt produktguider kan du leverera värde åt dina kunder både genom att visa dem bästa praxis och undvika onödig felanvändning som leder till stöttande åtgärder, och istället stärka företagsrelationerna ytterligare. 

— Profilera dina populäraste produkter 

Det är mänskligt att alltid sträva efter det bästa, men ofta anses det “bästa” vara det som är populärast. Så mer ofta än sällan vill kunderna köpa en produkt på grund av dess popularitet snarare än att de genuint tror att det är den bästa produkten för dem. 

Det är något du kan använda dig av och göra dina nyhetsbrev intressantare. Det du gör är att lägga till stycken med dina populäraste produkter. Beroende på vilken produkt det handlar om kan du sedan använda nyckeltal som visar exakt varför alla kunder kastar sig över just den produkten.  

— Vägled läsarna till dina blogginlägg 

Ett annat sätt att krydda dina nyhetsbrev är att inkludera vägledning till dina senaste blogginlägg. Alla företag som vill bevara sin konkurrensfördel måste ta till sig de digitala metoderna och upprätthålla en blogg som levererar insikt efter insikt på ett kul sätt med igenkänningsfaktor. Men det finns mer att hämta, du kan även använda de här blogginläggen i dina nyhetsbrev. 

Vi förespråkar inte att man upprepar blogginlägget i ditt nyhetsbrev, utan att du ger en förhandstitt på innehållet i det och sen erbjuda en länk till inlägget. Du kommer att bli överraskad av hur många nya bloggläsare du kan få. 

— Infografik 

Det finns inget som säger att ditt nyhetsbrev ska vara en oattraktiv grå massa med text. Spraya på lite färg och inkludera fantasifulla illustrativa diagram för att få ditt nyhetsbrev att både se tilltalande ut för läsarna och dessutom passa in i sammanhanget. 

Bilder har visat sig göra läsupplevelsen lite roligare och mer njutbar. Och finns det någon bättre typ av bild än en infografik som visar upp branschsiffror? Istället för att bara rabbla på om priser som ökar och vad dessa förändringar har för inverkan på värdekedjan - varför inte skapa infografik som förklarar det? 

— Quiz & undersökningar 

Det här är bokstavligen talat rent engagemang. Quiz och undersökningar är fenomenala verktyg, inte bara för att få läsarna att engagera sig med innehållet, de är dessutom mycket praktiska medel för att få omedelbar feedback. Sedan kan du addera en klick underhållning och spänning i dem för att få öppningsfrekvensen att lyfta. 

— Företagsnyheter 

Det grundläggande syftet med att skicka ut ett nyhetsbrev är att hålla kunderna uppdaterade om branschen, företaget och hur det påverkar dem. Så ditt nyhetsbrev vore inte komplett utan nyheter om bland annat uppgraderingar, nya produkter och processer. Ju mer information du kan dela med dina prenumeranter, desto mer involverade kommer de att känna sig. Inget bygger företagsrelationer bättre än transparens. 

— Tona ner säljmanusen 

Troligtvis den allra viktigaste punkten. Skär ner på den “säljiga” tonen i dina meddelanden och nyhetsbrev. Självklart är det ultimata målet att sälja mer och öka vinster, men det kommer inte gå i lås om kunderna känner att de besväras av stereotypa säljare som endast bryr sig om att få igenom affärer. 

Så skapar du nyhetsbrev 

Genom att känna till de bästa verktygen och tillvägagångssätten lägger du grunden för dina nyhetsbrev. Här listar vi tre viktiga punkter som bör följas när du skapar ett nyhetsbrev. 

— Välj en gedigen marknadsföringsplattform 

Det första du behöver göra är att välja det rätta verktyget för att skapa dina nyhetsbrev. Det finns många varumärken på marknaden - Mailchimp, Hubspots e-postverktyg, GetResponse, Mailup, Drip, ConvertKit, bara för att nämna några. Men när du väljer behöver du se till att du beslutar dig för en lösning som passar bäst för storleken på din e-postlista så att dina mail inte landar i skräpposten. 

APSIS One är ett verktyg som är specialiserat på att hantera strategier för e-postmarknadsföring. Med det här verktyget kan du segmentera din e-postlista baserat på demografisk data, använda en “samtyckeslista” för att gruppera dina kunder efter informationen de samtycker till att ta emot, vilket tar din e-postpersonalisering till en helt ny nivå. 

Just datan utgör grunden till de här metodernas framgång. Förra året skickade APSIS kunder över 5,6 biljoner emails genom deras system med 27% i genomsnittlig öppningsfrekvens. Den här siffran kan jämföras med den allmänna genomsnittliga öppningsfrekvensen för e-postmarknadsföring globalt som bara är 18%. 

— Välj ett tema 

Efter att du valt ditt nyhetsbrevsverktyg är det dags att välja ett tema, färgpaletter, typsnitt, samt tonfallet och karaktären i dina texter. Välj med omsorg, för dina val kommer förknippas med ditt varumärke när kunderna bekantar sig med dem.  

— Skapa ett schema 

Slutligen, skapa ett schema och var konsekvent. Du kan skicka varje vecka, varannan vecka, månatligen eller kvartalsvis. Det spelar mindre roll hur ofta det är, det som spelar roll är att du är konsekvent, delar stöttande content och över tid kommer det göra att kunderna ser fram emot dina nyhetsbrev. 

… Bryt dig loss från det gråa B2B 

Insiktsfulla nyhetsbrev är hörnstenen i att utveckla din identitet som varumärke inom B2B. Attraktiva nyhetsbrev är alltid ett plus eftersom vi vet vilket intryck det visuella kan ha. Och tillsammans med ett innehåll som avslöjar hur mycket företagen i en viss bransch har möjlighet att tjäna med hjälp av branschtrender och hur enkelt de kan ta del av dem genom att bara klicka på en länk till din blogg så har du kommit en lång bit. Det kommer definitivt att göra dina kunder förtjusta och manade att klicka på ditt CTA.  

Letar du efter ett sätt att få insikt i hur din e-postmarknadsföring presterar? Ta en titt på den här jämförelserapporten för email och få reda på allt du behöver veta. APSIS One har visat sitt gränslösa värde genom att vara ett komplett e-postverktyg för alla behov. Oavsett om det handlar om automatiserade emails, segmenterat content, eller till och med samtyckeslistor - plattformens funktioner ger dig den perfekta konkurrensfördelen. 

Varför inte ansluta dig till det vinnande laget idag? Boka en demo för att få praktisk erfarenhet!