Aug 25 | 4 Minuters läsning

Dynamic Assets: Så automatiserar du innehållsproduktionen i din e-postmarknadsföring

 

 

 

Varumärken som vill förbli relevanta i digitala kanaler behöver en stadig ström av nytt innehåll. Inte minst när det gäller e-postmarknadsföring, där kunder och prenumeranter förväntar sig ett högt nyhetsvärde.

Men att arbeta med innehåll medför en del tråkiga och repetitiva uppgifter. En marknadsförare får väldigt lite kreativ belöning av att lägga till priser i en produktlista eller uppdatera siffror i ett diagram. Att kopiera och klistra in innehåll är inte bara tråkigt – det kan även leda till formateringsfel och andra onödiga misstag.

Så, tänk om det fanns ett sätt för att mata in innehåll från en extern datakälla till din marknadsförings-e-post?

Vi ska titta närmare på Dynamik Assets: en ny funktion i APSIS One som sparar både tid och kreativ energi.

Så arbetar du snabbare och mer enhetligt med Assets

Innan vi går på djupet med Dynamic Assets, behöver vi en grundläggande förståelse för vad Assets är och hur de används i APSIS One. En Asset är en platshållare för innehållselement såsom rubriker, brödtext och bilder. När du arbetar i APSIS Ones e-postredigerare, kan du spara vilken kombination av innehåll som helst och återanvända som en Asset i andra e-postmeddelanden.  

 

 

 

Om du vill lägga till Assets i din e-post, drar du den helt enkelt till redigeraren enligt animeringen ovan.

Men det finns ett krux. 

Assets är statiska. De hjälper dig att få rätt bildstorlek och teckensnitt på plats, men du måste ändå lägga till det faktiska innehållet själv.

 
Det är just här Dynamic Assets kommer in i bilden. 

I huvudsak fungerar Dynamic Assets på samma sätt som statiska Assets: båda är platshållare för innehåll som du använder för din e-postdesign. Så hur skiljer de sig åt? 

En dynamisk tillgång hämtar innehåll (bilder och text) från en extern webbadress som innehåller en XML- eller Json-fil och lägger till innehållet i din e-post. När en uppdatering görs av innehållet i URL:en ändras också innehållet i e-posten. Därav namnet Dynamic.

Att lägga till nytt innehåll i dina e-post blir lika enkelt, och givande, som en drag and drop.

I videon nedan visas hur en Dynamic Asset hämtar en lista över produkter (hotell) från en extern URL (Json) och lägger till innehållet i e-postmeddelandet. 

Fördelarna med Dynamic Assets i e-postmarknadsföring

 

En enda sanningskälla

När produkter marknadsförs online behöver marknadsförare förlita sig på att de får rätt information. Att arbeta mot en kort deadline och se till att priserna är uppdaterade eller att produktlagret är korrekt kan ge en del huvudvärk. Dynamic Assets gör det möjligt för organisationer att få bort interna silor och använda samma datakälla. 

Om du till exempel är en detaljhandlare på nätet kan du exportera innehåll från din e-handelsplattform och mata in det i dina e-postmeddelanden.

Effektivisera din innehållsproduktion

Varumärken som producerar mycket innehåll förlitar sig på möjligheten att skala sitt budskap för olika kanaler och kundkontaktytor. Många B2B-företag inkluderar till exempel ett nyhetsflöde med de senaste artiklarna i sina e-postmeddelanden. När ett nyhetsflöde ska läggas till i e-posten föredrar marknadsförare att kopiera de ursprungliga bilderna, rubrikerna och ingresserna.

I stället för att manuellt kopiera och klistra in eller snabbt skriva om texten placerar Dynamic Assets omedelbart rätt innehåll på rätt plats. Du behöver bara exportera bloggartiklarna till en XML- eller Json-fil och se hur innehållet automatiskt fylls på i e-posten. Magiskt, eller hur?

Automatisera dina arbetsflöden

Automation har varit en av makrotrenderna inom marknadsföring under det senaste årtiondet. Att automatisera arbetsflöden har fördelar som sträcker sig längre än till att bara spara resurser. Genom att reducera det manuella arbetet kan man frigöra värdefull tid för att skapa smartare marknadsföring som genererar tillväxt. Det är en stor vinst för alla.

Visa rätt innehåll för rätt segment

Marknadsförare bör ständigt sträva efter att vara så specifika och relevanta som möjligt i sin kundkommunikation. Precis som allt annat innehåll kan en Dynamic Asset inkluderas eller exkluderas från dina kundsegment. Du kanske har kontaktuppgifter som inte är relevanta för kunder från ett visst geografiskt område. Eller så vill du kanske marknadsföra en rabatt till de som inte har köpt något under den senaste månaden? 

Läs mer om hur du kan använda segmentering för dina Dynamiska Assets. 

Kommande funktioner: Säkerställ samtycke och personalisera

Dynamic Assets är en funktion som är tillgänglig för alla som använder APSIS One Email Tool. En kommande funktion är att APSIS One-användare ska kunna inhämta samtycke automatiskt innan de skickar ett e-postmeddelande. Denna funktion gör det möjligt att schemalägga återkommande nyhetsbrev med Dynamic Assets i förväg samt inkludera dem i ett automatiseringsflöde. I framtiden kommer Dynamic Assets också att innehålla mer avancerade funktioner för personalisering. 

 

Vill du veta mer om Dynamic Assets? Besök Knowledgebase för att få svar på dina frågor! Och om du fortfarande inte använder APSIS One kan du prova Dynamic Assets genom att registrera dig för vår kostnadsfria 14-dagars provversion!