Posted 22nd January 2021 by APSIS

5 exempel på hur du omvandlar inaktiva prenumeranter till lojala kunder

Alla skickliga marknadsförare vet att det kostar mycket mindre att återaktivera gamla kunder jämfört med att hitta nya, och email passar särskilt väl för det här syftet. 

All handel under 2021 kommer i olika utsträckning påverkas av COVID-19, därför är det nu en bra tidpunkt att återaktivera dina emailprenumeranter när du börjar planera för det nya året.

Vi ska vara ärliga: email är ingen barnlek. För enligt FreshAddress går antalet prenumeranter i emaillistor årligen ner med 25-30%. Det är något som verkligen svider då det är en värdefull skara som beslutar sig för att inte längre vilja ta del av ditt budskap. 

Knepet är att nå ut till dessa emailprenumeranter innan de fångas upp av dina konkurrenter. Återknyt kontakten mellan er och omvandla dem till lojala kunder innan det är för sent.

Du har mycket större chans att driva igenom en försäljning till en befintlig kund jämfört med en ny, titta bara på dessa siffror:

Rikta in dig på rätt kunder

Innan vi kommer in på ett av de bästa exemplen för att omvandla inaktiva prenumeranter till lojala kunder så behöver vi veta vems lojalitet som upphört. Du behöver även läsa på om ditt företags nyckelsiffror, som förväntad köpfrekvens. På så sätt vet du när kunder förväntas köpa av dig igen, vilket gör att du kan rikta din energi på de som inte genomför dessa förväntade köp. 

När du ser att kunder fallit bort kan du nå dem med riktade kampanjer för att återfå deras uppmärksamhet.

Återknyt kontakten med emailprenumeranter

Du bör rikta in dig på personer som handlat hos dig tidigare, och för att göra det framgångsrikt behöver du använda metoden återaktivering via email. Vi har pratat om återaktivering tidigare men det här är en mer nischad version av strategin.

Innan detta behöver du gå igenom dina emailprenumeranter och skapa en specifik lista över dina inaktiva användare. Genom att lägga till den här användartypen i en specifik kampanj kommer de att få anpassade meddelanden som formats med syftet att skapa en positiv reaktion.

När du använder ett återaktiveringsprogram har du även möjlighet att visa upp riktad reklam till de inaktiva prenumeranterna på ditt företags webb- och appsidor som de klickar in på. En studie gjord av BustedTees upptäckte att den här strategin gav 390% ROI.


Erbjud belöningar

Bonusprogram är ett oerhört effektivt sätt att återaktivera kalla kunder på. 75% av kunder är mer villiga att handla från ett företag som erbjuder det.

Bonusprogram är inget nytt i branschen, och många använder dem för de är så värdefulla. Inaktiva kunder kan övertalas att göra ett till köp om motivet är tillräckligt bra.

Att spela på människors tävlingsinstinkt vara en kul approach. Hjälpmedel som framstegsmätare och poängsystem som leder till priser kan få kunder att komma tillbaka. E-handelsföretaget Wish är briljanta på den här fronten, och deras mobilapp är fullmatad med prishjul, poängsystem och erbjudanden.

Men viktigast av allt - kampanjerna måste vara kul och smidiga för kunderna! Undvik krångel och långdragna registreringsprocedurer för om det blir för knepigt kommer inte kunderna att delta.

Belöningar kan vara ett strålande sätt att omvandla inaktiva prenumeranter till lojala kunder.

Använd personliga meddelanden

Om du samlar personuppgifter är det av yttersta vikt att du har ett syfte, annars kommer din transaktionshistorik alltid att efterlikna sand snarare än guld. Anledningen till att du samlar den här datan är att få reda på vad dina kunder gillar att köpa, även om de inte köpt något på sistone. Så gå ner på djupet och lista ut vad som får dem att nappa, och dra iväg ett personligt emailerbjudande med en rabatt på deras favoritprodukt.

Och glöm inte att alltid inleda emailet med deras förnamn.

Maximera de mobila möjligheterna

Världen förändras och telefonen är numera även en kalender, walkie talkie, ficklampa och laptop - allt-i-ett. En växande andel kunder gör idag sina köp via mobila enheter.

Enligt en studie från Pew äger 86% av alla vuxna svenskar en smartphone - det är den högsta siffran i Europa och Skandinavien, och fjärde högst i världen.

Det betyder att mobil återaktivering bör vara en betydande del av din återaktiveringsstrategi för prenumeranter som har glidit dig ur händerna. Detta kan även hjälpa dig att återknyta kontakten med emailprenumeranter då många går igenom inkorgen på telefonen nuförtiden.

Folk använder telefonen hela dagen och tenderar att vara mycket mottagliga för SMS och aviseringar de får via deras smartphone. Därför är det viktigt att nå ut till kunderna via en kommunikationsform de känner sig bekväma med och där de gärna svarar dig.

Bygg en framgångsrik lanseringsplattform

Överväg att inkludera följande i din strategi:

  • Varumärkesprofilerade appar
  • Relevant  innehåll på sociala medier
  • Direktmeddelanden
  • En  mobilanpassad  butik och hemsida

För ifall din hemsida inte är användarvänlig, innehåller buggar eller laddar segt kommer inte dina kunder att intressera sig - oavsett hur bra din strategi är.

Ett annat tips är att erbjuda rabatter via SMS. Men se till att du samlat in samtycken från dina prenumeranter och ta reda på de bästa tiderna att messa dem, annars kan det snabbt bli en flopp.

Till skillnad mot reklam som (ibland) smetas överallt på hemsidor för allmän beskådning så levereras SMS-erbjudanden i form av direktmeddelanden till kunden. Detta är något som kan få dem att känna sig speciella och uppskattade.

Denna lilla ansträngning kan göra att du får ut så mycket mer av dina minst aktiva besökare.

Skapa lojala kunder

Vi har nu gått igenom 5 sätt för att omvandla inaktiva prenumeranter till lojala kunder. Återknyt kontakten till emailprenumeranter genom att se över dina emaillistor för att rikta in dig på rätt personer, och leverera sedan charm och underhållning för att väcka deras intresse.

Var gärna personlig, kunderna älskar det! Men kom ihåg att göra grovjobbet först - mobilanpassa din hemsida och se till att din app fungerar snabbt och smidigt utan buggar som skrämmer bort dina kunder.

Försök att väcka tävlingsinstinkten som vi har inom oss genom att skapa underhållande och trevliga bonusprogram tillsammans med en kraftfull mobilvänlig upplevelse. De flesta av oss spenderar en stor del av dagen på telefonen, så kommunicera med oss där vi är som mest bekväma!

 

Behöver du fler praktiska råd om hur du kan återanknyta med dina prenumeranter? Kontakta gärna en av våra experter inom digital marknadsföring idag!