Personalisera, spara tid och samarbeta: 4 integrationer för 7 vanliga pain points
Växla mellan system, exportera data, importera data, exportera igen, kopiera och klistra in innehåll i olika system och på olika platser, dubbelkolla analyser, marknadsföra redan köpta produkter, tappa leads, slösa tid och pengar ...
Alla marknadsförare och organisationer kämpar med tidskrävande manuellt arbete. Men oavsett hur banala de kan kännas, håller dessa frustrerande och tråkiga uppgifter igång verksamheten.
Men vad skulle du säga om vi berättar att det finns ett annat sätt – en värld med färre importer och exporter? Den magiska lösningen kan vara så enkel som en integration.
Vad menar vi när vi pratar om integrationer?
Integrationer ses ofta som obegriplig IT-magi på hög nivå, men så behöver det inte vara. Enkelt uttryckt så överför integrationer data på ett sätt som får system att prata med varandra automatiskt och flytande – så att du inte behöver röra på läpparna och forma munnen för att rätt ljud ska komma ut.
Men vem och vilken typ av verksamhet kan dra nytta av integrationer? Praktiskt taget alla verksamheter. Det finns integrationer för allt från CMS, CRM, och e-handel som utökar och förbättrar systemfunktionerna i takt med att du utvecklar din verksamhet. Det finns alltså inga branschgränser. Det är bara upp till dig att integrera systemen efter dina behov.
Okej, då har vi fastställt ”Vad är?” och ”För vem?”. Då går vi vidare till sakens kärna och utforskar hur integrationer kan hjälpa dig med några av de mest smärtsamma smärtpunkterna:
Repetitiva manuella uppgifter som stjäl tid
Marketing automation är synonymt med två grundläggande värden: högre relevans och ökad produktivitet. Men det finns en osjungen hjälte i denna tidsbesparande saga: integrationer.
Jag nämnde några vanliga arbetsuppgifter i början av detta blogginlägg: att importera och exportera data, kopiera och klistra in text och dubbelkolla system – för att nämna några. Även om dessa uppgifter är viktiga för alla datadrivna organisationer så upplevs de långt ifrån lockande.
Men hur kan integrationer hjälpa till att förbättra kreativitet, produktivitet och effektivitet? En integration skapar en anslutning mellan två system för att data ska kunna flöda fritt mellan dem – utan konstant inblandning av dig eller IT. Resultatet blir att tid frigörs så att du kan fokusera på det som du gör bäst: skapa galet kreativa och smarta kampanjer som konverterar besökare till kunder.
Dupplicerade, inaktuella eller ofullständiga CRM-data
Ett CRM-system är en guldgruva av kundinformation. Men visste du att 70 % av alla CRM-data är värdelösa? Det stämmer: S–j–u–t–t–i–o procent. Siffran avser mängden data som är falsk, inaktuell, ofullständig eller duplicerad, vilket i värsta fall kan leda till att ett lead inte längre går att kontakta.
Oj, det var svårt att svälja.
Boven i dramat är inkonsekventa manuella exporter och importer, dåligt systemutnyttjande och bristande feedback från aktiviteter som bidrar bearbetning av leads. Den mänskliga faktorn, du vet.
För att undvika att skapa ett CRM-system som är fullt av felaktigheter, krävs tvåvägsintegration mellan CRM-systemet och marknadsföringssystemet. Varför? Eftersom data då överförs automatiskt mellan de två systemen undviker du problemen som kan uppstå vid manuella importer och exporter.
Bristande samarbete leder till dålig leads-hantering
Utöver felaktiga data tenderar organisationer också att kämpa med att förvandla data till insikter som både marknad och sälj kan använda för leadsbearbetning och kundretention.
I en perfekt värld vill du att sälj- och marknadsföringteamen ska lämna över leads på ett smidigt sätt – istället för att lämna dem att mögla på någon mörk plats i hopp om att någon kommer att hitta dem. Eller hur?
För att nå dit måste sälj och marknad först och främst etablera gemensamma mål, KPI:er och processer. Det spelar ingen roll hur avancerat ditt system är om du inte har rätt strategi för att olja maskinen.
