Jan 10 | 13 Minuters läsning

Vad är digital marknadsföring – och varför är det mer avgörande än aldrig förr?

Vi lever i en värld där kollegor träffas över Zoom istället för i konferensrummet. Grannar avundas varandra på Instagram istället för över trädgårdarna. Barn spelar Fifa istället för att sparka boll på fotbollsplanen. Tonårstjejer använder digitala filter istället för att sno åt sig mammas smink. Investerare diskuterar kryptovalutor istället för att säkra sina pengar i naturresurser. 

 

Facebook kallar det Metaverse och vi beskriver det som att de digitala profilerna, upplevelserna och kanalerna har blivit mer avgörande än de fysiska.

Som en blixt från ovan har digital marknadsföring tagit över ledpinnen hos nästintill alla tillväxtföretag. Enligt Statista har den traditionella marknadsföringsbudgeten hos företag i USA minskat sedan 2012 medan den digitala marknadsföringsbudgeten ökat mellan 8.2-15.8% per kvartal under samma period. 

Till alla marknadsförares förtjusning har digital marknadsföring gått från att vara ett stödben för säljavdelningen till ett ledande direktiv för affärsutveckling och tillväxt med starka namn så som content marketing, marketing automation och sökoptimering i startfältet. 

Tillsammans i den här bloggen gräver vi djupare i vilka strategier det finns, vilka kanaler man kan använda sig av och vad segmentering är. Innan dess går vi igenom vad digital marknadsföring är och hur man arbetar med det. Sist men inte minst avslöjar vi vad den hemliga ingrediensen är för att bli sådär riktigt sylvass på digital marknadsföring och hur man sticker ut i det digitala landet lagom. 

För även vi svenskar har trotsat Jantelagen och tagit oss ut i den digitala världen med stora, självsäkra röster för att synas och höras lite mer än alla andra! 

 

Vad är digital marknadsföring och hur arbetar man med det?

Om du frågar fem olika företagsledare får du antagligen fem olika svar så låt oss fastställa det mest övergripande svaret en gång för alla: digital marknadsföring innefattar alla digitala marknadsföringsinsatser som ett företag gör. Det vill säga alla digitala processer som skapar kännedom om företaget och dess erbjudande.  

Oavsett om du arbetar med B2B (företag-till-företag) eller B2C (företag-till-konsument) handlar digital marknadsföring om att möta utmaningarna kring strategier, kanaler och segment för att nå ut till rätt personer, via rätt kanaler och med rätt budskap. 

Dock både på gott och ont. Digitala marknadsförare idag kliar sig ofta i huvudet över de oändliga möjligheterna och blir inte sällan fast i valet och kvalet. Med allt rätt, att veta hur man ska fördela resurserna och var man ska fokusera sina insatser blir allt svårare. Därför är det extra viktigt att du som jobbar med digital marknadsföring är väl medveten om de verktyg som finns för att effektivt organisera aktiviteter och maximera lönsamheten. 

Vad är de bästa strategierna för digital marknadsföring?

Det finns många olika strategier och tekniker för att ta sig an digital marknadsföring. Vilken strategi som är bäst för dig beror såklart på din målgrupp och den verksamhet du bedriver men här är några av våra favoriter:

Content marketing

Oavsett vad du jobbar med kommer du onekligen att stöta på content marketing, en strategi som går ut på att skapa värdefullt innehåll för din målgrupp. 

Content marketing är en organisk marknadsföringsstrategi som har visat sig vara enormt effektiv för leadgenerering, processen att attrahera och konvertera potentiella kunder till faktiska kunder. 

När du skapar en strategi för din content bör du tänka värdebaserat och långsiktigt. Organisk marknadsföring måste vara naturlig och auktoritär för att ge resultat. 

För att veta ifall din content bidrar till faktiska resultat är det viktigt att du delar upp din content baserat på syfte och tydliga KPIs. Vill du till exempel öka din följarbas eller vill du skapa fler konverteringar? Det beslutet kommer att styra vilken typ av content som skapas och hur man mäter dess resultat.  

De vanligaste typerna av content är:
 

  1. Sökoptimerade bloggar
  2. Sociala media inlägg
  3. Infografer
  4. Webinars / podcasts
  5. Guider / whitepaper
  6. Konverterande artiklar
  7. Landningssidor / servicesidor
  8. Din historia
  9. Kundrekommendationer
  10. Kundcase

Livscykelsmarknadsföring

Allt eftersom din content utvecklas är det viktigt att lära känna din publik på djupet. Det gör du genom att knyta samman interaktioner med specifika kundprofiler. På så vis skapar man vad som är känt som livscykelsmarknadsföring. Andra kallar det att marknadsföra till de olika faserna av säljtratten. Båda koncept betonar värdet av att skapa content för alla delar av säljprocessen. 

