Feb 23 | 5 Minuters läsning

Fördelarna en marknadsföringsplattform kan ge ditt företag

Om du strävar efter bästa möjliga resultat i år, funderar du säkert över sätt att optimera din verksamhet på. Marknadsföringsplattformar och integrationer kan vara nyckeln.

Den första reaktionen på COVID-19 och det nya företagslandskap som pandemin formade var att vi skulle få jobba hårdare. Men med rätt verktyg till hands behöver inte detta vara fallet. Nyckeln är att jobba smartare.

Stora, medelstora och små företag runt om i världen kommer rikta in sig på att förbättra marginaler och leta efter smartare sätt att bedriva sina verksamheter på, och det positiva är att det inte behöver kosta skjortan.

Om du är i början av din företagsresa kan marknadsföringsplattformar och integrationer  vara en nyckel till att öka dina vinster och bygga ditt varumärke.

Gå inte miste om kunder

Det finns inget som bromsar ditt företag mer än missnöjda kunder, och det handlar inte bara om produktutbudet. Att motivera kunder till köp och sedan omvandla dem till återkommande kunder tar tid, och det kräver att man verkligen investerar i kundupplevelsen.

Den bästa produkten innebär inte alltid bäst försäljning och bäst vinst. Om du lyckas kommunicera med kunderna bättre än dina konkurrenter ligger du redan två steg före dem och två steg närmare till att kamma hem lite extra $$$.

Med marketing automation kan du expandera ditt företag, och även hålla igång det i dessa tider. Så, vad kan en marknadsföringsplattform kan göra för dig?

Ökad personalisering

Som vi kort nämnt i sektionen ovan är det oerhört viktigt att se till att dina kunder är nöjda. Rabattkoder och specialerbjudanden kan vara en bra taktik, men det allra viktigaste är att göra personer som tidigare köpt av dig nöjda.


Kostnaden för att värva nya kunder jämfört med att motivera tidigare kunder att köpa igen skiljer sig enormt. Det är 500% dyrare! Så se till att du håller din befintliga kundbas nöjd med smart personalisering.

Gör de personer som tidigare köpt av dig nöjda genom erbjudanden

 

Men lyssna inte bara på oss, här har du mycket intressant statistik för personalisering av email från Campaign Monitor:

  • Endast 39% av e-handelsföretag skickar personaliserade email
  • Email med personaliserade ämnesrader öppnas med 26% mer sannolikhet
  • Personaliserade email ger 6x fler genomförda köp
  • Marknadsförare har märkt en 20% ökad försäljning genom personaliserade email

Personalisering fungerar

Det finns några intressanta anledningar till varför du bör använda en marknadsföringsplattform för att hjälpa dig igenom automatiseringsprocessen. Integrationer med marknadsföringsverktyg kan hjälpa dig att segmentera kundlistor till grupper, som du sen kan skicka relevanta erbjudanden och email till.

Personalisering kan innefatta aktiviteter som att samla beteendedata så att du kan leverera marknadsföringskommunikation till dina kunder som motsvarar deras förväntningar av ditt företag, eller så kan det helt enkelt handla om att du skickar email med förnamn i ämnesraden.

Det viktigaste att ta med sig är att personalisering fungerar, och oavsett om du vill djupdyka i det eller börja lite smått så kan en marknadsföringsplattform hjälpa dig. 

Förbättra din användning av kunddata

Utan en marknadsföringsplattform kan det vara svårt att:

  1. Effektivt och ändamålsenligt samla din kunddata
  2. Veta hur du får ut så mycket som möjligt av din data.

Som tur är finns det en lösning på det här problemet. För att bättre förstå dina kunders behov behöver du rätt data. När du har det kan du få ett bättre grepp om vilka hinder som kunderna ställs inför ett köp, eller vilka förväntningar som finns och när de förändras.

Det rätta marknadsföringsverktyget hjälper dig att samla, fördela och analysera kunddata på ett bättre sätt. När du gjort det kan du fatta mer välinformerade beslut som ger bättre utfall och nöjdare kunder.

Datan kan användas för personaliserade emailkampanjer som är ett utmärkt sätt att vinna tillbaka gamla och värva nya kunder. Datarapporter och hur de kopplas ihop med automatiserade flöden är nyckeln till att öka tillväxt under 2021.

Bättre effektivitet

En av de främsta fördelarna med marketing automation är att det gör det möjligt för dina marknadsförare att nå ut till kunder på ett personaliserat sätt i flera olika kanaler. Marknadsförare kan kommunicera med kunder via email, SMS eller annonser online.

Marknadsföringsplattformar kan även utföra uppgifter som traditionellt görs av människor, t.ex. merförsäljning och korsförsäljning. Med marketing automation kan du skapa regler i programvaran som automatiskt styr emailutskicken för att nå målet. 

Med plattformen kan du skapa personaliserade merförsäljningsmöjligheter, särskilt kring speciella tillfällen som jul och Black Friday.

Här är ett exempel: säg att du driver en sportbutik, och en kund kommer in för att köpa löputrustning. Om du har deras emailadress kan du efteråt skapa en kampanj som uppmuntrar dessa kunder att köpa en annan produkt för löpträning, eller så kan du vid ett senare tillfälle meddela dem om de senaste löparskorna som kommit in.

Den här typen av smart kommunikation kan verkligen öka kundlojaliteten.

Email är effektivare än någonsin

Marknadsföringsplattformar kan göra din användning av email effektivare än någonsin. Vi har sett hur personalisering och en effektivare användning av data verkligen kan lyfta ett företag, och att få ut max av din e-postlista är superlätt.

Om du redan har datan så kan den med rätt hantering vara en oerhört kraftfull resurs för att öka försäljning och rivstarta 2021.

Vi har sett hur några få enkla automatiseringar kan öka kundlojalitet - samtidigt som personalisering kan hjälpa med att förbättra kundupplevelsen, vilket är nyckeln till att få ut mer med små medel.

Förbättra dina kampanjer på sociala medier

Hantera alla kampanjer på sociala medier på ett och samma ställe med Apsis One

 

Marketing automation gör det möjligt för dig att hantera dina kampanjer på sociala medier från ett ställe. Du kommer kunna fördela din annonsbudget klokare, och använda data smartare för att rikta in dig på rätt kunder eller personalisera dina meddelanden.

Och återigen: ett verktyg för att segmentera kunder kan säkerställa att du når rätt personer och upprätthåller en relevant kommunikation från ditt företag.

Använd en marknadsföringsplattform för att turboladda dina aktiviteter

Som vi såg i inlägget ovan är marknadsföringsplattformar och integrationer mycket viktiga om du vill turboladda dina aktiviteter och få ut max av 2021.

Områden som sociala medier och email kan förbättras ordentligt med de här verktygen, samtidigt som man kan öka medarbetarnas effektivitet.

Automatisering hjälper dig att effektivisera användningen av data, vilket är ett område som företag misslyckas med. Effektiviseringen kan leda till ökad försäljning, ökad kundnöjdhet och ökad kundlojalitet.

 

Med allt detta i åtanke, varför skulle inte ditt företag använda en marknadsföringsplattform? För att ta reda på mer om hur en marknadsföringsplattform kan hjälpa dig, klicka in på Apsis hemsida nu!