Okt 21 | 6 Minuters läsning

8 anledningar: Därför bör SMS vara en del av dina Black Friday-kampanjer

Mobiltelefoner är idag med i matchen, när det kommer till var och hur kunder genomför köp, och börjar snabbt bli ett centralt nav för shoppingupplevelsen. Och med Black Week, juletider och den finanspolitiska rapporten i horisonten är frågan: Hur kan du nå alla engagerade fyndjägare?

SMS kan vara lösningen...

 

Black Friday: En nordisk högtid?

Black Friday handlar framförallt om direkterbjudanden, kvicka beslut och snabba köp. Och även om det traditionellt sett är känt som en amerikansk högtid kantad av konsumtionshets, börjar den även få en speciell plats i nordiska konsumenters hjärtan. Under 2018 gjorde försäljningen nämligen allt annat än att minska:

  • 580 miljoner euro i Sverige
  • 260 miljoner euro i Danmark
  • 363 miljoner euro i Norge

Och Finland ligger inte långt efter, med en försäljningsökning på 13% från 2017 till 2018. Jämfört med en vanlig fredag fyrdubblades den finska e-handeln under Black Friday, så jag behöver väl knappast säga det uppenbara; den här högtiden är här för att stanna.

Så – hur kan du egentligen ge din försäljning en extra knuff? Och varför skulle SMS kunna vara den komplementerande lösningen för att fånga uppmärksamhet i en tid av konstant brus? Låt oss titta närmare på 8 anledningar: 

1. Dagens mobiltelefoner revolutionerar kundresan

Som vår e-handels-evangelist uttryckte i den här artikeln, har användarvänlighet för mobiler gått från ett gynnsamt alternativt till ett absolut måste. Mobiltelefonen har inte bara påverkat vårt sätt att leva, utan också hur vi kommunicerar, konsumerar och tar till oss kunskap. 

Mobiltelefoner kan ses som mobila portaler till kunskap. Se bara på det här exemplet: Enligt Google sker, globalt sett, en majoritet av dagens sökningar via mobila enheter.

Dessutom valde 42% – en siffra som gäller för alla månader för 2018 –  av konsumenterna i Norden att slutföra sina köp via sina mobiltelefoner. Det är en ökning med 16% jämfört med året innan. Under Black Friday 2018 skedde enligt similarweb.com 52,4% av trafiken via mobila enheter. Statistiken visar också att 24% (Källa Deloitte) av konsumenterna i Norden föredrar att använda sin mobiltelefon under utforskarstadiet, medan 42% (Källa Deloitte) föredrar att använda sin dator när det är dags för köp. 

Med detta sagt, finns det ingen tvekan om att mobiltelefonen utgör en central del av kundresan. 

2. Mobiltelefoner förenar online och offline

Förra Black Friday handlade 30% (Källa Post Nord) av konsumenterna enbart i fysiska butiker. Siffran för köp i onlinebutiker låg på 54%, medan 15% sa att de använde båda.

Men eftersom mobiltelefoner blivit allt mer integrerade i våra dagliga liv, har gränsen mellan offline och online blivit så utsuddad att vi inte längre kan prata om dem som separata upplevelser. 


Som vår infografik från förra årets Black Friday visar, har det som sker offline och online sammanflätats till en och samma upplevelse – ett paradigmskifte där mobiltelefonen spelar en stor roll i utvecklingen mot en upplevelse utan gränser. Ta bara en titt på de här siffrorna:

 

 

 

Statistiken visar också att: 

  • 42% fick erbjudanden i sina mobiltelefoner under december 2018
  • 31% kollade upp produktens tillgänglighet innan de besökte butiken
  • 20% påstår sig ha fotograferat en produkt eller prislapp med syftet att slutföra köpet senare 

Så vad visar de här siffrorna egentligen? Jo, att dagens kunder inte längre är begränsade till vare sig sfären offline eller online. 

3. SMS skapar oändliga möjligheter för kundinteraktion

Det finns 3,3 miljarder mobilanvändare världen över. I Norden har 92% av alla vuxna antingen en egen, eller tillgång till någon annans, mobiltelefon. Dessutom använder dessa uppkopplade individer sina telefoner häpnadsväckande ofta. 

