Feb 08 | 10 Minuters läsning

De bästa tipsen för att generera leads 2022

Att generera leads är som bensin för ett växande företag. Men leadsgenerering är tyvärr inte alltid lika lätt som att tanka på macken… 

Visst kan du ladda ner en lista av kontakter, ta upp luren och hoppas på lite tur. Men om du tillåter dig att växla ner innan du tar dig an backen kan du oftast ta dig fram enklare och med större resultat. 

Hur du placerar dig i början av en relation kan nämligen ha en stor inverkan på den slutgiltiga vinsten.  
Således kan leadsgenerering delas in i två grupper: outbound (utgående) och inbound (inkommande).  

Outbound aktiviteter handlar om att nå ut till en stor mängd människor i hopp om försäljning, ofta genom kalla samtal eller massutskick via e-post. En strategi som bygger på tanken att ju fler du hör av dig till, desto större blir avkastningen. 

Tyvärr är dessa aktiviteter så beprövade idag att de i många fall anses irriterande i vardagen och får motsatt effekt. Vi alla har nog slängt igen luren på någon utan att ens lyssna på vad som erbjuds, inte sant? 



Som ett resultat har inbound marketing blomstrat på fälten, en mer heltäckande strategi som sträcker sig över flera kanaler. Här gäller det att öka försäljningen genom att attrahera leads till dina produkter eller tjänster. Aktiviteter kan vara i form av bloggar, rapporter, webinar eller liknande innehåll som är interaktivt och informativt.  

Medan outbound arbetar linjärt med begränsade kanaler kan inbound marketing generera en helt ny värld av leads. Ifall du är att redo sluta tänka linjärt, då är denna flerstegsraket något för dig. 

Fortsätt läsa för att ta reda på de bästa tipsen för att generera leads i 2022. 


Vad är en lead? 


Innan vi diskuterar hur man bäst genererar leads är det viktigt att vi definierar vad en lead är. 

Att generera leads handlar om att attrahera besökare och konvertera dem till leads. Det handlar alltså om att ta dem från ovisshet om till intresse av ditt företag, dina produkter eller dina tjänster. En lead är därför någon som har visat ett intresse av något slag, oftast genom att dela med sig av kontaktuppgifter. 


Vilka typer av leads finns det? 


När de väl har visat sitt intresse kan man dela upp leads i olika typer baserat på var i köpresan de befinner sig. Att kategorisera leads gör det enklare att veta vilken avdelning som ansvarar för dess utveckling. 


Marketing Qualified Lead (MQL) 


MQL är en lead som är identifierat av marknadsavdelningen att vara intresserad av ditt företag, dina produkter eller dina tjänster. Här inkluderas de som har lämnat uppgifter till ditt företag men som inte än är redo för ett säljmöte. Det kan till exempel vara genom att anmäla sig till ett nyhetsbrev eller delta i ett webinar. 


Sales Qualified Lead (SQL)


SQL är de leads som har blivit kvalificerade av säljavdelningen. För att en lead ska bli kvalificerat av säljavdelningen måste den ha budget för att köpa, infrastruktur för att använda, ha ett behov samt rätt tajming. En kvalificering känd som BANT: budget, auktoritet, nödvändighet och tidslinje. 


Product Qualified Lead (PQL) 


PQL blir leads först när de har visat tydliga köpsignaler. Dessa typ av leads hör ofta av sig med specifika funderingar kring dina produkter eller tjänster. Det kan vara att de ber om att testa din produkt under en viss period eller att de ber om en offertförhandling. 
Vad menas med att poängsätta leads? 
Processen för att flytta en lead från MQL till SQL och PQL kan variera beroende på företag men inkluderar ofta en process som kallas för lead scoring. 


Lead scoring är en process där man poängsätter eller tilldelar ett värde till varje unikt lead. Det vill säga att en poängsättning av 0-3 kan förknippas med olika nivåer av MQL, 4-7 med olika nivåer av SQL och 8-10 med olika nivåer av PQL. Detta görs smidigast i ett CRM-system där leads sorteras efter värde i vardera pipeline. Lär dig mer om hur Efficy arbetar med lead scoring här.  


Du kan poängsätta dina leads baserat på flera attribut. Ibland utgår man efter den information som leads har lämnat via formulär och ibland utgår man efter hur de har agerat på din hemsida eller med ditt varumärke online. 


