Sep 23 | 7 Minuters läsning

5 marketing hacks för att generera leads 

Det är svårt att göra omelett utan att ha sönder några ägg, och på samma sätt är det svårt att skaffa kunder utan leads som gått igenom din försäljningstratt.  

Din förmåga att konvertera leads (din konverteringsfrekvens) är företagens livsnerv, och den beror i sin tur på din förmåga att skaffa dem från början. För att kunna konvertera fler nya kunder måste du därför göra lika bra ifrån dig när det gäller att generera fler leads.  

För många företagare är det dock det svåraste med att skaffa nya kunder. Att spendera stora summor på reklamkampanjer är inte optimalt, och trots den hårda konkurrensen på dagens digitala marknader kan du fortfarande generera leads organiskt.  

Här är det viktigt med digital marknadsföring, eftersom du får fler digitala ögon på dig och kan visa upp ditt företag för rätt målgrupp. Med hjälp av marknadsföring kan du få fram fler intresserade leads och konvertera dem till betalande kunder, vilket är mycket positivt för ditt resultat.  

Med våra marketing hacks kan du generera fler leads och ligga steget före konkurrenterna.  

I det här inlägget går vi igenom 5 av dem: 

Generera leads till B2B-försäljning 

Leadgeneration hacks. Downloads.
  • Låst content och formulär som genererar leads – Juridikbranschen 

Ett säkert marketing hack som ger fler leads är att skapa och publicera låst content. Nuförtiden är sökmotorer som Google ett måste i säljtratten för att generera nya kunder, eftersom upp till 81 % av alla konsumenter undersöker produkter och tjänster de är intresserade av innan de köper dem.  

När företag gör sådana Google-sökningar får du direkt ett försprång om ditt låsta content ligger på första sidan av sökresultaten, oavsett om det gäller blogginlägg, webbseminarier, videor eller infographics. 

Det här är särskilt användbart för företag i juridikbranschen. Låsta dokument om den senaste utvecklingen inom avtalsrätt, på grund av det nya normala till följd av covid-19, kan till exempel få potentiella klienter som är intresserade av ämnet direkt in i din försäljningstratt.  

När formuläret fylls i kan du fånga upp leads eftersom läsarna visar intresse för att prenumerera på dina tjänster (tänk på det som att schemalägga ett strategisamtal), vilket kvalificerar dem som nya potentiella kunder. Ditt marknadsföringsteam (eller du) kan sedan gå vidare och försöka konvertera dem till betalande kunder längst ner i försäljningstratten.  

Formulär i nyhetsbrev är också ett enkelt sätt att skaffa leads. Med APSIS One kan du skapa mallar för formulär i nyhetsbrev, så att du kan hålla webbplatsen konsekvent och spara värdefull tid som du annars hade spenderat i redigeringsprogrammet.  

  • Marknadsföring via sociala medier/influencer marketing – Försäkringsbranschen 

Sociala medier är helt klart en viktig pelare i dagens digitala ekonomi. En genomsnittlig person tillbringar upp till två och en halv timme om dagen på sociala medieplattformar. Och den siffran varierar mycket. I Europas mest mogna ekonomier tillbringar potentiella leads mycket tid framför skärmar.  

Det här är värdefulla timmar där din marknadsföring kan generera leads av hög kvalitet! Det här kan vara särskilt värdefullt för företag i försäkringsbranschen.  

Det är ganska få personer som verkligen förstår hur försäkringar fungerar och vilka försäkringsalternativ som finns tillgängliga. Du kan generera leads genom att rikta dig till dem med information direkt på sociala medier. Eftersom du bara riktar dig till personer som har visat ett visst intresse för hur försäkringar fungerar är chansen god att de söker sig till dig för att få någon typ av professionell tjänst.  

Det finns en mängd strategier du kan använda eller kombinera. Du kan driva organiskt engagemang genom att anlita personer som administrerar konton i sociala medier åt företaget. Då kan du kontakta målgruppen direkt, komma med förslag och få ärlig feedback.  

Med vår marknadsföringskalender för content kan du schemalägga en contentstrategi som är anpassad till när målgruppen är som mest aktiv. Är du väldigt upptagen? Du kan också anlita sociala medieföretag som marknadsför dina inlägg till en mycket bredare publik än din egen. 

Ett annat marketing hack är att betala influencers för att generera intresse. Influencers har redan byggt upp en popularitetsnivå och trovärdighet hos din målgrupp. Det här kan vara vem som helst, från faktiska aktörer i branschen till kommentatorer eller kritiker.  

Genom att anlita sådana personer kan du använda dig av deras trovärdighet och förtroende hos målgruppen för att sprida ditt budskap. I vår teknikstack med marknadsföringslösningar finns även verktyg för marknadsföring i sociala medier som hjälper dig att få ut mesta möjliga av din reklambudget. Läs mer här. 

