5 heta ämnen att dyka ner i under sommaren
Sommaren innebär för många tid för reflektion, inspirationsletande och förberedelser inför hösten. Och vad passar bättre då än en sammanfattning av några av årets hetaste ämnen inom digital marknadsföring? Vi har samlat ett par matnyttiga inspirationskällor så att du – som marknadsförare – kan djupdyka ned i just de ämnena du är intresserad av.
1. Attrahera, engagera och konvertera: Så når du kundens hjärta… och plånbok
“Hur tar man vara på kundens intressen?”, “Hur får man besökare att stanna?” och kanske det viktigaste av allt: “Hur når man kundens hjärta och plånbok?”
Frågorna är många och svaren är inte alltid enkla. På det stora hela kan man säga att det handlar om att skapa individuellt anpassade erbjudanden som känns relevanta för kunden. Men – att samla in, analysera och agera på mängder av data kan till en början kännas övermäktigt och stort. Därför är det smart att börja med de mindre, men ack så betydelsefulla, insatserna.
Men vilka är egentligen de lågt hängande frukterna? Det får du reda på här!
2. Förstå människan bakom varje klick
Automatiserad marknadsföring kan ofta framstå som ett enbart tekniskt fenomen. Men – faktum är att det är människorna bakom klicket, och det mänskliga beteendet, som spelar den mest betydande rollen när det kommer till att lyckas med digital marknadsföring. Du behöver helt enkelt se bortom klick och konverteringar för att förstå din målgrupp – på riktigt.
Men hur bör man då tänka och agera för att förstå människan bakom varje klick? En bra start är att inse att framgångsrik marknadsföring handlar om insikter och att ta vara på kundresan från början till slut.
Det innebär att du, som marknadsförare, behöver vara medveten om varje steg; från anonym besökare, till prospekt, till handlande kund. Givetvis är detta en komplex resa som till stor del kräver en utarbetad strategi för leadshantering och automatiserade lösningar, men – en mycket god start är att se till att ändra ditt tankesätt från enbart tekniskt till mer humant.
I det här webbinariet får du lära dig allt om kundresan, insamling av data, unika kundprofiler, marketing automation, segmentering och mycket, mycket mer – allt för att du ska kunna leverera rätt meddelande, till rätt person, vid rätt tidpunkt!
3. Datasäkerhet – detta bör du, som marknadsförare, tänka på
Nya regler, lagar och förordningar – visst kan det kännas tröttsamt? Men, om man tänker efter så är det inte särskilt ofta det kommer nya bestämmelser att förhålla sig till. Egentligen handlar det hela om att ta fram en rutin för att reda på vilka punkter som berör dig och ditt företag – och agera på dessa.
En annan viktig aspekt att ta hänsyn till är att många människor är rädda för att dela med sig av sin data. Och som marknadsförare bör du se till att respektera och analysera detta. Datasäkerhet är synonymt med förtroende och därför behöver du se till att bygga upp en tilltro gentemot dina kunder.
Data är ju faktiskt nyckeln till framgångsrik marknadsföring och därför är det oumbärligt att se till att förtroendet finns på plats för att folk ska känna sig trygga i att dela med sig av sina uppgifter.
Men, hur gör man då för att hålla sig uppdaterad gällande det senaste på ämnet regler och lagar? Och hur bygger man upp ett förtroende gentemot sina kunder?
Lär dig mer om datasäkerhet och vikten av förtroende i podcasten A Zip of Marketing.
4. Kundprofiler – därför är det något av det mest värdefulla du har
Kundprofiler, kundprofiler, kundprofiler. Varför är de egentligen så värdefulla för digital marknadsföring? Jo, kort och gott hjälper de dig att vidga din förståelse för varje enskild person genom att kombinera demografisk data och betéendedata från olika kanaler och enheter till en samlad punkt.
I slutändan kan detta leda till ökad försäljning eftersom du kan leverera mer relevanta, och personligt anpassade, erbjudanden till varje enskild person i din målgrupp.
Och automatiserad marknadsföring då? Vad spelar det för roll i sammanhanget? Låt oss säga så här:
Nyckeln till framgångsrik marknadsföring stavas; unika kundprofiler + automatiserad marknadsföring.
Automatisering, även kallat marketing automation, är ett verktyg som använder beteendetriggers för att systematiskt och automatiskt kommunicera med prenumeranter och kunder. Och görs det på rätt sätt, ja då kommer du kunna leverera skräddarsydda kundupplevelser med rätt meddelande, till rätt person, vid rätt tidpunkt.
I vår bloggserie om datadriven marknadsföring får du lära dig allt om kundprofiler i kombination med automatiserad marknadsföring så att du, i förlängningen, ska kunna engagera dina kunder och få dem att fördjupa relationen med ditt varumärke.
5. Leadshanteringens betydelse i den digitala kundresan
Ett av de vanligaste syftena med automatiserad marknadsföring är att generera fler och skarpare leads, för att slutligen bearbeta dem möt köpbeslut. Men vad innebär det egentligen? Kommer det ske automatiskt bara för att man sätter igång med processen? Tyvärr inte.
Leadshantering innebär ett gediget, och mycket viktigt, arbete som innefattar planering, samarbete och struktur. Men vi lovar – det är absolut värt det i slutändan.
En grundpelare i framgångsrik leadhantering är automatisering. Det börjar när besökaren utför en handling, såsom att ladda ner handböcker eller att registrera sig på event. Handlingen sätter igång ett flöde och tillskriver personen poäng i ett betygssystem – så kallad lead scoring. Utifrån poängen och beteenden triggas sedan automatiska aktiviteter som bearbetar personen vidare på resan – och mot köpbeslut. Lär dig mer om automatisering för B2B här!
Fick du inte nog? Ingen fara – vi har massvis med inspiration och kunskap att bjuda på i vår blogg, samling av handböcker, samt i våra webbinarier och seminarier!