28% av marknadsförare menar att ju fler informationsfält tillgängliga, desto bättre blir lead scoring, enligt en undersökning gjord av Active i 2020. 


Samla profildata från formulär 


Du kan identifiera okända profiler som besöker din hemsida med hjälp av registreringsformulär. Med Apsis One kan du skapa snygga formulär som är enkla att implementera och koppla till dina kundprofiler. 


Läs mer om formulär som konverterar. 


Samla profildata från hemsida 


Du kan endast samla profildata från din hemsida efter att du fått dina besökares medgivande. Beroende på samtycke kan du identifiera unika besökare med CRM-ID och samla attribut automatiskt till deras profil. 


Läs mer om profildata med APSIS One.

 
Vad är första steget för att generera leads? 


Nu när vi har gått igenom exakt vad är en lead är, vilka typer av leads som finns och hur man poängsätter dem för att arbeta så effektivt som möjligt är det dags att gå igenom vad du behöver göra för att generera leads. 
Först måste du skapa en attraktiv kampanj som din målgrupp vill ta del av. Det kan vara den svåraste delen av leadsgenerering och kräver ofta involvering från flera avdelningar.  

 

 

 

Rabatt 


Alla älskar rabatter. Det är något i våra hjärnor som skapar ett behov när man rabatterar produkter eller tjänster. Därför kan det vara väldigt lockande att erbjuda dina produkter eller tjänster till ett rabatterat pris för att attrahera leads. 


Det är dock viktigt att ni har marginal till att rabattera era produkter eller tjänster. För att skapa en attraktiv men ändå vinstdrivande rabattkampanj bör finansavdelningen ha analyserat marginalerna innan ni går ut med kampanjen. 


Webinar 


Att hålla webinarer är ett utmärkt sätt att nå ut till din målgrupp och konvertera besökare till leads. Många argumenterar att webinarer är dagens motsvarighet till att ställa ut på mässor. 
Mer än hälften (53%) av marknadsförare säger att webinar är det format som genererar flest högkvalitativa leads i tidigt skede, enligt Demand Gen Report 2021. 
Försök att välja ett trendigt ämne inom din industri och bjud in experter som talare eller som del av en panel för att locka så många leads som möjligt. 


Content 


Vi lever i en informationstid där kunskap är makt. Därför är ett content-erbjudande kanske det vanligaste sättet för att generera leads. 
Med content kan du positionera dig som en expert eller ledare i din industri. Ditt mål är att skapa content som din målgrupp känner att de bara måste klicka hem för att hålla sig uppdaterade, oavsett hur mycket kontaktuppgifter de behöver lämna för att få tillgång. 
Vanliga typer av content-erbjudande inkluderar: 

 


Dessa erbjudande tar ofta veckor att skapa. De är fulla med information och specifik till en viss målgrupp. Men en välgjord whitepaper eller djupgående kurs kan generera leads i många år framöver. I slutändan kan det vara väl värt mödan. 


Hur genererar man leads? 


När du väl har skapat erbjudandet gäller det att nå ut till de som kan vara intresserade. Försök att använda dig av så många kanaler och tillvägagångssätt som möjligt. 


Skapa landningssida och CTA 


Det första steget är att skapa en landningssida för ditt erbjudande. Det är väldigt viktigt att din landningssida är direkt i budskap och tydlig i handling. Den bör avslutas med en eller flera call-to-action(s), det vill säga en eller flera uppmaningar, såsom att fylla i ett formulär eller boka en demo. 
Fem enkla steg för att skapa en konverterande landningssida är: 

 

  1. Använd en stark rubrik 
  2. Skriv en effektiv text 
  3. Håll det enkelt 
  4. Avsluta med en smäll 
  5. A/B testa  


Men det kan ta mycket resurser att både skapa landningssidor från grunden och testa dem. Därför erbjuder vi drag-and-drop funktioner så att du kan skapa landningssidor på bara några minuter, helt utan kodning. Du kan till exempel skapa en landningssida direkt från ett formulär eller snabbt slänga ihop en sida med en färdiggjord mall. 


Läs mer om landningssidor med Apsis One. 


