4 experter förutspår: Digital marknadsföring 2021
Vi har experterna, vi har trenderna och vi har kunskapen som kommer stärka dig långt in i 2021. Allt detta för att hjälpa dig med att rivstarta 2021 och lämna 2020 långt bort i backspegeln (och helt ärligt vill nog de flesta av oss lämna det hemska året bakom oss och se fram emot ett bättre).
Så spänn ögonen och ta en titt på vad våra genier har att säga.
I artikeln går vi igenom följande:
- B2B lead management
- Sales alignment
- Google Analytics 4
- Kundupplevelser
Först ut är den briljanta Gordon Savage, Apsis Head of Solution Sales. Han har arbetat med digital marknadsföring i över 20 år och är Apsis digitala guru och Sales Training Specialist. Gordon har lösningar för alla våra kunders behov - och har även hjälpt Apsis att anta en kundupplevelse anpassad tankemodell för att göra din Apsis One-plattform lite bättre - inte endast funktionsmässigt utan även med ROI.
Kunderna vill ha en Lead Management-plattform
Alla vill ha värde för pengarna och det är inte något som kommer ändras 2021. Många företag ifrågasätter sina investeringar i MarTech och försöker även att hitta tekniska lösningarna hos en och samma leverantör. Dessutom blickar man mer och mer mot de medelstora företagen, istället för på enterprise-lösningarna.
För en gångs skull betyder det att mindre är bättre, då mindre aktörer utvecklar banbrytande lösningar till en lägre kostnad och med enklare implementering. Detta överträffar storföretagens värdemodell och beror på ett antal faktorer:
- COVID-19:s påverkan
- SaaS-leverantörer som Apsis utvecklar unika erbjudanden baserade på prisvärda lösningar som uppfyller kundernas önskningar.
Fokusskifte från storskaliga lösningar
Om vi tar en titt på B2B-marknaden så håller inte lösningarna från storföretagen riktigt måttet. Det jag menar är att efter du investerat i deras dyra email-lösningar behöver du fortfarande identifiera vilka dina leads, prospekts och kunder är (från webbdata och profil sammanslagningar) - vilket är ett överväldigande krångel.
Om du löserfixar det med en kunddataplattform (CDP) så har du möjlighet attdå kan du implementera en lead-strategi. Men tro inte att det innebär att du är i hamn med problemlösandet. Du behöver fortfarande skapa en dyr integrering i ditt CRM för att hantera lead management av prospekts.
Många verksamheter kämpar med de här problemen och hamnar i slutändan tillbaka på ruta ett - gissar vem som är vem i CRM-datan och sedan ladda upp till EMS för massutskick. Men vet du vad? Apsis löser allt det här till ett billigare pris.
Marknadsavdelningen och säljavdelningens samarbete i att inleda och bevara kundkommunikation är ett problemområde för många företag, så vi frågade Apsis Marketing Operations-guru, Frida Bogren vad hon förutspår om 2021. Frida har ett djupt intresse för marknadsföring och det är något hon tänker på dygnet runt.
Marketing Automation kommer vara viktigare än någonsin
Pandemin har förändrat spelplanen på många olika sätt och kommer fortsätta göra det på sätt vi ännu inte är medvetna om.
Men det vi vet är att några av de kommunikationssätt som vi historiskt använt för att bygga personliga och nära kundrelationer inte längre kommer vara lika självklara alternativ.
Så hur bevarar man alla relationer i en digital värld?
Vi behöver utöka våra digitala resurser för att behålla de nära kontakter vi brukade ha innan den sociala distanseringen. 2021 kommer vi behöva förlita oss ännu mer på vår inte helt obekanta vän, marketing automation. För att den här relationen ska bli lyckosam måste försäljning och marknad samstämma.
Förmedla en personlig upplevelse med Marketing Automation är nyckeln
Marketing automation kommer ha nyckelrollen i vår viktiga omnichannel-upplevelse. Det kommer hjälpa med att ta hand om nätbesökarna på samma sätt som om vi skulle träffa dem. Det kommer hjälpa oss att göra våra kunder nöjda genom att leverera rätt budskap, vid rätt tid och på rätt plats.
