Feb 18 | 7 Minuters läsning

Hur försäljningsmodellen direct-to-consumer (D2C) ändrar hela spelplanen

D2C undanröjer hinder på vägen mot att förbättra din e-handelsnärvaro och öka kundupplevelsen – till en minimal kostnad. Ta reda på hur! 


Världens ekonomi och försörjningskedjor är uppbyggda enligt en ganska enkel traditionell modell – tillverkare levererar produkter som distributörer sedan transporterar till återförsäljare, som i sin tur säljer produkterna till slutanvändare.  

Det var en säker modell som aldrig kunde slå fel, eller åtminstone var det vad man trodde tills covid-19-pandemin 2020 skapade oanade nivåer av störningar i försörjningskedjan. Lyckligtvis tvingade detta företagen att utforska nya och innovativa distributionsmetoder. 

 


I den här artikeln kommer vi att dyka rakt ner i allt som finns att veta om affärsmodellen D2C och den potential som den erbjuder för att ge dina kunder överlägsna shoppingupplevelser. Och när du läst färdigt har du lärt dig: 

 

  1. Varför D2C-försäljningsmodellen inte bara är cool utan också en absolut självklarhet för ditt företag.  
  2. Några knep, tricks och verktyg för att uppnå och bibehålla god tillväxt med hjälp av den här innovativa modellen för att öka försäljningen och varumärkesaccelerationen.  


Vad är direct-to-consumer? (D2C) 

Enkelt uttryckt är D2C (direct-to-consumer) en försäljningsstrategi där tillverkare hoppar över mellanhänderna i leveranskedjan och i stället distribuerar direkt till kunderna. Det är särskilt betydelsefullt inom e-handeln, där stora varumärken och tillverkare som Apple, Gucci m.fl. nu helt enkelt överger återförsäljarmodellen och skapar webbplatser för att sälja direkt till kunderna.  


Och den här modellen används faktiskt inte bara online. Varumärkena utnyttjar också D2C genom att öppna flaggskeppsbutiker (Apple och Gucci, återigen, är välkända för sina fysiska butiker), fullsortimentsbutiker, kiosker i gallerior och varuhus eller tillfälliga pop-up-butiker på slumpmässiga platser för att få uppmärksamhet och skapa en hype.  

Vad är skillnaden mellan affärsmodellerna B2C och D2C? 


D2C-modellen ska inte förväxlas med B2C-modellen, där tillverkare visserligen också säljer till konsumenter men där de vanligtvis måste använda den vanliga leveranskedjan med grossister, distributörer och återförsäljare. Även om de båda begreppen ofta används synonymt betyder de inte samma sak. De är inte heller konkurrerande modeller. 


Se D2C som en delmängd av B2C-modellen – en av tillverkarnas många strategier för att nå ut till så många konsumenter som möjligt. Dessa företag har fysiska butiker och webbplatser för att sälja D2C, men de har också vanliga B2C-distributionskedjor för att få ut sina produkter på hyllorna över hela marknaden. 

 
Vilka är fördelarna med D2C-modellen? 


Förutom att du slipper anlita en (svindyr) expert som lär dig allt om hur du gör det själv har D2C många andra fördelar. Möjligheten att skippa mellanhänder är en win-win-situation, inte bara för företag utan även för konsumenter: 

  • Snabbare och ökad försäljning 

En av de viktigaste fördelarna med D2C-handel är att den dramatiskt förkortar tiden från det att en produkt rullar av produktionsbandet tills den levereras till kunden. I den vanliga leveranskedjemodellen går produkterna igenom flera cykler, vilket gör att det ibland tar upp till flera månader innan de levereras. Det är inte ovanligt att hyllorna i snabbköpet är fulla av varor som tillverkades för ett år sedan.  


D2C löser detta. Med en webbplats, flaggskeppsbutik eller pop-up-butik kan varumärken nu sälja sina produkter nästan omedelbart efter att de har rullat ut från produktionslinjerna. Apples senaste iPhone-modell är ett bra exempel. Den 14 september 2021 tillkännagav Apple lanseringen av iPhone 13-serien. Tre dagar senare, den 17 september, gick det att förhandsbeställa telefonerna och den 24 september, bara tio dagar efter tillkännagivandet, blev telefonen tillgänglig och leveranserna inleddes.

 

  • Lägre priser och högre vinster 


Genom att ta bort mellanhänderna krävs färre prispåslag, vilket ger lägre produktpriser i slutänden. Distributionstjänster kostar pengar, och både grossister och återförsäljare måste göra vinst. Det som händer är att ju längre distributionskedjan är, desto dyrare blir produkten.  


D2C minskar dessa ackumulerade, genomsnittliga kostnader, vilket gör att företagen kan tjäna ännu mer pengar. Kunderna sparar också mer pengar. Detta är suveränt för kundupplevelsen, men det hjälper också företagen att täcka sina kostnader och göra vinst på sina produkter. Snabbare än någonsin. 

 

  • Ökad kundlojalitet 


Kostnaderna för att skaffa nya kunder och ännu fler kostnader för att behålla befintliga kunders lojalitet håller företag i ett järngrepp. Det gäller att hela tiden optimera marknadsföringsinsatserna för maximal konvertering och ökade intäkter.  