Ta en kik på listan här ovanför igen. Märker du något speciellt? Den är nämligen organiserad efter konverteringsgrad. Det menas att, i de flesta fall, skapas sökoptimerade bloggar och sociala media inlägg för att nå ut till stor trafik med låg konverteringsgrad medan landningssidor och kundrekommendationer är skapade för en mer specifik publik med hög konverteringsgrad. 

I slutändan vill du försöka sprida ut din content så jämnt som möjligt över livscykeln eller säljtratten. Efter att du har gjort det gäller det att analysera vilken form av content som ger bäst resultat i respektive fas. 

Kom ihåg – ständig förbättring är alltid bättre än försenad perfektionism. 

Vikten av en kalender

Om du lyckas med content marketing kan det utan tvekan bli en av de starkaste strategierna inom digital marknadsföring. Men det kan du inte göra utan att organisera din content i en kalender. Utan en kalender blir ditt arbete lätt ostrukturerat och svårt att förbättra.

Ladda ner APSIS content kalender för att börja strukturera din content redan idag. 

Epostmarknadsföring

Epostmarknadsföring är det äldsta men smartaste knepet i lådan för att nå ut till både befintliga och potentiella kunder. Du som arbetar med en tydlig emailstrategi ser ofta en stark ROI genom ökad aktivitet, trafik och försäljning på din hemsida. 

Den största utmaningen med epostmarknadsföring idag är att sticka ut i den annars överfulla inboxen. För att bryta dig igenom sorlet:

  1. Skriv en ögonfängslande ämnesrad
  2. Visa det viktigaste budskapet först
  3. Ha en tydlig CTA
  4. Använd dig av en varumärkesenhetlig design
  5. Se till att följa alla GDPR regler
     

Marketing automation

När du väl har alla dina kontakter, mallar och budskap på plats kan du ta din epostmarknadsföring till nästa nivå genom att automatisera dina processer. Det kan du göra genom att skapa arbetsflöden av e-mails länkade till specifika aktiviteter på din hemsida eller dina kundprofiler.

Dessa arbetsflöde, även kallat marketing automation, ger upp till 5 gånger högre öppningsfrekvens än vanliga bulkutskick och kan ge upp till 25% gånger avkastning. 

För vem gillar inte att få personliga erbjudande på ens födelsedag eller en påminnelse när man glömt produkten i varukorgen?

Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering, förkortat SEO, är konsten att hamna högt upp bland resultaten i sökmotorer såsom Google och Bing. Ofta används SEO som en strategi att nå ut till nya kunder som annars inte vet om att företaget finns. 

För att lyckas med SEO måste du göra en grundlig sökordsundersökning. Tre enkla steg att följa är:

  1. Bestäm vilka sökord du vill synas för
  2. Analysera vilka sökord dina konkurrenter syns för
  3. Identifiera hur svåra sökorden är att synas för

När du väl har utformat strategin kring sökorden är det dags att skapa content. Det gör du genom att skapa ett blogginlägg (som den här!), en video eller en bild. Ändamålet är då att det ska dyka upp bland de översta sökresultaten under respektive flik i Google eller Bing. 

Vi ska vara ärliga – ibland kan det kännas hopplöst svårt med SEO. Vårt bästa tips är att börja med enklare sökord eller längre sökmeningar med mindre konkurrens för att börja synas.

Kom ihåg att Google baserar sina sökresultat på E-A-T: expertis, auktoritet och tillit.

Här gäller det att bli 1% bättre var dag, marginell förbättring hela vägen. Du kan du med! 

Sociala medier

Marknadsföring på sociala medier drar sig alltmer från att vara en kanal för länkat content till din hemsida till att vara en megafon för din varumärkesröst. Detta beror på att de nya algoritmerna på social media straffar de som delar länkad content med lägre räckvidd. Så om du arbetar med sociala media och dina impressions har minskat under det senaste året – nu vet du varför! 

Därför ser vi allt fler företag använda sina sociala medier för att underhålla och bygga relationer med sin målgrupp genom att delta i trender och skapa konversationer (men vi kan nog alla hålla med om att det räcker med kollegor som gör Jerusalems dansen nu...). 

Oavsett är sociala medier ett utmärkt sätt att attrahera, engagera och aktivera din målgrupp. 

