Nov 16 | 6 Minuters läsning

Direktlinjen till dina kunder: Håll kontakten genom mobilanpassad marknadsföring

Smartphones följer oss vart vi än går - därför är det helt logiskt att vi når ut till kunderna på den platsen där de är som mest mottagliga. 

Mobilanpassad marknadsföring är en digital strategi över flera kanaler vars mål är att nå ut till målgruppen på deras smartphones, surfplattor och andra mobila enheter via hemsidor, email, SMS, MMS, sociala medier och appar.

Allteftersom kunderna skiftar fokus till de mindre skärmarna, så har marknadsförare hittat sätt att nå ut till dem när de är på språng. Personaliserad marknadsföring i mobilen är en viktig pusselbit i alla dagens marknadsföringsplaner - både på kort och lång sikt, och det kan användas för att engagera nya medlemmar, hålla de befintliga entusiastiska och vinna tillbaka medlemmar som har lämnat. 

Som du ser finns det en hel del att ta med i beräkningen, men oroa dig inte! Det här blogginlägget kommer ge några enkla lösningar och se till att du kan leverera rätt content för de mindre skärmarna. 

Det handlar dock inte bara om mindre skärmar, som vi var inne på i början så inkluderar en mobilanpassad marknadsföringsstrategi även flera kanaler. Detta innefattar email, pay-per-click, content marketing, social media marketing och SEO för att nå fram till dina medlemmar på deras mobila plattformar.

Mobilanpassad marknadsföring är avgörande för framtiden

Det är en viktig strategi för att stärka varumärken och öka efterfrågan då det gör att du kommer i kontakt med fler potentiella medlemmar i realtid. Enligt statistik från EU, 2019, använde 92% av unga personer internet på mobiltelefoner hemma eller på jobbet, jämfört med 52% som använde en portabel dator på det sättet. Under 2019 använde dessutom nästan tre fjärdedelar (73%) av den vuxna befolkningen inom EU en mobil enhet som exempelvis en mobiltelefon eller portabel dator (inklusive laptops och surfplattor) för att koppla upp sig till internet utanför hemmet eller jobbet.

Det innebär att det är otroligt viktigt att du använder dig av mobilanpassad marknadsföring eftersom nästan alla är aktiva på mobila enheter.


Optimera för marknadsföring i mobilen

Det finns några grundläggande åtgärder för att komma igång med mobilanpassad marknadsföring. Den första är att optimera hela din hemsida för mobila enheter. En mobilvänlig hemsida laddar snabbt och anpassar automatiskt ditt content för alla skärmstorlekar som användaren tittar på.

Denna anpassning behöver även göras för landningssidor och emails - som går hand-i-hand. Båda behöver optimeras för mindre skärmar om du planerar att använda dig av mobilanpassad marknadsföring. Du kan börja med att utvärdera hur ditt webberbjudande ser ut idag och sedan söka rätt på en marknadsföringsplattform som kan hjälpa dig att nå dina mål. 

Vi har förklarat varför du behöver rymmas i dina medlemmars fickor, men nu ska vi gå igenom hur man praktiserar konsten.

Använd mobilanpassade meddelanden för att hålla kontakten med dina medlemmar

SMS-meddelanden är ett utmärkt sätt att tillhandahålla direktkommunikation till dina medlemmar, och de maximala 160 tecknen säkerställer att dina meddelanden förblir koncisa och rakt på sak. Kom ihåg att inkludera ett starkt CTA för att leda dina medlemmar precis dit du vill.

Om ni till exempel är en fackförening och vill kontakta medlemmarna för att påminna dem om att rösta i en viktig fråga så kan du skicka ett SMS som påminner dem om tidsfristen med ett tydligt CTA för att skicka dem till din mobiloptimerade landningssida.

Du kan dessutom använda dig av SMS-utskick som påminner medlemmarna när deras medlemskap är på väg att löpa ut och uppmärksamma dem om exklusiva event eller fördelar som är på gång. Men nöj dig inte med detta, det finns andra områden för marknadsföring i mobilen.