Attrahera genom sökord, sociala medier eller annonser 


Sedan gäller det att locka besökare till din landningssida. Det gör du genom att sökmotoroptimera ditt erbjudande, dela det på dina sociala kanaler eller genom att annonsera det digitalt. 
Att sökmotoroptimera ditt erbjudande och att dela med dig av det på sociala medier kostar inget men att annonsera ditt erbjudande kan vara dyrt. Därför är det viktigt att du håller koll på varifrån dina leads kommer så att du fördelar din budget rätt. 


Enligt Hubspot är annonsplacering och målgruppsanpassning de områden flest vill förbättra för att generera mer leads. 


Följ upp med marketing automation 


När du väl har lockat besökare till din hemsida gäller det att följa upp. Gedigen uppföljning får ditt erbjudande att sticka ut från mängden och ifall gjort på rätt sätt, förmedlar kompetens. 
Tänk dig att du ser ett kurserbjudande på Google om löpning. Du klickar dig vidare via länken och anmäler dig till kursen. Du tyckte att kursen var bra, den var ju trots allt gratis. 
Två dagar senare kommer ett erbjudande via email - personlig rådgivning i fyra veckor. Du känner dig inte riktigt redo för att köpa något än men du surfar runt på deras hemsida. 
En vecka senare skickar samma företag ut en checklista för löpturer. Den var riktigt användbar och du inser att du borde nog se över din utrustning. 


Ytterligare en vecka går och din löpning känns trög. Du tänker att lite personlig rådgivning hade nog gjort susen. Du går in på hemsidan en gång till för att se hur mycket det kostar. Kort därefter kommer ett rabatterat erbjudande via email. Vilket kap, tänker du, och betalar för personlig rådgivning i fyra veckor. 


På så vis kan marketing automation vara enormt effektivt. Det låter dig agera på kundernas beteende och arbeta med större precision. 


Enligt Hubspots undersökning använde endast 20% av företag automatiserade kampanjer i 2020. Men året därpå spenderade 92% av alla marknadsföringsbyråer mer tid, resurser och budget på marketing automation. Om vi ska lita på dessa antydningar så kan man tro att marketing automation är det hetaste tipset för generera leads under de kommande åren. 


Men du behöver inte ta hjälp av en byrå för att automatisera emails och anpassa flöden till dina kunders beteende. Med Apsis One kan du enkelt starta nya flöden baserat på händelser och interaktioner, skicka anpassat innehåll utefter profildata och skräddarsydda upplevelser för varje steg av kundresan. 


Läs mer om hur enkelt marketing automation är med Apsis One. 


Vårda dina leads med anpassat innehåll 


Det räcker dock inte bara att automatisera dina emails. Varje email måste inkludera anpassat innehåll som vårdar och vägleder dina leads till nästa steg av köpresan. När dina leads flyttar sig ett steg närmare köp gäller det att ditt budskap och material hänger med. 

Analysera profildata 


Sist men inte minst är det viktigt att du optimerar dina processer baserat på den profildata du har samlat på dig under automatiseringens gång. 
Kanske behöver du identifiera fler triggande händelser? Eller behöver du skapa mer relevant innehåll för slutet av köpresan? 


Genom att optimera dina processer enligt beteendeprognoser från din profildata genererar du leads av absolut högsta kvalité. 


Lär dig mer om profildata på vår hjälpsida. 


Vad är de bästa tipsen för att generera leads under 2022? 


Hur arbetar du så flerdimensionellt som möjligt för att generera leads 2022? Hur växlar du ner för att generera mer leads i slutet av backen? 


Låt oss summera vad vi har gått igenom idag. 


Det finns tre olika typer av leads: MQL, SQL och PQL. För att veta när och hur en lead rör sig i köpresan använder man sig av lead scoring, en process där man rapporterar värden av leads i ett CRM-system. Man kan samla in profildata från formulär eller direkt via hemsidan. Dessa attribut kan förbättra din lead scoring avsevärt. 


För att generera leads behöver du ett attraktivt erbjudande. Det kan vara i form av en rabatt, ett webinar eller content. Som en sammanfattning - alla älskar rabatter, webinarer är dagens mässor och information är makt. 


Sedan gäller det att skapa en landningssida kring ditt erbjudande med tydliga CTAer. För att attrahera besökare kan du ta hjälp av sökmotoroptimering, social media och annonser. När du väl har fått in trafik gäller det att konvertera och vårda leads med hjälp av marketing automation, anpassat innehåll för varje steg av köpresan och kontinuerlig analys av din profildata.  


Intresserad att veta mer? Boka en personlig demo med någon av våra experter.