Betald annonsering

Betald annonsering är en strategi du vänder dig till när du vill driva resultat snabbt och direkt. När du till exempel har kvartalsmål att uppnå och resultaten inte riktigt har hunnit ifatt än. Det är en mycket mer pushande strategi jämfört med de andra mer värdebaserade strategierna. 

Betald annonsering idag kan faktiskt ge fantastiska resultat för en relativt låg peng, om använt på rätt sätt. På senaste år har både utbud och efterfrågan av betald digital annonsering exploderat alla möjliga tak. 

Dock har många blivit immuna mot betald annonsering som ett resultat och står sig gärna från att trycka på en annons. Därför är en marknadsföringsstrategi som endast bygger på betald marknadsföring ytlig och tunn. För attrahera och konvertera bör du skapa en autentisk relation med kunden genom en kombination av både betald och organisk marknadsföring. 

De vanligaste typerna av betald annonsering inkluderar:  

Sökmotorannonsering (SEM)

När SEO känns extra svårt och det är omöjligt att hamna på första sidan av det sökordet du så gärna vill synas för, då kan du vända dig till sökmotorannonsering. Dem som säger att pengar inte kan köpa lycka har inte använt sig av SEM… 

Social media-annonsering

Som ett resultat av att de nya algoritmerna ger ditt länkade content lägre räckvidd måste du ibland vända dig till betald annonsering på sociala medier för att sprida det enastående content som du spenderat veckor för att skapa. 

Bildannonsering

Du kan också välja att betala Google för att synas i bild- och displayform runt om på webben. Dock måste varningens finger höjas för dessa typer av annonseringar. Många av de hemsidor som tillåter reklam från Google har låg trovärdighet. Var försiktig så att det inte skadar ditt varumärke! 

Videoannonsering

Videoannonseringar på Youtube och andra streamingtjänster är nästa generations reklamfilmer. De må kosta mer än de andra betalda annonserna men de har högre konverteringsgrad än de flesta och är utmärkt för varumärkesbyggande.  

Affiliate-annonsering

Affiliate annonsering är det som vi alla säger att vi inte faller för men kanske gör ändå omedvetet. Det är när man betalar för att en annan person eller annat varumärke ska marknadsföra dina produkter eller tjänster. Det vill säga när influencern du följer på Instagram berättar att han eller hon har provat något som helt har förändrat deras liv – faller du för det?
 

Vilka digitala kanaler finns det?

Så du har fastställt vilka strategier du vill fokusera dina resurser på. Nu måste du bestämma vilka av alla digitala kanaler som är bäst för ditt syfte. 

Just nu är landskapet av digitala kanaler större än aldrig förr. Utbudet av kanaler är större än vad de flesta marknadsansvariga orkar hålla reda på. 

Här är det viktigt att tänka strategi först och kanal sen. Många gör misstaget att distribuera på en kanal bara för att man kan, men det betyder inte att man ska. 

För att göra det enkelt att förstå varför man ska använda en viss typ av kanal brukar man dela upp kanaler i tre kategorier: ägda, köpta och förtjänade. 

Ägda kanaler

Ägda kanaler är de som du helt och hållet styr själv. Det vill säga de kanaler du har full kontroll på till varenda liten detaljnivå. Dina ägda kanaler spelar en avgörande roll i kampen för kundernas uppmärksamhet.

Ägda kanalerna är din hemsida, din e-mail och dina sociala profiler. Här är det dock viktigt att vara uppmärksam – sociala medier är endast en ägd kanal när du publicerar din content. 

Köpta kanaler

Köpta kanaler är de som du betalar för att synas i. Här har du oftast kontroll över vad som presenteras men inte hur eller var de syns. Köpta kanaler skapar auktoritet genom att visa att ditt varumärke har tillräckligt med resurser för att synas på marknaden. 

Exempel på köpta kanaler är betalda annonser på Google och sociala medier. I detta sammanhang är sociala medier en köpt kanal när du sponsrar dina inlägg.

Förtjänade kanaler

Förtjänade kanaler är de kanaler som du inte äger men där andra pratar om ditt varumärke ändå. En kanal där du inte har någon kontroll över det som sägs. Förtjänade kanaler kan skapa stark tilltro till ditt varumärke – om det som sägs är bra. Om det som sägs är dålig kan det lika snabbt vända åt andra hållet. 

En förtjänad kanal kan vara en artikel i en tidning som en journalist har skrivit om ditt varumärke, utan att du har betalat dem att skriva om dig. Sociala medier är också en förtjänad kanal när andra pratar om ditt varumärke i grupper eller andra publika diskussioner. 

