Mar 23 | 3 Minuters läsning

4 e-postmeddelanden som engagerar dina kunder

Den digitala kundupplevelsen står i fokus just nu. Ta reda på varför.

 

 

De som arbetar med digital marknadsföring vet att kundernas köpupplevelse alltid kan förbättras. Kundernas beteende, produkterbjudande och teknik utvecklas ständigt, vilket innebär att kundupplevelsen inte bara är unik, den är också under ständig förändring.

Men förändring utesluter inte förbättring. Kundernas köpupplevelse kan alltid optimeras med hjälp av ett fåtal ganska enkla steg. Det börjar (och slutar) med samma sak: e-post.

Som e-postmarknadsförare gäller det att vara försiktig. Även de mest genomtänkta e-postmeddelandena kommer vändas emot dig om du inte har kundernas tillåtelse att kontakta dem. Se därför alltid till att kunderna har godkänt att bli kontaktade och att du följer de lagar och regler som gäller för reklam och marknadsföring.

1. Påminnelsemail om övergivna varukorgar
I den här bloggen har vi tidigare talat om vikten att följa upp övergivna varukorgar med en påminnelse. Ett uppföljande e-postmeddelande kan hjälpa dig få tillbaka upp till 10 %* av dina förlorade intäkter. Det viktiga är att vara enkel och rättfram - undvik onödiga krusiduller (om du inte vill ha dem naturligtvis). I exemplet ovan drar de färgade fälten uppmärksamheten till objektet som kunden lämnat kvar i varukorgen, vilket skapar ett extra incitament för kunderna att avsluta sitt köp.

Boost your customer journey with abandoned browser emails!

2. E-post: Övergivna produktsidor
Liksom den övergivna varukorgen, försöker funktionen ”övergivna produktsidor” locka tillbaka kunder som stängt webbläsaren av misstag, förlorat uppkopplingen eller råkat ut för en datorkrasch när de fyllde i beställningsformuläret. Få dina kunder att återuppta köpet med ett enkelt e-postmeddelande som det ovan: visa dina kunder dina produkter igen och fråga om de vill fortsätta sitt inköp.

 

3. Produktrekommendationer
En sann marknadsförare missar aldrig en chans till merförsäljning. Om dina kunder redan har köpt produkter av dig är de betydligt mer benägna att köpa från dig igen - särskilt om du skickar ett vältajmat e-postmeddelande med personliga produktrekommendationer! Återigen, håll det gärna kort med några få rekommendationer och ett eventuellt specialerbjudande, som i exemplet ovan.

 

4. Beställningsbekräftelsen
Att få bekräftelsemail på inköp är viktigt för kundens känsla av trygghet och förtroende. Bespara dina kunder onödig ångest genom att förbereda en lättbegriplig orderbekräftelse där all grundläggande information (som leveransinformation och spårningskoder) tydligt anges. Det fina med en ordentlig orderbekräftelse är att processen kan automatiseras, vilket sparar tid och energi samtidigt som det är en service för kunden. 

E-post, e-handel, den enkla kundupplevelsen: allt hänger ihop. Mer än du tror.

Naturligtvis är dessa exempel inte skrivna i sten. När du har definierat företagets kundkoncept kan du mixa och matcha efter dina behov. Bygg en trestegsmodell med bekräftelsemail och produktrekommendationer samt påminnelsemail om övergivna varukorgar. Eller förbättra dina kunders upplevelse ytterligare med triggade e-postmeddelanden. När du har arbetat fram ett kalibrerat system som fungerar just för dig kan du klappa dig själv på axeln. Du förtjänar det.

Vill du veta mer? Kontakta en av våra digitala experter!