Feb 16 | 8 minutes read

Smarta ideér för att locka kunder för abbonnemangsbaserade företag.

Abonnemangsmodellen är på många sätt ett modernt affärsmirakel! Och det vill vi verkligen understryka, för det innebär att erbjuda dyra tjänster till låg kostnad genom löpande betalning. Så i stället för att vältra en stor kostnad över kunden och dessutom göra dina intäkter svåröverskådliga kan du sätta igång med skalbara och överkomliga priser. (Välkommen, kundretention!)


Utsikterna är synnerligen lockande. Och för ägare till abonnemangsbaserade företag (exempelvis gym och leveranstjänster), som redan eliminerat pusslandet med stabila och regelbundna intäkter, är kundretentionen nästa steg! 


Detta är förargligt: Kunder tappar ofta intresset och väljer kanske att avsluta abonnemanget på din tjänst. Med tanke på den hårda konkurrensen på marknaden är det ett hårt slag. Ett sätt att motverka detta, utöver att fortlöpande säkerställa kundupplevelser av hög kvalitet (såklart!), är att skapa ett incitamentsystem som belönar befintliga abonnenter och lockar nya.


Incitament och belöningar kan bli rätt knepiga. Lite personlig kreativitet och en gnutta ”spionerande” efter abonnenternas behov som presenteras för dem som ”Du vet väl att vi bryr oss om er?” kan funka. Möjligheterna att utforska är oändliga. 


Men sedan har vi detta: Med tanke på att konkurrenterna sannolikt har ett liknande program, hur sätter man ihop ett belöningssystem som är rejält lockande men som inte kostar skjortan? 


Om du tror att detta är möjligt har du redan kommit halvvägs! Vi rekommenderar att du läser det här inlägget om hur incitament funkar. Vi har också lagt till en vägledning som är enkel att följa, och tips om hur den kan användas. Dessa idéer till kundincitament är definitivt en bra början!

Idéer till kundincitament: Vad ska jag erbjuda?


Det finns ingen handbok eller metod som är ristad i sten för incitament- och lojalitetsprogram. Det är ingen gåta: Företag måste komma på belöningsprogram med anknytning till sådant som intresserar målmarknaden. Följande är några av de vanligaste typerna av incitamentprogram:


1.    Rabatter och återbäring
En sann klassiker. Den absolut vanligaste typen av lojalitetsprogram som företag i hela världen använder. Här kan kunder som precis registrerat sig tjäna in rabatter på sina första inköp, och lojala kunder kan även belönas med rabatter och (emellanåt) erbjudanden om återbäring på tidigare inköp.

Dessa erbjudanden kanske inte är värda så mycket i pengar, men inget gläder kunden mer än att få något ”på köpet”!


2.    Fraktfritt
Ett annat incitament är fri frakt för medlemmar som betalar ett månadsabonnemang för dina produkter. Den abonnemangsbaserade modellen tillhör inte bara tjänstebranschen längre, utan blir nu allt vanligare även inom detaljhandeln. 
Många detaljhandelskedjor, t.ex. Amazon, och även mindre företag som Dollar Shave Club, erbjuder nu medlemsprogram där köpare betalar en liten månadsavgift i utbyte mot motsvarande förmåner. Om du har en liknande verksamhet som dessa är fraktfritt ett av de bästa sätten att göra månadsabonnenter av dessa annars engångskunder.


3.    Specialförmåner vid shopping
Fraktfritt hör märkligt nog till den här kategorin. Det är bara en av de specialförmåner du kan erbjuda shoppare som väljer att betala månadsabonnemangsavgifter. Det finns en mängd andra som du kan använda. Som sagt, inget är ristat i sten. Du får själv komma på vilka förmåner som lämpar sig bäst för ditt marknadssegment.

Andra idéer är reor på specialprodukter endast för abonnenter, rabatter och annat du kan komma på – gratisprodukter, produkttestning eller betaprogram. 

En viktig fördel med betatestning: Finns det något bättre sätt att visa dina abonnenter vilken särskild status de har hos dig än att informera dem före alla andra om lanseringen av din nya produkt?


4.    Belönade rekommendationer
Belönade rekommendationer är en av de allra vanligaste incitamenten i detaljhandeln. 

Belöningspoäng, kontantbelöningar eller annan form av belöning till abonnenter som rekommenderar vänner och familj. Det är kostnadseffektivt för att främja varumärkeslojalitet och även generera kännedom genom att göra nöjda kunder till frivilliga marknadsförare.

Hur belönar man sina bästa kunder?
 

För att se till att ditt incitament- och lojalitetsprogram ger önskade resultat och inte ruinerar dig genom att bli ett Gratis-kalas måste du ha en hållbar och lockande strategi. Så här tänker vi om det: 


1.    Erbjud unika förmåner
Vad är det för vits med ett incitament- och lojalitetsprogram om det erbjuder i princip samma förmåner som finns för vanliga strökunder? Se till att lönen är mödan värd!
Fyll på med tillräckligt många förmåner för att abonnenter ska tycka att det är synnerligen värt pengarna de betalar till dig varje månad! För den där helt autentiska effekten som höjer dig högt över konkurrenterna bör du komponera ett paket som är unikt för ditt varumärke och dina produkter.


2.    Personanpassa förmåner
Ett annat knep du kan ta till för att ditt program ska ha önskad effekt är att erbjuda personligt anpassade förmåner. Människor uppskattar som regel att bli sedda som individer, inte som en del av statistiken. Baserat på data som du har inhämtat från dem med tiden kan du erbjuda dem särskilda förmåner som är anpassade efter personen. Det finns inte många bättre sätt att försäkra sig om att kunder förblir obrottsligt lojala mot din verksamhet.


