Så många svenskar läser e-post i mobilen
När vi för fjärde året i rad kartlägger svenskarnas mobila e-postvanor står en sak klar: de smarta mobilerna gör ett allt större avtryck i våra liv. Vi läser nu e-post under dygnets alla vakna timmar – sju dagar i veckan. Samtidigt anser 65% att chansen till köp minskar om du slarvar med mobilanpassningen.
I studien framkommer att 77% av svenskarna har minst ett e-postkonto i mobilen och de är mycket aktiva:
- 27% anger att de klickar på länkar i e-post i mobilen, en ökning med 20% sedan 2013.
- Andelen som väntar med att läsa tills de är vid en dator har nästintill halverats under samma period.
- 64% läser e-post i mobilen när det är reklam på tv.
- 2014 går till historien som året när fler började läsa mail i mobila enheter än på datorer.
Ny rapport: E-post i mobila enheter 2014
Ta del av mer statistik och fördjupande analyser i rapporten “E-post i mobila enheter 2014”.
Tidigare använde fler mobilen bara för att få en överblick i inkorgen. 2014 ser vi ett genombrott där allt fler börjar agera på innehållet direkt. Om nya mobila betalningslösningar får fäste är potentialen stor för e-postmarknadsförare som tar mobiltrenden på allvar.
E-posten är aldrig mer än en armslängd bort
Tack vare den nya tekniken är konsumenterna alltid nåbara via e-post. Samtidigt har mottagaren full kontroll över sin inkorg. Relevans och tajmning är därför viktigare än någonsin när e-posten aldrig är mer än en armslängd bort. Med A/B-tester kan du ta reda på när din målgrupp är mest mottaglig för ditt budskap.
Fundera på i vilket sammanhang dina mottagare befinner sig när du gör ditt utskick. Tajma det med ett relevant event, ett tv-program eller röda dagar. Kontexten är viktigare än att jaga den genomsnittliga tidpunkten där flest öppnar dina utskick.
Flest föredrar e-post
E-post stärker sin position som konsumenternas favoritkanal; hela 81 % föredrar e-post för kommunikation från företag och organisationer. På andra plats kommer SMS följt av telefonsamtal, app och sociala medier.
Vill du veta mer?
Läs hela rapporten
Uppgifterna i den här artikeln är hämtade från rapporten “E-post i mobila enheter 2014”. Ladda ner den kostnadsfritt.
Vi hjälper dig i den mobila eran
Det är aldrig för sent att förbättra din mobila närvaro. Vi hjälper dig att skapa e-postmarknadsföring med fingertoppskänsla.