Mar 21 | 6 Minuters läsning

Försöker du nå en större publik? Så här kan du göra!

När det gäller att driva företag som bygger på medlemskap, eller en ideell organisation, betyder storleken på din publik allt. En större publik ökar potentialen för betalande abonnenter eller donationer.

För den genomsnittlige företagsägaren vet vi att det ibland kan vara svårt att få publiken att växa i kampen mot konkurrenter och algoritmer som handplockar vilka företag som får mer, och vilka som blir utan trafiken som behövs för att bygga upp en lojal publik. Som tur är kan du alltid göra något åt det.

I den här artikeln ger vi dig en strategi för att motverka att ovanstående inträffar och se till att du får den ständigt växande publik du förtjänar.

Men först tittar vi närmare på hur du säkerställer att den så hett eftertraktade publiken är värd besväret.

  

Hur definierar du din målgrupp?

Att definiera målgruppen är praxis för alla som har ambitionen att driva en ideell organisation eller abonnemangsbaserad verksamhet med framgång.

Du vill nå ut med ditt budskap till så många som möjligt, så är det inte värt att satsa riktigt brett? Nej. För ditt varumärke kan inte tilltala alla på samma sätt. Det finns en gammal klyscha: om du försöker sälja till alla slutar det med att du inte säljer till någon. Så innan du försöker få din publik att växa måste du först definiera profilen för den.

Din målgrupp utgör ett specifikt demografiskt urval bland vilket du har störst chans att generera positiva svar. Om du driver en välgörenhetsorganisation för katter är det exempelvis mer sannolikt att du får donationer från en publik som består av människor som bryr sig om djur, jämfört med den breda allmänheten. Det är din målgrupp.

Hur definierar du din målgrupp?

Gör din USP riktigt tydlig

Det första steget mot att hitta din idealiska målgrupp är förstås att etablera exakt vad din USP, det som gör din verksamhet unik, är. Vilka ideal vill du kommunicera? Vilka behov försöker du tillgodose? Om vi fortsätter med välgörenheten för katter som exempel, planerar du att skapa ett hem för katter? Eller är det en räddningsorganisation för husdjur? Det kan verka som att skillnaden inte är särskilt stor mellan dessa faktorer, men att tydliggöra verksamheten så mycket som möjligt gör det enklare att förstå exakt vilka potentiella donatorer du bör försöka nå ut till.

Hitta likheter bland dina existerande abonnenter

Nästa steg är att gå igenom de data du har om existerande prenumeranter i din publik, för att ta reda på vad de har gemensamt.

Oavsett vad svaret är kommer det inte bara bidra till korrekt profilering av din idealpublik, utan också förklara hur du lockade dem från början, vilket kan vara till hjälp vid framtida marknadsföringskampanjer.

Gör hemläxan om dina konkurrenter

Slutligen är det alltid värt det att få insikter om hur dina konkurrenter bedriver sin verksamhet. Studera deras reklam, sociala medier och budskap noggrant, så kommer du att förstå vilken demografisk grupp de riktar sig till. Det kommer att hjälpa dig att förstå vilken publik som drar störst nytta av ditt varumärkes USP.

Hur kan jag få min publik online att växa?

Nu när du har skapat en profil för din idealiska kund är det dags att fundera över hur du finjusterar ditt varumärkes budskap för att få din publik online att växa och bestå av människor som passar in i profilen.

Utforska personlig anpassning

Ditt främsta verktyg för att bygga upp en stor och lyhörd målgrupp är att utforska personligt anpassade strategier. Enligt en undersökning av Adlucent blir responsen mer positiv för 71 % av de tillfrågade om kommunikationen är personligt anpassad, jämfört med traditionella annonser. Med CRM-verktyg som våra formulär för medgivande och funktioner för ämnen kan du göra det möjligt för dina existerande abonnenter att definiera sina innehållspreferenser och sedan analysera deras interaktion med ditt varumärke. Det bidrar inte bara till att öka antalet abonnenter du behåller, utan bidrar också med insikter. De här insikterna bidrar till din strategi för att ytterligare finjustera kampanjer som lockar fler ur den målgrupp du vill nå.