3.    Tillämpa ett nivåsystem
Ytterligare ett sätt att göra ditt program mer effektivt är att tillämpa ett nivåsystem för abonnemangspriserna. Sanningen är att alla inte har lika gott ställt, och så kommer det nog att förbli. 
Du kommer se att du har kunder från vitt skilda ekonomiska klasser. Om du vill bredda din abonnentbas och maximera intäkterna har du inte råd att stöta bort någon sida av spektrumet.
Med ett nivåsystem för priser med motsvarande inslag kan du försäkra dig om att abonnenter har tillgång till så stor del av dina tjänster som de kan betala för genom att välja de planer de har råd med. Detta bidrar inte bara till att maximera intäkterna; det kan också främja ökad kundnöjdhet.


4.    Bygg kring kunders val
Inte så svårt, eller hur? Genom analys av befintliga data och eventuella undersökningar du gör medan du utvecklar ditt program bör du kunna hitta de segment av dina produkter och tjänster som är viktigast för dina kunder. Du får då en överblick över hur du ska konstruera de olika nivåerna i dina incitamentprogram.


5.    Bygg på en optimal plattform
Självklart kommer alla förhoppningar om utdelning på dina omsorgsfullt skapade incitament att rasa som ett korthus om kundupplevelsen är förfärlig. Sannolikt bedrivs hela eller delar av din affärsverksamhet på din webbplats eller app. För att dina incitament ska uppnå syftet med dem måste du därför se till att din plattform kan hantera kundernas krav och önskemål.
Förbered dig på möjligheten att rabatterbjudanden och andra incitament medför ökad trafik till din webbplats eller app. Ingen rabatt är hög nog för att förebygga den intäktsförlust som orsakas av att ha en webbplats som är långsam eller nedlusad av buggar. 


6.    Recensioner av belöningar
Ett ytterligare tips för framgång med ditt program är att uppmuntra kunder att ge recensioner. Oavsett hur välplanerad din plan är kommer kunderna alltid ha ett och annat att säga. Därför kan du uppmuntra dem till att lämna sådan feedback genom att erbjuda dem poäng, och agera på problem som tas upp.

Fördelar med att ha ett incitament- och lojalitetsprogram


Till sist, det vore snopet om vi inte skulle nämna vilka fördelar du kan vänta dig för egen del. Vilka är fördelarna med att ha ett kundincitament- och lojalitetsprogram? Ta reda på det!
 

 

1.    Det ger kunder incitament att spendera mer.


En av de absolut största fördelarna med att ha ett abonnemangsprogram som stöds av incitament/lojalitetsprogram är att få kunder att spendera mer än de hade gjort i vanliga fall. Detta kan ha undgått dig, men en hel del människor ägnar faktiskt timmar varje vecka åt ”fyndjakt”, och söker konstant efter shoppingfynd.


Blotta likheten med ett fynd kan antydas genom rabatter och andra incitament. Detta leder många sådana kunder i din riktning, och många av dem bli också abonnenter, vilket i slutändan boostar dina intäkter.


2.    Det bidrar till att göra dina kunder till frivilliga marknadsförare


Det finns knappast någon annonseringsstrategi som omsätter försäljning i samma utsträckning som kunders rekommendationer till sin omgivning. Vissa experter tillskriver detta så mycket som hälften av alla detaljhandelsinköp. 


Bortse från statistikattacken en sekund. Det är faktiskt begripligt, om du tänker efter. Är det mer sannolikt att du ska köpa något du just såg i en irriterande 30-sekunders reklamsnutt mitt i ditt favoritprogram på tv? Definitivt inte. Varför? Det sista du vill ha är en sopig försäljare som vill sälja på dig ett smörgåsbord av nonsens. 


Men om en betrodd vän eller anhörig rekommenderar varan till dig har den klarat trovärdighetsprovet. Poängen är att ett system som belönar rekommendationer lätt kan få hjulen att snurra. Låt det utvecklas av egen kraft och se resultaten rulla in.


… Kundincitament får ett JA!


Precis som att komma hem till sin favoriträtt kärleksfullt tillagad av mamma älskar kunder en förmån. Incitament och belöningar är därför tveklöst bland de bästa sätten att säkra kundretention och se till att abonnemangsavgifterna fortsätter att flyta in! 


Och med den samling tips och bästa praxis vi har beskrivit i den här artikeln kan du få kundretentionen att gå som en dans, utan större belastning av din marknadsföringsbudget och samtidigt som dina intäkter når nya höjder.
APSIS One är ett oavhängigt digitalmarknadsföringsföretag som har lyckats otroligt bra med att förse företag inom olika sektorer med högkvalitativa riktlinjer och verktyg för marknadsföring. 


Om du vill löpa linan ut med din högt uppskattade krets av lojala kunder är ett av de verktyg vi erbjuder Contentmarketing-kalendern, där du kan planera belönings-/tillväxtinnehåll för hur man får större nöje av dina tjänster och andra smarta grejer. 


Om du tänker sätta ihop belöningar för den mest tillgivna fanclub i din kundbas bör du passa på att imponera på dem. Då lever det kvar i minnet tillräckligt länge för att göra dem till frivilliga lojalister och apostlar för dina varumärken. En kostnadsfri provperiod kan högst sannolikt hjälpa dig att utforska den mångfald av sätt som vi kan hjälpa dig på för att få rätta gnistan i din strategi!