Förhöj kundupplevelsen med 3 automatiserade flöden för B2C
Kundupplevelsen är ditt levebröd. Och det är din uppgift att baka degen till perfektion.
I dagens e-handelsklimat definieras din framgång av dina kunder. Så, hur kan automatisering bana vägen för en kundupplevelse som engagerar? Jag vägleder dig genom tre flöden för tre olika steg i kundresan!
Automatisering är ett kraftfullt verktyg som minskar din arbetsbörda, sänker din overheadkostnad och ökar din säljproduktivitet. Men den verkliga kraften i att kunna engagera personer till den grad att de självmant tar nästa steg i kundresan. Hur? Genom att säkra leveransen av rätt innehåll till rätt person vid rätt tidpunkt – oavsett kanal.
Låter det komplicerat? Det behöver det inte vara. Låt mig vägleda genom tre effektiva flöden som skapar svårslagna resultat för både dig och dina kunder.
Välkomst-flöden tar vara på engagemang
En opt-in är den bästa gåvan marknadsförare kan få. Även om handlingen i sig kanske inte är så stor så är det psykologiska arbetet bakom ridån desto större.
Att en person är villig att uppge sina personliga uppgifter i utbyte mot kommersiell kommunikation, såsom nyhetsbrev, är i syvende och sist en effekt av engagemang.
Genom att komma i kontakt med ditt företag på olika plattformar och kundkontaktytor har personen kontinuerligt byggt upp ett intresse för ditt varumärke eller ett behov för dina produkter.
Det blir då ditt ansvar, som marknadsförare, att ta vara på det nyfunna engagemanget. Det perfekta svaret på prenumerantens “hej”? Ett välkmnande e-postmeddelande.
Men…
Att konstant hålla koll på opt-ins för att manuellt skicka ut ett välkomstmejl är knappast en enkel uppgift. Räddaren i nöden? Ett system för marketing automation. Genom att skapa formulär så triggas ditt flöde och dina utskick skickas vid exakt rätt tidpunkt – utan manuell tidsfördröjning.
Men hur fungerar det? Vi har förklarat processen i detalj i vårt whitepaper, men ett enkelt och effektivt exempel är:
- Skapa ett formulär för att få samtycke och för att samla in data.
- Skapa ett välkomstmeddelande som aktiveras av triggerpunkten i formuläret.
- Sätt en timer för ditt uppföljningsmejl.
Flöde efter köp förlänger kundresan
Kunder som nyligen köpt en produkt från dig kommer att hålla ett extra öga efter dig i inkorgen. Det kan vara lätt att anta att kundresan avslutas efter köp, men verkligheten är att kundresan är betydligt mer cirkulär än linjär.
Detta betyder att du måste se till att vårda kunden även efter avslutat köp för att ta relationen till nästa nivå. Faktum är att en vänlig påminnelse med rabattkoder, personaliserade produktrekommendationer eller en inbjudan till din lojalitetsklubb kan förstärka din position i kundens medvetande.
Ett exempel på ett flöde kan vara:
- Ett transaktionellt mejl med orderbekräftelse skickas ut.
- Ett uppföljningsmejl skickas ut med ett erbjudande att bli medlem i din lojalitetsklubb.
- Kunder som konverterar läggs automatiskt till i ett nytt flöde för din lojalitetsprogram.
Flöde för förbrukningsvaror: en kundorienterad service
Säljer du förbrukningsvaror såsom linser eller bläckpatroner? I så fall kan ett flöde för förbrukningsvaror vara din räddare i nöden som höjer din intäkt och förvandlar kundresan till ett kretslopp av återköp.
Genom att beräkna hur lång tid det tar att förbruka dina varor kan du sätta timers som påminner kunden att det är dags att fylla på – innan de inser det själva. På så vis får kunden en relevant och serviceorienterad påminnelse samtidigt som du blir det självklara valet för återköp.
- Köpet triggar flödet.
- En timer ställs in på en specifik tid utefter produktens genomsnittliga konsumtion. Detta kan exempelvis vara:
a.) 25 dagar för ett 30-pack endagslinser.
b.) 60 dagar för ett bläckpatroner med en genomsnittlig förbrukning på 80 dagar. - Påminnelsen skickas ut.
Jag har väglett dig genom tre flöden för tre olika steg i kundresan. Vill du inspireras av fyra andra populära och effektiva flöden?
Hämta ditt exemplar av vår handbok: Marketing Automation för B2C: 7 effektiva flöden som du borde prova.