  • Webbplatsoptimering, engagerande CTA:s – Logistik- och transportbranschen 

Din webbplats är en de första vägarna in i din säljtratt för att generera nya kunder, och det är helt enkelt ett måste att optimera den. Från det att nya besökare kommer till din startsida måste allt på webbplatsen vara konstruerat för att styra dem mot konvertering.  

Du kan prata om optimering i oändlighet, men om din webbplats inte är mobilanpassad och responsiv (särskilt när Statista rapporterar att mobila enheter står för 54,4 % av den globala webbplatstrafiken) går du miste om värdefulla leads. Dina CTA:s är också viktiga här, oavsett om det gäller att registrera sig för nyhetsbrev, ladda ner en e-bok eller något annat.  

Dina CTA:s (call-to-action) måste hållas så korta, tydliga och övertygande som möjligt, särskilt eftersom folk nuförtiden tappar intresset snabbare än någonsin. Om ditt företag, till exempel, är inriktat mot logistikbranschen så kan du inte förvänta dig att lastbilschaufförer har tålamod att gå igenom fem långa textstycken med CTA:s. 

Potentiella kunder hittar förmodligen dig via en sökmotor. Så om din webbplats är svår att använda eller navigera går de snabbt vidare till en konkurrent.  

  • Webbseminarier – Sjukvård 

Webbseminarier är ett utmärkt sätt att informera potentiella kunder om dina produkter eller tjänster så att de kan fatta välgrundade beslut om att göra affärer med dig eller inte. De är också en bra plattform för att skapa relationer med potentiella kunder och etablera dig som expert i branschen. 

Till att börja med måste du bestämma dig för ett ämne som är intressant för målgruppen och sedan skapa en presentation som är både informativ och engagerande. 

Sedan kan du marknadsföra det för målgruppen genom att skicka e-postinbjudningar, skriva inlägg på sociala medier och köra annonser. Se till att ta med en länk till registreringssidan i allt reklammaterial, och se till att registreringsprocessen är enkel och okomplicerad. 

Innan evenemanget kan du skicka fler e-postmeddelanden som påminner potentiella deltagare. När du håller webbseminariet bör din presentation vara fullspäckad med värdefullt, användbart och relevant innehåll.  

Efter webbseminariet så har APSIS kraftfulla e-postverktyg segmenteringsfunktioner där du kan sammanställa en lista med personer som registrerat sig men inte deltog, så att du kan skicka e-postmeddelanden om kommande webbseminarier (eller länkar till det inspelade innehållet eller bildspelet), och en annan separat lista med deltagare så att du kan följa upp med ett tackmeddelande efter webbseminariet (ta även med eventuella resurser eller ytterligare information du har utlovat under webbseminariet). 

Det här är särskilt användbart för hälso- och sjukvårdspersonal, inklusive de på apotek och försäkringsbolag, och leverantörer av medicinsk utrustning och liknande. Eftersom webbseminarier kan vara ett bra sätt att nätverka och bilda strategiska partnerskap med andra icke-konkurrerande företag i värdekedjan och samtidigt generera leads.  

Eftersom de som ingår i den här målgruppen förmodligen även är i branschen är det mycket troligare att du kan konvertera dem till kunder. 

A/B-testning – Programvarubranschen 

A/B-testning är ett mycket kraftfullt marketing hack för alla digitala marknadsförare. Varför? Det beror på att olika personer i målgruppen reagerar olika på dina CTA:s, andra delar av marknadsföringsbudskapet och dina produkter.  

Med A/B-testning kan du samla in hårddata om vilka varianter av dina CTA:s och din marknadsföring som fungerar bäst för målgruppen. Det här är särskilt viktigt för företag inom programvarubranschen.  

Du får även insikter och uppdateringar i realtid om kundernas önskemål och preferenser, så att du kan anpassa dina meddelanden, ändra dina uppmaningar eller ändra andra delar av marknadsföringen om det behövs. Med ett marketing hack som det här kan du garanterat generera fler leads (och konverteringar). 

Få fler leads än någonsin med APSIS. 

Det är inte förvånande att B2B-företag ser större framgångar med vissa marketing hacks än med andra. Jurister kan till exempel skaffa fler leads med content marknadsföring än med marknadsföring i sociala medier. Rikta helt enkelt in dig på dina styrkor när du bedömer kundernas beteende. 

Eftersom olika marketing hacks kräver olika verktyg har du större nytta av en heltäckande lösning för automatisering av din marknadsföring. Då slipper du hantera (och betala för) flera olika tjänster. Med APSIS får du en mycket anpassningsbar, flexibel och användarvänlig plattform med ingående datainsikter som hjälper dig att analysera och forma kundernas beteende.  

APSIS har hjälpt kunder att nå och överträffa sina digitala marknadsföringsmål i mer än ett decennium, så vi har det som krävs för att hjälpa dig att nå dina. I vår stack finns en uppsättning verktyg och funktioner som garanterat tar din marknadsföring till nästa nivå. Boka gärna en demo redan i dag.