OCH Marketing Automation är något vi redan är bekanta med. Under ett år som detta då alla gjort förluster är det här en win-win.Ibland ligger nästa stora succé alldeles runt hörnet. Med den rätta och utvidgade strategin för marketing automation kan du, dina kunder och prospekts bevara och bygga era relationer under 2021.
Liridona Lubishtani är en Online Marketing Specialist, och i rollen har hon arbetat djupgående med Google Analytics. Så här tror hon att Google Analytics 4 kommer forma landskapet under 2021.
Google Analytics 4 kommer ge kraftfulla datarapporter
Sedan 2005 har Google Analytics levererat webbanalyser till miljontals företag. Men med branschens stora skiftningar och i ett evigt föränderligt landskap så ökar användarnas förväntningar. Och den nuvarande versionen utvecklades inte i samma takt som förväntningarna.
Med kärnan byggd utav kraften från maskininlärning sammanställer GA4 automatiskt rapporter från din data som förbättrar din marknadsföring. Google Analytics inbyggda maskininlärning drar mer spännande slutsatser genom datan du ser, vilket gör det till ett fenomenalt kraftfullt verktyg för företag.
Integritet och transparens driver förändring
Det är ingen hemlighet att vi går igenom en period med stora förändringar och slutanvändarnas integritet får inte glömmas.
Webbläsare och andra plattformar genomför ändringar i deras grundläggande teknik, exempelvis i cookies som mätsystem har förlitat sig på i åratal.
Slutanvändare kräver mer transparens och kontroll över hur deras data används. Därför har Google Analytics skapat en intelligentare version som är byggd på grunden av App + Web-egenskaperna.
Framtidsfokuserat och framtidssäkrat
En annan spännande trend att hålla utkik efter är GA4:s djupare målgruppsintegrering med Google Ads. Användare kan nu följa besökare i appen och på webbplatsen, och ifall besökaren har genomfört ett köp kan du automatiskt radera användaren från målgruppslistan så att du inte slösar mer pengar på någon som redan konverterat.
GA4 ger dig en bättre förståelse för kundresan över olika enheter, från köp till kundretention genom att i stor skala sammanfläta data mellan app och webb.
Google Analytics 4 är framtidsinriktat och byggt för att vara hållbart under en lång tid framöver. Om vi blickar framåt kommer de här funktionerna att fungera med eller utan cookies och identifierare så att du kan lära dig om dina kunder även med inkomplett data.
Med erfarenhet inom kommunikation och datadriven marknadsföring fokuserar Niklas Jakobsson på att driva förändring genom insikter, både för strategiskt och operativt arbete. I hans roll som Head of Marketing & Commercial Operations har han en övergripande approach till den kommersiella processen och kundupplevelsen.
Kundoptimering är vägen framåt under 2021
Jobbet för den moderna marknadsföraren är konstant föränderligt. Teknologin utvecklas ständigt och 2021 är året då den digitala marknadsföraren även måste ta sig an att bli expert inom kundupplevelser (CX) och kundresor.
Nyckeln är att förstå kundresan och 2021 kommer sätta ökat tryck på den moderna marknadsföraren med att kartlägga, förstå och verkställa en exemplarisk kundresa och upplevelse. Lösningsleverantörer fattar galoppen. Säljpunkterna handlar inte längre om att generera vinst eller tillväxt (även om de är ultimata mål), utan om att tillhandahålla verktyg för att optimera kundresan.
Datainsamling och förståelse för den är viktigare än någonsin
2021 är det absolut nödvändigt att ta nästa steg för att vara riktigt konkurrenskraftig. Och för att lyckas så är data nyckeln. Genom att förstå var dina nyckeldata finns och koppla samman dem över olika system kan du förstå kundresan och hitta förbättringsområden.
Ett av marknadens största tecken på övergången till kundresor och upplevelser med leverantörer är SAP:s uppköp av Emarsys.
Den här strategiska positioneringen stämmer väl överens med hur digitala leverantörer förändrat sitt utbud med att tillhandahålla något ”mer” än bara marknadsföringsverktyg. Den här trenden kommer växa sig ännu starkare 2021. Förändringen är inte på väg, den är redan här.
Vill du prata om digital marknadsföring med en av våra experter? Kontakta oss!