Vad är retargeting via e-post?
Retargeting är ett buzzword som många marknadsförare slängt sig med inom e-postmarknadsföring under de senaste åren. Men färre personer kan faktiskt förklara vad det egentligen är. Så det är hög tid att göra ett försök att definiera begreppet.
Har du lång erfarenhet inom e-postmarknadsföring? Då har du förmodligen hört många prata om retargeting under de senaste 5 åren. Eller så tillhör du dem som redan kommit igång? (I så fall ska du defintivt kolla in det här inlägget om hur du planerar och optimerar retargeting via e-post.)
Detta inlägget är för dig som är nyfiken på vad retargeting egentligen är och vill veta hur det skiljer sig från andra typer av e-postmarknadsföring.
Vad är retargeting?
Retargeting kan göras i flera kanaler och medier: e-post, sociala medier såsom facebook, display-annonsering, med mera. Gemensamt för all retargeting är att det varken är mer eller mindre än ett personligt anpassat budskap till en tidigare definierad publik. När det gäller retargeting via e-post är den här publiken givetvis dina prenumeranter.
Att tänka på retargeting via e-post på det här grundläggande sättet gör det enklare att definiera vad som räknas som retargeting och vad som inte gör det.
Faktum är att du kanske redan arbetar med retargeting utan att veta om det. Skickar du påminnelser till besökare som glömt att tömma sin varukorg? Grattis! Då har du redan kommit igång.
Påminnelser om övergivna varukorgar är en bra start. Men det finns många sätt att locka tillbaka dina besökare till hemsidan. För oavsett hur besökarna agerar med ditt innehåll kan du använda retargeting för att skicka meddelanden som är skräddarsydda för just dem.
Så länge du har besökarens e-postadress kan du skapa flera olika typer av (automatiserade) retargeting-kampanjer: orderbekräftelser, kampanjer till inaktiva kunder, browse abandonment emails, lojalitetskampanjer… Listan kan göras lång.
Hitta din egen nisch
Retargeting är ett alternativ för all digital marknadsföring där e-post spelar en central roll. För B2B-företag som arbetar med lead nurturing är retargeting en särskilt effektiv typ av e-postmarknadsföring. Faktum är att två tredjedelar av marknadsförarna inom B2B anser att möjligheterna till bättre relevans och segmentering ökade genomslaget på deras data-drivna kampanjer och erbjudanden.
Och som vi nämnde tidigare kan e-handlare också dra nytta av retargeting. E-post som baseras på besökarens aktivitet har visat sig vara effektivt när det gäller att få prenumeranterna att återvända och slutföra köpet i webbutiken.
Få inspirerande tips på e-postmeddelanden till din webbutik här!
En genväg till framtiden
Utvecklingen går snabbt framåt. Sättet som vi använder e-post förändras i detta nu: vi kan numera använda stora mängder data om våra prenumeranter för att variera budskapet och för att leda dem vidare till andra kommunikationskanaler.
Så vad innebär allt detta? Om du använder retargeting som ett komplement till de kontaktytor som kunderna redan har med ditt varumärke så kommer helt nya möjligheter öppnas upp för dig. Ta cross-selling som exempel: om någon redan köpt en produkt av dig kan du använda retargeting för att ge kunden betydligt mer relevanta rekommendationer. Dessutom kan du kombinera denna information med kundens surfvanor för att få ännu bättre träffsäkerhet.
Genom att knyta samman dina kunders beteende online och offline kan du hämta värdefulla insikter. Låt säga att en kund övergett sin varukorg med ett par skor men sedan genomfört köpet i din fysiska butik. Om du inte har tillgång till hela bilden finns det en risk att du skickar en påminnelse med ett rabatterat erbjudande om ett par skor som kunden redan har köpt av dig för ordinarie pris.
Det finns flera trender inom digital marknadsföring som ger ännu fler möjligheter för retargeting. Användning av kontextuell data, e-postmeddelanden från chattbottar och mottagarnas allt kortare "attention span" - allt sammantaget gör att retargeting kommer spela en avgörande roll inom digital marknadsföring.
Och allt börjar med en enkel fråga: hur kan du ta din e-postmarknadsföring till nästa nivå?