Återaktivera, återengagera och vinn tillbaka med våra mailexempel
Vad är ett win back-mail? Till skillnad från en massa annat inom den ibland svårtolkade jargongen i företagssfären så är betydelsen av den här termen helt bokstavstrogen.
Allt handlar om att återengagera emailprenumeranter, locka tillbaka tidigare medlemmar och återaktivera de som hamnat under radarn - med målet att konvertera dem till betalande medlemmar på nytt.
En tydlig och helgjuten plan för dina återaktiveringsmail är verkligen A och O, annars kan din medlemslista sluta som en läckande hink: oavsett hur kvickt du fyller den kommer en procent medlemmar alltid att lämna, vilket resulterar i förlorade intäkter.
För att på nytt motivera dina kunder att spendera sina flitigt intjänade pengar behöver du nå ut till dem med något oemotståndligt. Det här konceptet kan låta simpelt, men i praktiken krävs det en ordentlig insats. Medlemmarna har trots allt blivit inaktiva av en anledning, så det är upp till dig att styra in dem på rätt väg utan att vara för påträngande.
En snabb åtgärd som kan hjälpa dig är att skapa ett feedbackformulär som samlar in anledningen till varför medlemmarna beslutat sig för att lämna. Det kan göras i två syften:
- Få en fingervisning om hur du ska återaktivera dem
- Förbättra dina erbjudanden baserat på deras feedback
Så skapar du en perfekt win back-kampanj
Visste du att bara 35% av alla organisationer försöker vinna tillbaka sina medlemmar? Det betyder att ni redan har tagit ett steg i rätt riktning genom att fundera över sätt som återengagerar emailprenumeranter - bra jobbat!
En av grundförutsättningarna för en lyckad win back-kampanj är att ge kunden lite andrum. Eftersom du troligtvis inte vet dina medlemmars anledningar till varför de avregistrerat sig så är det inte lönt att peppra kommunikation över dem så fort de klickat på avregistreringsknappen.
Vänta några dagar, ge dem tid att reflektera och sen kan du skicka den där påminnelsen om varför de valde att registrera sig hos dig från första början.
Man kan göra det med gammal hederlig intuition, men för att skapa en riktigt bra uppsättning win back-mail behöver du något lite mer robotiskt. Med det menar vi marketing automation, som framgångsrikt effektiviserar processer som tidigare varit omständliga.
Återengagera emailprenumeranter
Vi nämnde nyss vikten av att ge gamla medlemmar lite andrum. Det kan du definitivt göra manuellt, men du kan även göra det på ett snabbare och mindre krångligt sätt genom att ställa in en smart timer. För att säkerställa att du inte spammar personernas inkorgar kan du trigga dessa efter särskilda händelser eller när en profil uppfyller ett visst kriterium i ditt automatiserade flöde.
När någon lämnar ditt företags varma famn kan du automatiskt nå ut till dem genom intelligenta segment. Du kan skapa segment som innehåller dina medlemsprofiler, och sedan trigga återaktiveringsmail varje gång en ny profil hamnar i det segmentet.
Det fina med marketing automation är att om du har flera olika typer av medlemmar så kan du skapa ett skräddarsytt flöde för var och en av dem!
Planera tre email
Nästa steg är att planera minst tre email - men varför just tre stycken? Chansen att mottagaren läser det första mailet är liten, men med lite vänlig övertygelse och tålamod har mail två och tre större chans att nå fram. Faktiskt så engagerar sig upp till 50% av gamla medlemmar med det andra eller tredje mailet.
De här tre mailen kan baseras på detta:
- Kunder gillar att känna sig uppskattade och saknade, berätta därför hur mycket du saknar dem! Få dem att registrera sig igen genom att visa kärlek och värme.
- I ditt andra mail kan du visa allt bra som hänt under tiden de varit borta!
- I det tredje mailet kan du lyfta fram spännande nyheter, vilket verkligen ger dem en bra anledning att återvända till dig.
Kom ihåg att dina win back-mail måste vara engagerande. Det kan betyda att du erbjuder rabattkoder, kanske en oemotståndlig rabatt på en årsprenumeration, eller om ni är ett B2B-företag kan du skicka med ett gratis whitepaper eller en webinar-inbjudan.
När du klarat av ovanstående återstår det att göra mailen visuellt tilltalande. Därför är det viktigt att investera i ett verktyg som gör det möjligt att skapa meddelanden som ser professionella och varumärkesprofilerade ut. Smidigt nog för dig har APSIS One precis det som behövs för allt detta!
Vassa exempel på strategier
Det finns en hel del bra strategier från medlemsorganisationer, här är några av dem för att få din kreativitet att flöda.
Använd humor
För en del kampanjer behöver man inte trycka på värdet som medlemmar kan få, utan istället addera en klick humor och skapa visuellt tilltalande mail.
Visa att det går enkelt & smidigt
Kunder gillar när det går fort och smidigt. De vill inte ha mer krångel i tillvaron, särskilt inte när det gäller något som är valfritt. Därför kan det vara en bra idé att nyregistreringen är enkel, utan några förpliktelser som kan skrämma iväg kunder.
Skylta med ert värde
Till skillnad mot de andra två exemplen, så kan du påminna tidigare medlemmar om värdet de missar. Om ni exempelvis är en fackförening kan ni locka tillbaka medlemmar genom att påminna dem om allt bra ni gjort för branschen. Var inte blyg med att berätta om er framgång!
Win back-mail behöver inte kosta en förmögenhet
Vi har visat att din win back-kampanj inte behöver vara särskilt komplicerad, men den behöver några magiska ingredienser:
- Använd data för att automatiskt placera gamla medlemmar i ett segment som du sedan kontaktar via din återaktiveringsstrategi.
- Kom ihåg att få dem att känna sig speciella - personalisera!
- Skapa tre guldkantade email som garanterat visar dina gamla medlemmar vad de går miste om.
- Var inte rädd för att använda lite humor för att tända en låga som kan brinna en livstid.
E-postmarknadsföring är hjärtat i alla organisationer, och det handlar om mycket mer än bara win back-kampanjer. Som tur är har APSIS samlat branschens skarpaste hjärnor i den här handboken för e-postmarknadsföring. Ladda ner den här!