Vilka digitala kanaler ska du välja?

Försök att synas i alla fall minst en gång från alla typer av kanaler. Du kommer antagligen att arbeta mest med dina ägda kanaler men både köpta och förtjänade kanaler är viktiga för att öka ditt varumärkes auktoritet och tillit.  

APSIS One Marketing platform

Vem ska jag marknadsföra till och hur?

När du väl har bestämt dig vilka strategier och kanaler du vill använda dig av är det dags att bestämma vem du ska marknadsföra till. Det gör du genom att segmentera. 

Segmentering ger rätt marknadsföring till rätt person genom att dela upp dina existerande och potentiella kunder i segment för att skapa slagkraftig och effektiv marknadsföring till respektive grupp. 

Precis som i livscykelsmarknadsföring där du vill se till att marknadsföra till kunder i början, i mitten och i slutet av säljresan så är det viktigt att göra likadant när det kommer till kundernas persona, industri och region. 

Digital marknadsföring har gjort det enklare för dig att bestämma exakt vilken målgrupp du vill att dina betalda annonser ska rikta sig till för bästa resultat. Därför är det viktigt att vara medveten om de olika parametrarna som finns. 
 

Demografisk segmentering

Inom demografisk segmentering använder man sig av hårda värden såsom ålder, kön, civilstånd, utbildning, religion och yrke. 

Geografisk segmentering

Inom geografisk segmentering fokuserar man främst på var målgruppen befinner sig. Men man kan också ta användning av geografiska parametrar såsom befolkningstäthet och klimatzon.

Psykografisk segmentering

Psykografisk segmentering använder sig av mjuka värden såsom hobbies, intressen och åsikter. På senare tid har också beteende segmentering växt fram där man anpassar marknadsföringen till målgruppens inköp, användarstatus och användarfrekvens. 

Både psykografisk- och beteendeorienterad segmentering har visat fantastiska resultat när det kommer till segmentering. Därför är det viktigt att företag identifierar både hårda och mjuka värden när de analyserar målgrupper och kundprofiler. 

Har digital marknadsföring ersatt traditionell marknadsföring?

Digital marknadsföring blir alltmer avgörande i konverteringen av kunder men traditionell marknadsföring är fortfarande ett effektivt sätt att sticka ut ur mängden om resurserna tillåter det. I sådana fall är det viktigaste att aktiviteterna är väl synkade och samordnade. 

Ett utmärkt exempel på detta är Oatly. För att sticka ut ur mängden har de valt att spendera enorma resurser på trycka annonseringar såsom vägskyltar och affischer med en väldigt tydlig strategi och ton. Två av deras annonser löd, 

“We made this mural instead of an instagram post. Hoping a barista walks by and sees it.”

“Maybe a social media celebrity will take a picture of this poster and you will see it on instagram and like it way more than you do right now”. 

Och det har skapat oerhört mycket buzz online. Alla pratar om Oatly - i de digitala kanalerna. Det är just därför digital marknadsföring är så avgörande i slutändan. Det tillåter en dialog mellan kund och företag som leder till handling och konvertering på ett sätt som är enkelt att spåra och analysera. 

Vad är den hemliga ingrediensen till framgångsrik digital marknadsföring?

Om du har kommit så här långt så är du antagligen väldigt nyfiken över att veta vad det där lilla extra är. Vad är det som tar dig från att vara en alldaglig specialist till en sylvass expert i den digitala världen? Vad är det som gör att du faktiskt når ut till rätt personer, på rätt plats, på rätt sätt? Hur går du från att vara vilsen i valen till att ha en datadriven riktning i ditt arbete?

*Trumvirvel*… Låt oss introducera det ultimata verktyget, MarTech. Det (inte så) hemliga knepet inom digital marknadsföring. En MarTech plattform är skapad för att hjälpa dig att driva trafik, optimera konverteringar och nå värdefulla insikter.

APSIS One hjälper dig bland annat att skapa specifika kundrapporter, analysera kampanjresultat, effektivisera kundaktivering, spåra webbaktivitet, hantera lojalitetsflöde och anpassa din epostmarknadsföring till det som fungerar bäst för din målgrupp. 

 

Det vill säga att Apsis One ger dig djupgående insikter till de digitala upplevelserna som är mest avgörande för din målgrupp så att du kan organisera dina aktiviteter för bästa möjliga avkastning med bara ett par klick.  

 

Visst låter det intressant? Boka en gratis konsultation med en av våra experter för att lära dig mer om hur vi kan hjälpa dig.