Synergier för varumärkeskännedom

Företag existerar inte i perfekta bubblor. Oavsett vilken din nisch är finns det med största säkerhet ett antal andra företag vars målgrupper liknar din, även om ni inte är direkta konkurrenter.

Att hitta existerande synergier med sådana varumärken och inleda samarbeten för att skapa innehåll för marknadsföring kommer att vara starkt bidragande till att få din publik online att växa. Ta till exempel Netflix, som gått från att vara ett i mängden av företag för dvd-uthyrning till att växa och bli en enorm tjänst med över 200 miljoner abonnenter.

Hur lyckades de? Faktum är att många faktorer bidragit till framgångarna för Netflix, men beslutet att samarbeta med LG, Samsung och Sony 2015 sticker ut.

I samarbete med dessa varumärken skapade de funktionen ”Netflix-rekommenderade serier” – en algoritm som sedan marknadsfördes gemensamt som ett sätt för abonnenter att identifiera vilka tv-varumärken som passar bäst för deras filmpreferenser. Den här strategin ökad omedelbart synligheten för Netflix online, och fick dem att nå en ny publik.

Utforska flera kanaler, men harmonisera

Du kan inte hoppas på att din publik växer som du vill om allt du gör är att hålla dig till Facebook som den enda plattformen för annonsering. Annonslandskapet förändras ständigt och det finns ett ständigt flöde av nya kommunikationskanaler som dyker upp.

Både företag och ideella organisationer som försöker utöka sin publik måste vara kapabla att upprätthålla en närvaro i flera olika kanaler. Det räcker dock inte. Marknadsföring i flera kanaler medför integrering av din närvaro i samtlig dessa kommunikationskanaler för att presentera ett enhetligt budskap för din målgrupp.

Enkelt uttryckt kräver marknadsföring i flera kanaler koordination av konsekventa och enhetliga budskap på samtliga plattformar för annonsering, både online och offline. Det gäller bland annat sociala medier, telefonsamtal och sms. Det utökar din publik bortom små specifika grupper av internetanvändare. I den här rapporten från 2017 visade statistik för utvärderingen av framgång för ideella organisationers arbete för ökad medvetenhet i USA att direktutskick med traditionell post i kombination med digital annonsering ledde till en 28 % högre konverteringsgrad. Den hintade också om att annonsering i två eller fler kanaler (direktutskick med post och ytterligare en kanal) i genomsnitt fick en 118 % högre svarsgrad jämfört med ideella organisationer som enbart ägnade sig åt direktutskick med post.

Bygg upp din publik, och bygg sedan upp förtroende tillsammans med den

Att bygga upp en publik är avgörande, men dina lojala följare kan ha enorm betydelse eftersom de har gett sitt medgivande till att dela med sig av sina data. Så du kan kontakta dem med nya erbjudanden och uppdateringar om ditt företag och vårda relationen till dem – utan någon plattform från tredje part.

När allt fler använder programvara för blockering av annonser och konkurrensen om leads i den digitala världen är stenhård är det svårt att bygga upp din publik om du inte har rätt strategi. Men genom att ständigt tillämpa nya strategier kan du säkerställa att ditt varumärke fortsätter att bygga en robust och lyhörd publik.

Du kan läsa vår handbok här för att få bättre förståelse för den roll data spelar i modern marknadsföring, och hur du kan använda intelligenta insikter som hämtats från abonnentdata för att bygga ännu bättre modeller för marknadsföring.

Boka en demo helt kostnadsfritt och utan förpliktelser för att få veta hur verktyg för personlig anpassning och andra funktioner i din CRM-programvara kan användas i praktiken.