Ämnesraden
Ämnesraden är det som kan kallas för namnet på ditt utskick. Det är det första och enda man ser av ditt brev förutom avsändaren. Ämnesraden ska på ett bra sätt sammanfatta vad brevet eller erbjudandet handlar om - och locka mottagaren att öppna brevet.
Det är lätt hänt att man tänker att ämnesraden inte är så viktig eller att man sparar den till sist och skriver ihop något i en hast. Men ämnesraden har stor betydelse för hur pass bra ditt e-postutskick kommer att lyckas och den förtjänar en hel del uppmärksamhet. Här kommer några tips om vad du kan tänka på när du skriver ämnesrader!
Hämta vår kostnadsfria checklista för ämnesrader, eller ladda ner vår kompletta handbok för e-postmarkandsföring.
En av de tre viktiga grundstenarna
Avsändare, ämnesrad och tidpunkt. Det är de tre viktigaste beståndsdelarna som avgör om ditt brev kommer att bli öppnat. Som mottagare är det viktigt att brevet kommer från någon man känner igen och att det kommer vid en tidpunkt då man är beredd att läsa. Men det som kan vara helt avgörande för om man bestämmer sig för att antingen öppna och läsa brevet eller slänga det i papperskorgen är ämnesraden.
Är den lockande? Har den ett bra erbjudande? Blir jag nyfiken? Om svaret är "ja" på minst en av frågorna har du goda chanser att bli läst.
Längden - under 50 tecken
En bra ämnesrad är kort. Och med kort menar vi faktiskt riktigt kort - under 50 tecken, inklusive mellanslag. Det finns flera goda anledningar till att du bör öva dig på att spara in på orden.
1. En kort ämnesrad går att läsa med ett ögonkast. Du är inte den enda som skickar e-post, så du måste förmedla det du vill säga så att det går att förstå snabbt. Lägg det viktigaste först. De tre första orden är de som människor läser mest noggrant.
2. En lång ämnesrad blir avklippt i många e-postprogram och speciellt i mobiltelefoner. Det spelar ingen roll hur bra din ämnesrad är om den inte går att läsa. Efter 49 tecken försvinner allt som kommer därefter, så se till att säga det viktigaste först.
3. Spamfilter gillar inte långa ämnesrader. Du ökar risken för att ditt meddelande fastnar på vägen om din ämnesrad är längre än 49 tecken.
Berätta om innehållet - uppmana till handling
Ta gärna för vana att läsa rubriker i tidningar. Fundera över hur rubriksättaren arbetar med ord och meningar. Ofta är det klurigt och kreativt, men det är nästan alltid lätt att förstå vad artikeln kommer att handla om. En rubrik, eller en ämnesrad för den delen, behöver inte alltid följa konventioner eller vara helt rätt grammatiskt - det viktiga är att kommunicera.
Var försiktig med ordvalet - tänk på spamfiltren
Spamfilter använder ett flertal olika tekniker för att stoppa misstänkt skräppost från att nå mottagarnas inboxar. En av de vanligaste - och enklaste - teknikerna är att studera ämnesraden och leta efter misstänkta ord.
Risken att fastna är troligen störst inom branscher som medicin och finans, men alla kan drabbas. Det kan kännas djupt orättvist - samtidigt är det viktigt att minnas att syftet är att stoppa en företeelse som är avskydd i hela världen och som utgör ett reellt hot mot vår marknadsföringskanal. Det blir inte alltid perfekt och det säkraste sättet att se till att de egna utskicken fungerar är att göra ett spamtest innan man skickar.
Testa - gör ett splittest
Hur ska man då veta om ämnesraden man tänker använda kommer att fungera? Ett bra sätt är att skriva två eller tre ämnesrader och testa dem mot varandra. Då behöver du inte gissa - och du försäkrar dig om att huvuddelen av dina mottagare får den bästa ämnesraden.
Gör exempelvis så här: skriv två ämnesrader och skicka var och en till 5 % av mottagarlistan. När du ser vilken som ger högst öppningsfrekvens, använd denna till resterande 90 %. Då vet du att 95 % av mottagarna får den bästa ämnesraden.
Med tiden kommer du att lära dig vilken typ av ämnesrader som fungerar bäst. Glöm inte att titta på all statistik du har tillgänglig - det är inte bara öppningsfrekvensen som är intressant!