Marketing automation är nära förknippat med digital marknadsföring inom B2B. Men faktum är att tekniken och tankesättet lämpar sig lika bra för B2C.
Inom B2C hjälper marketing automation till att anpassa och portionera ut innehåll till olika segment inom målgruppen. En högre relevans leder också till ett högre engagemang.
För marknadsförarna innebär detta fler konverteringar och mindre manuellt arbete. Och för konsumenterna innebär automatiseringen mer relevanta erbjudanden och mindre röra i inkorgen. En klockren win-win-situation!
Som marknadsförare är det svårt att följa upp varje interaktion med en kund – speciellt om du är verksam inom en bransch som lockar en stor och bred kundkrets. Med hjälp av marketing automation blir det betydligt lättare att initiera och uppföra en god relation med kunden.
Exempelvis: om en kund lägger en produkt i deras varukorg utan att slutföra köpet, skickas ett meddelande för att vänligt påminna kunden. E-posten hjälper kunden att enkelt hitta tillbaka till samma produkt på din hemsida utan att behöva påbörja hela kundresan på nytt.
Men låt oss konkretisera med hjälp av tre exempel på automatiserade meddelanden inom B2C: