Nyhetsbrev: 5 tips för att imponera på dina prenumeranter
Utvecklingen för e-postmarknadsföring går snabbt framåt. Inte minst inom data, automatisering och design.
Personalisering – räcker det att skriva förnamnet?
Personlig anpassning, som exempelvis mottagarens namn eller hemort, är inte riktigt samma sak som personalisering. Om budskapet saknar relevans för mottagaren spelar det ändå ingen roll att företaget lagt in mottagarens namn i ämnesraden (som i exempelet nedanför).
Personalisering handlar snarare om att använda data för att anpassa utskicken så att de känns relevanta för mottagaren. För att lyckas med personalisering måste du alltså att förstå vem som finns bakom dina insamlade data. I framtiden kommer matchningen mellan läsare och relevant innehåll ske helt automatiskt. Men än så länge krävs marknadsförarens insikter för att anpassa budskapet.
Ett tips för dig som vill bli bättre på personalisering är att skapa så kallade ”personas” som innefattar de viktigaste karaktärsdragen för profilerna i dina segment. Kombinera sedan dina personas med data från flera kanaler, då framträder skarpare konturer av personerna som du ska anpassa budskapet till.
Och glöm inte att det är människor du pratar med. Med ett avslappnat och personligt tilltal kommer du närmare dina mottagare.
Automatisering med chatbots
Chatbots blir ett allt vanligare inslag på företagens hemsidor. Nytt för 2017 är att chatbots inte bara kan sköta enklare ärenden för kundtjänst, utan även trigga automatiserade flöden – så kallad marketing automation. Chatbots kan exempelvis trigga bekräftelse-mejl, men också användas för att samla prenumeranter till nyhetsbrevet.
Överhuvudtaget fortsätter automatisering vara viktigt för skapandet av en långsiktig och förtroendeingivande relation med hjälp av e-postmarknadsföring. Eftersom automatiserade meddelanden utgår från kundens beteende känns de oftast mer relevanta och logiska när de landar i inkorgen. Dessutom blir meddelandena en del den pågående konversationen mellan kunden och varumärket.
Inkludera interaktiva element
Vi har tidigare skrivit om interaktiva element i e-post och mycket tyder på att trenden kommer fortsätta. Det innebär bland annat att läsaren får en helt oavbruten upplevelse eftersom att hen inte behöver följa en länk som leder utanför inkorgen.
Interaktiv e-post är ett hett tips för dig som vill ge dina läsare och kunder snabb tillgång till innehållet. Detta gäller inte minst publicister och innehållskreatörer som vill ge läsarna en koncentrerad läsupplevelse. Men även för innovativa e-handlare som det amerikanska klädesföretaget JackThreads. I exemplet nedanför har de lagt hela varukorgen direkt i mejlet:
Om du vill prova interaktiva element bör du först tänka över två saker. För det första. Även om en hel del e-postklienter klarar av interaktiva element, så är detta långt ifrån standard inom e-postdesign. Risken är stor att majoriteten av dina mottagare inte kan läsa innehållet.
Och för det andra. Finns det negativa konsekvenser av att läsarna stannar i inkorgen? Om du förlägger hela läsupplevelsen till inkorgen kan du gå miste om viktigt trafik till din webbplats.
Se över segmenteringen
Demografi, geografi eller beteende har under en längre tid legat till grund för segmentering av målgruppen. En trend är att segmentera baserat på tiden som kunderna konsumerar innehållet.
Analysera vilken tid på dygnet som olika segment öppnar dina mejl och se om det går att dra några slutsatser utifrån innehållet.
Kanske är din målgrupp modeintresserade personer som uppdaterar inkorgen på bussen hem från jobbet med förhoppningen om att få inspiration till morgondagens outfit?
Eller är det e-postmarknadsförare som läser sin e-post på morgonen på jakt efter tips på trender som underlättar deras arbetsvardag?
Prova med olika typer av innehåll och olika tidpunkter. För att lyckas på den här punkten måste du vara noga med att följa upp och analysera resultatet.
Design ska vara rörlig
Den allra största trenden är att vara kreativ.
Om du ska uppnå riktigt bra resultat måste ditt budskap sticka ut i mängden. Ögat dras automatiskt mot allt som rör sig, därför är rörliga och interaktiva element ett självklart knep för att fånga uppmärksamheten.
Ett rörligt element får inte bara fungera som en gimmick. Det ska komplettera budskapet och ha en funktion som förbättrar upplevelsen.
Här kommer ett exempel från kedjan B&Q som blev uppmärksammade för att skapa en mikrosida - alltså en enklare form av hemsida - direkt i inkorgen.
Oavsett om du väljer att prioritera en finare segmentering eller flashig design hoppas vi att du vågar prova de senaste trenderna inom e-postmarknadsföring.
Letar du efter mer inspiration? Prenumerera på vårt nyhetsbrev APSIS More!