Integrera kampanjer

SMS-kampanjer kan samverka med din e-poststrategi och hjälpa dig att stärka dina band med medlemmarna. Om du kan integrera dina SMS-meddelanden med ditt marketing automation-flöde så är du på god väg mot nya framgångar!

Rapportera i realtid

Personaliserad marknadsföring i mobilen är riktigt användbart eftersom det kan samla in data från dina medlemmars mobila enheter som du sedan kan analysera och använda.

När du introducerat dina kampanjer kan du se vilka profiler som öppnat dina SMS, hur många unika klick de fick och hur många medlemmar som avanmält sig från din SMS-kommunikation. Det ger dig flera fördelar eftersom du kan behålla kontakten med dina medlemmar och samtidigt ta välinformerade beslut för din nästa kampanj.

Hantera samtycke enkelt

Inget av det vi gått igenom fungerar utan en ordentlig samtyckeshantering. Med en tydlig knapp längst ner i ditt SMS ger du medlemmarna ett sätt att avanmäla sig från din kommunikation, och det förbättrar även din hantering av samtycke. 

Kostnadseffektivt

SMS-marknadsföring är snabbt och prisvärt, och statistik visar på att det resulterar i en öppningsfrekvens på hela 98%. Det gör SMS till en av de mest ekonomiska marknadsföringsmetoderna som finns - med detta i åtanke, vad stoppar dig från att inkludera det i din marknadsföringsstrategi? 

Skapa fantastiska, personaliserade och mobilanpassade meddelanden

Mobila meddelanden är en av de mest direkta och personliga metoderna för att komma i kontakt med dina medlemmar. Du kan använda datataggar och segmentering för att skapa relevanta och personliga kundmeddelanden som är effektiva.

Vi vet att personalisering är viktigt i all marknadsföring, särskilt om dina kunder betalar en avgift för att ta del av ditt innehåll. Då är det viktigare än någonsin att få dem att känna sig uppskattade och leverera värde. Om ni är en arbetsförmedling och anordnar ett event för nyexaminerade och tjänster som kräver lite erfarenhet, då vill du definitivt undvika att skicka ut din stora mobilkampanj till chefsmeriterade personer!

Personalisering är bra, men det är bara en av pusselbitarna. Du behöver alla bitarna för att få ihop hela bilden och skapa en framgångsrik mobilkampanj.

  • Se till att ha samtycke! Det är viktigt att samla in det över alla dina kanaler. Att få samtycke säkerställer att du skickar dina mobilmeddelanden till kunder som vill ha dem, vilket i sin tur ökar öppningsfrekvens, minskar bounce-frekvens och antalet avanmälningar.
  • Var en skoningslös redaktör. Varje tecken räknas i SMS-marknadsföring, så se till att veta hur du får fram ditt meddelande på det mest kärnfulla sättet, och var inte rädd för att skära ner på fraser och meningar. Det uppmuntras, var skoningslös!
  • Inkludera en länk. Var mån om att skicka vidare dina medlemmar någonstans. Om du ber dem om donationer, lägg till en länk till donationssidan! Om du påminner dem om ett event, lägg till en länk om det! Om du ber om feedback, lägg till en länk till formuläret!
  • Släpp dem fria. Var inte rädd att släppa taget om dina kunder. Lägg till en avanmälningslänk, det gynnar dig i längden eftersom det gör att du kan bibehålla uppdaterade och städade listor.

Använd en komplett marknadsföringsplattform

En komplett marknadsföringsplattform kan hjälpa moderna marknadsförare att generera perfekta medlemsupplevelser i alla kanaler!

Du kan använda dig av en plattform som Apsis One med verktyg för email, SMS och marketing automation för att skapa fantastiska kampanjer, samtidigt som du får bättre insikter om dina kunder med plattformens unika heltäckande kundprofiler. Inbyggda integrationer hjälper dig även att leverera relevanta upplevelser i varje steg av kundresan hos dig.

För att få reda på hur Apsis One kan hjälpa din medlemsorganisation, klicka här! Och för att läsa mer om hur SMS-marknadsföring kan stärka din organisation, följ den här länken och boka en demo!