Vanligtvis använder varumärken största delen av sina marknadsföringsutgifter till att skaffa nya kunder. På grund av den hårda konkurrensen är konverteringsgraden tyvärr ofta låg och de flesta företag måste till stor del förlita sig på intäkter från återkommande kunder. 


Med D2C-strategin kan företag minska kostnaderna för att skaffa nya kunder, jämfört med konkurrenterna, och odla kundlojalitet, vilket ger dem möjlighet att behålla sina kunder i betydligt högre grad och öka sin lönsamhet. Dessutom kan du visa upp ett bredare produktsortiment (vilket annars är omöjligt för återförsäljare, på grund av utrymmesbrist och behovet av att lagerhålla produkter från – just det – dina konkurrenter). 


Vi tar en titt på Apples fallstudie: Marknadsanalytiker har gång på gång förklarat företagets oöverträffade framgång med dess kultstatus. En kultstatus som i sin tur beror på dess omsorgsfulla varumärkesarbete och en genuin kundupplevelse – två viktiga faktorer som inspirerar till orubblig lojalitet även hos skeptiska potentiella kunder. 


D2C-försäljning har gjort det möjligt för Apple att leverera skräddarsydda produkter direkt till sina kunder så snabbt som möjligt. På samma sätt har företaget med hjälp av Apple-butiker, onlineforum och riktade meddelanden lyckats bygga upp en tajt community av miljontals lojala kunder. Det är därför inte ovanligt att Apple-kunder köper flera iPhones, MacBooks, iPads, iWatches och andra Apple-produkter. Strategin har också aktivt bidragit till att konvertera förstagångskunder (utan kostnad för företaget!). 

 

  • Bättre anpassning och en överlägsen kundupplevelse 


Inget gör kunder så köpglada som personliga produkter. Faktum är att det är en viktig del av arbetet med lyxvarumärken, som även små varumärken har tagit till sig med stor framgång. I traditionella distributionskedjor tillverkas produkter helt enkelt i massproduktion utan variationer och skickas till butiker där konsumenterna får köpa dem. 

Men kunderna uppskattar den nära relation till varumärket som personanpassade produkter ger och betalar gärna lite mer för produkter som är skräddarsydda enligt deras egna unika önskemål. Traditionella distributionskedjor gör det här betydligt svårare att åstadkomma. D2C, å andra sidan, är en perfekt modell för anpassningar.  


Med en webbplats eller en fysisk flaggskeppsbutik kan konsumenterna helt enkelt logga in eller kliva in och göra specialbeställningar som kan levereras senare.  


Genom att sälja direkt till konsumenterna kan du erbjuda ett mycket större utbud av alternativ än vad du kan göra genom en tredjepartsförsäljare. Föreställ dig att ditt företag tillverkar jaktutrustning. Varuhusen kommer helt enkelt att placera några av dina produkter (de som de anser vara bästsäljare) från sina lager på hyllorna tillsammans med alternativ från andra märken. (Ta en tur till närmaste lokala butik så ser du vad vi menar.) På din egen webbplats eller en fysisk butik kan du i stället visa alla alternativ du erbjuder, så att kunderna kan välja exakt det de behöver. 


Genom att sälja direkt till konsumenterna kan du också samla in och analysera data och få insikter om konsumenternas beteende och preferenser. På så sätt kan du göra välgrundade produktutvecklings- och marknadsföringsval för din målgrupp. 

 

  • Direkt återkoppling 


Det här är kanske den mest underskattade fördelen. Vanligtvis returnerar konsumenter produkter de inte är nöjda med och lämnar in klagomål till den butik där de köpte dem.  


Det är sällan som klagomålen kommer hela vägen fram till dessa företag och i många fall får konsumenten aldrig något svar. Det här är förstås inte bra för företagets varumärke och anseende.  


Genom direktförsäljning kan företag i stället få recensioner eller klagomål direkt från konsumenterna, vilket gör att de kan lösa kundernas problem direkt eller vända sig till produktutvecklings-teamen för att få bättre affärsresultat. 

 

Sammanfattningsvis 


En sliten (men sann) klyscha i dagens globala affärslandskap lyder: ”Om det funkar behöver du inte laga det”. Men för de flesta företagare är direktförsäljningsmodellen (D2C) den ”lagning” som de inte visste att de behövde, tills COVID utlöste ett onlinebeteende hos kunderna som normaliserade digitaliserad direktförsäljning som det bästa alternativet framför den traditionella försörjningsmodellen B2C.  


Det är ett fantastiskt sätt att bygga goda relationer med dina kunder och förbättra varumärkeslojaliteten, vilket garanterar återkommande köp och mer uppmärksamhet kring ditt varumärke.  


Om du har läst ända hit har du förmodligen insett att du behöver de bästa verktygen för att få bästa möjliga resultat. Med APSIS One får du smidig hjälp med de tekniska detaljerna inom detaljhandelsmarknadsföring och allt som krävs för att bygga upp en verksamhet. Läs om alla de varumärken i branschen som redan i dag förlitar sig på oss! 


Med en lättanvänd, heltäckande marknadsföringsplattform får du tillgång till alla de verktyg du behöver för att effektivisera din strategi när du inför D2C-modellen. APSIS One hjälper dig också att utveckla och bibehålla en hållbar konkurrensfördel gentemot dina konkurrenter.  


Varför inte boka en demo och se med egna ögon?