Detta skapar oerhört många möjligheter att både fånga publikens uppmärksamhet och påverka folk till handling.

4. SMS kan avgöra om köp genomförs eller ej

Föreställ dig att du står i en butik med en produkt i dina händer. Plötsligt vibrerar din telefon och ett konkurrerande företag skickar dig ett erbjudande via SMS – på just den varan! Om du i detta läge skulle ställa tillbaka varan på hyllan, har du bevisat min poäng. 

SMS är en perfekt kanal att använda för att på ett effektivt sätt påminna kunder om din existens. Dessutom kan kanalen, med sin förmåga att fånga konsumenternas uppmärksamhet, skapa en stor konkurrensfördel – särskilt vid konsumtionsintensiva högtider som Black Friday. 

5. SMS kräver din uppmärksamhet...

SMS-signalen. Visst kan du höra den eka i ditt huvud? Det är för att ljudet blivit ett så självklart element i dagens samhälle – och i våra vardagliga liv. 

Ta nu ett ögonblick och försök att komma ihåg senaste gången du hörde det plingande ljudet när du var omgiven av andra människor. Var det flera personer som grävde i sina fickor för att se om meddelandet var till just dem?

Visst ringer det en klocka eller två? Kanske har du till och med varit en av de som intensivt rotar i din väska efter telefonen? Den höga graden av igenkänning i detta semi-fiktiva scenario säger en hel del om vilka beteenden SMS frammanar... 

6...Och levererar en häpnadsväckande öppningsfrekvens

Med den utbredda användningen, den ständiga uppkopplingen och förmågan att omedelbart fånga människors uppmärksamhet, är det kanske inte särskilt förvånande att SMS har en häpnadsväckande öppningsfrekvens på hela 94%?

 


SMS-meddelanden både noteras och öppnas nästan direkt efter att de tas emot. Men vi vet alla att ett öppnat SMS, inte automatiskt resulterar i ett köp. Så – du bör se SMS som en integrerad del av din övergripande marknadsföringslösning.

7. SMS gör att du sticker ut bortom inkorgen

Black Friday är verkligen e-postutskickens högtid. Under den 23:e november 2018 skickade vi ut blyga 47 miljoner e-postmeddelanden från våra servrar. Så jag behöver väl knappast säga att Black Friday utgör en hård kamp i inkorgarna. 

Även om e-postmeddelandena från våra servrar resulterade i en öppningsfrekvens och klickfrekvens på över 30%, bör SMS användas som en extra hjälp för att fånga konsumenternas uppmärksamhet. Som en kanal som möjliggör omedelbar leverans, kan ett SMS vara precis det en person behöver för att slå till under rean.

Vill du att dina Black Friday-email ska stå ut lite extra? Våra kreativa genier har skapat gratis bilder och mallar som du kan beställa, ladda ner och använda!

8. SMS kräver samförstånd

Även om Black Friday växer explosionsartat, är det inte alla som uppskattar den ökade konsumtionen eller överösandet av intryck. I likhet med e-post, är SMS en fråga om samtycke – om att vilja ta emot kommersiella budskap. Eller inte. 

 


Att en person gett SMS-samtycke, är en bra indikator på att han eller hon faktiskt är intresserad av ditt varumärke, dina produkter eller dina erbjudanden. 
 

Integrera SMS med din marknadsföringsplattform

Som vi lärt oss vid det här laget, är SMS en kraftfull kanal. Men den når inte sin fulla potential om den inte samarbetar med din övergripande strategi, dina övriga marknadsföringsverktyg och dina system.  

Skiftet från en multikanalstrategi till en omnikanalstrategi – med en källa för din kunddata – säkerställer att dina SMS levererar relevanta erbjudanden som går i linje med kunderna. Detta eliminerar dessutom risken för utskick av felaktiga meddelanden och ökar chansen att mottagaren agerar på uppmaningen. 

 

Vill du ta dina SMS-kampanjer till nästa nivå? Utforska då gärna hur vårt verktyg APSIS One kan hjälpa dig på ditt uppdrag.