Jun 11 | 4 Minuters läsning

GDPR-bakfylla? 5 strategier för att vinna tillbaka dina prenumeranter

Jag vet vad du tänker: inte ett till inlägg om GDPR…

Under det senaste halvåret har marknadsförare och konsumenter bombarderats av inlägg om GDPR. Som en följd är du säkerligen trött på att höra om (den ack så viktiga) lagen igen och igen och igen.

Du kan andas ut! Detta är inte ett torrt inlägg som dyker ned i juridiska detaljer. Följande blogginlägg kommer snarare handla om fem strategier som ökar chansen att du vinner tillbaka förlorade prenumeranter och kunddata i GDPR:s kölvatten.

 


Allt fler marknadsförare har insett att GDPR för med sig positiva effekter på lång sikt. Dock lider många av svidande kortsiktiga konsekvenser såsom en förlust av värdefull kunddata och avsmalnande listor.

Symptom efter GDPR: Förlorad kunddata och bortfall av prenumeranter

Om du använder samtycke för att uppfylla kraven för GDPR har du med största sannolikhet skickat ut en drös utskick för att få explicit tillåtelse att skicka kommersiella meddelanden. Men i jakten på samtycke gick du förmodligen bet om både kunddata och prenumeranter.

Konsekvens kan bli att det blir svårare att bedriva en personaliserad omnikanalstrategi eller framgångsrik leadshantering. Detta beror på att du bryter mot GDPR om du skickar automatiserad e-post utan kundens uttryckta samtycke.

Även om detta kan vara svårsmält så är det inte bara negativt. Kunddatan i din databas och prenumeranterna i dina listor är trots allt människor som har explicit har visat intresse för dig.

Plåster på såren: Högre engagemang och bättre siffror

Verkligheten post-GDPR innebär att du till allt högre grad är i kontakt med människor som genuint tycker om dig. Istället för att skicka utskick till en person som är totalt ointresserad av dina kommersiella närmanden pratar du med prospekt och kunder som blir glada så fort ett meddelande dimper ned i inkorgen eller mobilen.

Allegorin om dejting förkroppsligar skillnaden i kundengagemang efter GDPR. Även om vägen mot lagenlighet har kantats av hinder och gupp för många kan vi inte bortse från de positiva effekterna.

 


Men vad kan du göra för att vinna tillbaka förlorade prenumeranter och värdefull kunddata? Nedan följer fem behandlingar som kan lindra din GDPR-bakfylla.

Behandling #1: Transparens och utbildning

Minska misstroendet om data med transparens som ditt mantra. Genom att utbilda dina kunder om datadriven marknadsföring och bearbetning av data ökar graden av tillit och mängden data du blir förtrodd med.

Och som vi alla vet…

Ju mer data – desto skarpare marknadsföring.

Vi skrev ett blogginlägg om samspelet mellan GDPR och tillit. Vill du veta mer? Läs här!

Behandling #2: Förmedla fördelarna med att prenumerera

Startskottet för GDPR markerar knappast slutet för e-postmarknadsföring. Skillnaden är snarare att du, om du har valt samtycke som din legala grund, delvis behöver börja om på ny kula.

Promota ditt nyhetsbrev på olika kanaler om du vill få (eller återfå) prenumeranter och vinn extra poäng genom att formulera lockande texter som trycker lite extra på det gyllene “what’s-in-it-for-me”. Se även till att dina anmälningsformulär följer GDPR:s riktlinjer.

Vad är skillnaden mellan opt-in och samtycke? Sahar Torabi ger dig svaret!

Behandling #3: Använd alla kanaler för att maximera din digitala marknadsföring

Du har förmodligen förlorat en del prenumeranter som inte uttryckt explicit samtycke. Men har de gått med på SMS-marknadsföring eller databearbetning genom cookies?

De kortsiktiga effekterna på din e-postmarknadsföring och datadrivna marknadsföring må svida är dina marknadsföringsaktiviteter inte isolerade till dina olika kanaler. Använd därför varje kundkontaktyta för att få fler prenumeranter och mer kunddata.

 

 

Behandling #4: Omvärdera dina KPI:er

Eftersom du har nya listor med nya förutsättningar behöver du slänga en blick på dina siffror och hur du benchmarkar dem. Varför? För att din databas över prenumeranter består av engagerade personer som vill föra en dialog med dig.

Detta betyder att din öppningsfrekvens och klickfrekvens ökar medan din avvisningsfrekvens och grad av opt-out minskar. Som en följd behöver du omvärdera din målsättning och målbild för att matcha din nya listor.

Behandling #5: Analysera genomslaget i dina utskick

Du behöver ta nya krafttag om du vill öka sannolikheten att dina nuvarande prenumeranter stannar. Personalisering må vara din starkaste hand, men om du inte är helt familjär med avancerad databehandling och datadriven marknadsföring kan du börja med att analysera dina rapporter.

Vilken typ av utskick genererar bäst resultat för vilket segment? Analysera och A/B-testa för att räkna ut vad dina mottagare vill läsa och vad som faktiskt konverterar. Använd alltså den data du har för att optimera din kommunikation nu och i framtiden.

För att summera…

Under den första halvan av 2018 präglades flesta marknadsförares sinnen av orolighet och juridisk huvudvärk. Men vi har kommit över till andra sidan helskinnade och är åter på rätt väg mot träffsäker digital marknadsföring. Med detta sagt så har arbetet för att vinna tillbaka kundbasen precis börjat…

 

Vill du veta mer om GDPR? Ta en kik på vår överlevnadsguide!