För det andra vill du att sälj och marknad (och support!) ska utgå från samma data. För det ändamålet måste du arbeta holistiskt genom att integrera din marknadsföringsplattform Då kan dina marknadsföringsexperter och försäljningsstjärnor:
- Göra beteendedata till en naturlig del av säljsamtalet
- Berika och skräddarsy marknadsföringsmaterial med den senaste kunddatan från CRM-systemet
- Använda rätt resurser för de kunder som levererar det högsta affärsvärdet.
Marknadsföring som inte berikas med e-handelsdata
För detaljhandlare är e-handelsplattformar en absolut nödvändighet för att hålla nätbutiker flytande. Det finns många olika alternativ att välja bland, allt från traditionella (licensierade) e-handelsplattformar till hyperflexibla plattformar med öppen källkod – som Magento.
E-handelsplattformar hjälper inte bara detaljhandlare att bygga, sammanföra och hantera nätbutiker. De är också en rik källa till både beteendemässiga events (produkt som läggs i varukorgen) och informativ försäljningsdata (genomsnittligt ordervärde). Och visst hade det vara bra att kunna inkludera detta i din marknadsföring?
Det skulle vara mer än bra. Vissa skulle till och med säga att det är av avgörande betydelse för att öka intäkterna och tillväxten.
Så, vad är tricket? Du gissade rätt: att integrera marknadsföringsplattformen och e-handelsplattformen. Genom tvåvägsintegrationer fylls kundprofilerna i med data som hämtas från din(a) nätbutik(er) i realtid. Detta säkerställer att varje kundkontaktyta i kundens upplevelse automatiskt samlas in så att du kan
- Skapa segment baserade på data från din e-handel
- Använda datapunkter från e-handeln för att kategorisera, rikta dig mot och hantera kundgrupper
- Använda beteendedata från din nätbutik för att återaktivera besökare med hjälp av flöden för automatisering
- Skicka personliga e-postmeddelanden och sms baserat på allt från köphistorik till beteendedata
+1 Integrera Magento för personalisering på internationell nivå
En e-handelsplattform med öppen källkod, som Magento, erbjuder oändliga möjligheter till att integrera nya funktioner i takt med att affärsbehoven förändras. Dessutom erbjuder plattformen möjligheten att skapa och administrera flera nätbutiker som riktar sig till olika marknader från samma backend och gemensamma orderdatabaser.
Så, vad händer när du integrerar en flexibel e-handelsplattform, som Magento, med en heltäckande marknadsföringsplattform för avancerad personlig anpassning, som APSIS One?
Kundprofilerna fylls i med Magentos kunddata så att du omedelbart kan använda dem för att skapa merförsäljning, korsförsäljning och nytt engagemang med hjälp av de integrerade kampanjverktygen i APSIS One. Inga silor för varken marknad eller data. Bara enkel och personlig marknadsföring.
Vill du veta mer? Utforska APSIS Ones inbyggda integration med Magento idag!
Bristande personalisering: att visa irrelevant innehåll på din hemsida
Webbplatsen är hjärtat i nätupplevelsen och att hålla den ren och fräsch är viktigt för att nå framgång. Men oavsett hur väl du optimerar webbplatsen, är den bistra sanningen att alla besökare har olika intresseområden. Ingen är den andra lik.
Men hur kan man skapa personligt relevanta upplevelser på hemsidan utan att arbeta i 98 435
olika system, slita ut CTRL, C- och P-tangenterna och lägga oproportionerligt lång tid på att försöka skapa en förhållandevis personlig webbplatsupplevelse manuellt?
Genom att integrera marknadsföringsplattformen med CMS-systemet, som Episerver eller Sitecore, kan du anpassa din webbplats med lätthet. Men hur fungerar det? De beteende- och attributsdata som finns i dina kundprofiler fyller ditt CMS-system med data från flera kanaler. Denna information avgör vad du bör (och inte bör) visa för olika kundsegment.
+1 Inte kunna inkludera CMS-data i marknadsföringskampanjer
Låt oss inte glömma att integrationer skapar ett tvåvägsflöde av data mellan systemen. Det innebär att beteendedata från ditt CMS-system matas in i de unika kundprofilerna i marknadsföringsplattformen. Så du kan använda den för att personanpassa även dina e-post- och sms-kampanjer. Bra, va?